Citat:
Ursprungligen postat av
Sandcat
TITEL. När maraboun är som minst (i dom små fyrkantiga förpk) är dom som GODAST och när dom är STORA KAKOR (dom för 20) är dom som äckligast ??
Alltså - MELLAN KAKAN för 17 kr är MITTEMELLAN.
Varför??? har dom andra ingredienser eller??
För det första så kan jag meddela alla idioter att chokladkakor inte kan medföra någon placebo-effekt, eftersom placebo handlar om läkemedel och/eller att försöka bota/lindra diverse MEDICINSKA tillstånd. Hur en chokladbit smakar har alltså inget med placeboeffekten att göra.
Däremot är det ett ganska välkänt faktum att vi upplever mat olika beroende på dess form, förpackning och även vilken miljö den konsumeras i (det är därför exklusiva restauranger har fin inredning, och man är noga med hur maten läggs upp).
Vi äter med ögonen, och även med andra sinnen. Mindre chokladbitar är godare för att kroppen får precis det den vill ha - en god smakupplevelse, utan att behöva belastas med en långdragen hetsätning i form av äckligt skafsande med en grotesk 200-grammare. Sånt gör kroppen glad!
Pasta finns i flera hundra olika former, och alla smakar olika. De känns olika för munnen, tungan, tänderna, även om de är gjorda av samma ingredienser. Vissa former ligger skönt i munnen.
Enligt mig är marabou mjölkchoklad på rulle helt oslagbar. Och jag tycker det är fascinerande hur en rund - och len!!! - chokladbit kan smaka så mycket bättre än en vass, fyrkantig. Runda former anspelar på kvinnlighet, sånt gillar vi.
Fyrkantiga former, som man dessutom måste bryta av - vilket undermedvetet kan tolkas som både aggressivt och destruktivt (man måste ju "förstöra" chokladbiten för att äta upp den) är mindre trevligt än en rund, färdig och inbjudande bit.