• 3
  • 4
2020-06-15, 20:17
Medlem
najass avatar
0.02 https://www.flashback.org/announcement.php?f=29 (FB) När kan man rapportera för "Hets mot folkgrupp" Var går gränsen?

Flashback --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2020-06-16, 07:11
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
0.02 https://www.flashback.org/announcement.php?f=29 (FB) När kan man rapportera för "Hets mot folkgrupp" Var går gränsen?

Flashback --> Papperskorgen
/Moderator

Tillbakaflyttad efter flera klagomål, varning borttagen. Jag läste slarvigt och missförstod TS

/mod
Citera
2020-06-16, 18:14
Medlem
FedupFlorences avatar
Det bör finnas mer att säga om detta. Flashback var tvungna att anamma HMF i regelverket. Oklart om det tillämpas något nämnvärt. Det bör dock finnas yttrandefrihetsförespråkare som ledsnat på generaliseringar, förtal, mobbing och rena dumheter. Har FB nu till tvångs anammat HMF, varför inte gå i bräschen för att lägga till kön?

Vi läser ju ofta "generaliseringar av... beteende eller egenskaper" ... med syftet att "avhumanisera eller att sprida fördomar med syfte till att nedvärdera hela gruppen" om kvinnor. Säkert mer än om någon annan grupp.
Citera
2020-06-16, 23:32
Medlem
HuldumeyStones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
är homosexuella en folkgrupp?

och ja i vissa forum på flashback skulle jag definitivt hävda att kivnnor just är en "utsatt grupp".

I verkligheten också för övrigt, eftersom det alltmer börjar dyka upp regelrätta hatbrott i from av terrorhandlingar riktat mot just kvinnor.
Och världen saknas det 200 miljoner kvinnor, som ett resultat av misogyn politik.
Starkare tecken på att kivnnor just är "en särskilt utsatt grupp" får man leta efter.

Håller med dig om det jag fetade i citatet. Varför? För att det kan vara och ofta är vedervärdigt att vara kvinna och skriva och läsa här. Mycket här blir tyvärr enkom en slask för rent, vedervärdigt kvinnohat. Det är trist för det förstör så mycket samtal och debatt där olika åsikter skulle kunna mötas. Men hårdare censur tror jag inte på, tyvärr.
Citera
2020-06-19, 09:15
Medlem
HuldumeyStones avatar
Citat:
ja, det borde det definitivt.
Ska man ha en regel med intentionen att man vill få bort hat riktat mot människor så ska denna regel självklart gälla alla människor.

Och i praktiken har det enorm betydelse. Eftersom människor tystnar, vill inte debattera, vill inte ens läsa om de ständigt ska tvingas utsättas för skit av denna sort.

Problemet är att många som skriver här inte ser kvinnor som människor. Att tystna kanske kan bli positivt för den enskilde i dessa fall. Man mår i längden inte bra av att vistas i en miljö där man tydligen saknar allt människovärde.

Att man stannar kan nog ses lite som ett beroende. Får man positiv feedback, vilket nästan alla får här ibland, så blir man kanske kvar och diskuterar frågan, vilken den nu är? Men ju mer människovärdet kränks, för det är snarast det som det handlar om och inte enbart hets mot folkgrupp, desto mer ledsnar man på skiten och till slut drar man för ingen positiv feedback i världen kan längre väga upp all skit och allt meningslöst trams. Det ska mer och mer till för att man ska tycka det är kul att fortsätta skriva (och läsa!) och man blir mindre och mindre tolerant mot dessa ständiga kränkningar.

Kanske börjar även jag luta mot hårdare regler, jag vet inte. Är trött på att ta ständig skit och att dras in i att skriva om skitsaker.
Citera
2020-06-20, 20:25
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Min fråga är varför är det inte ok att på flashback ex. sitta och skriva hatiskt skit om homosexuella, men helt ok skriva hatiskt skit om halva mänskligheten, nämligen kvinnor?

Här ett talande exempel på vad jag menar, men som alltså INTE raderas, eller straffas enligt FB regelverk.

(FB) Kvinnor och lojalitet. Närmast oförmögna till det?

Varför?

Som redan påpekats beror det här på att HMF som det definieras i lagen inte omfattar hets på grund av kön, utan bara sexuell läggning och "könsöverskridande identitet eller uttryck". Det sistnämnda kriteriet infördes för övrigt så sent som 2018, och Flashbacks regel 1.03 har inte uppdaterats så att den inkluderar denna form av hets (hets mot transpersoner).

Den nuvarande regeringen, som införde skyddet för transpersoner, hade faktiskt en skrivning i sin proposition som skulle ha skyddat alla kvinnor (och män) och inte bara transpersoner. De fick dock backning av lagrådet, som tyckte att de gick för långt:

Den nya ansvarsgrunden (”anspelar på könsidentitet eller könsuttryck”) är avsedd att främst få betydelse för just gruppen transpersoner. Men enligt förslaget omfattar den inte bara sådana personer utan även alla som har en könstillhörighet som stämmer överens och alltid har stämt överens med den egna könsidentiteten eller det egna könsuttrycket. Också hets mot kvinnor och män som inte är transpersoner ska kunna bestraffas som hets mot folkgrupp. Den nya kriminaliseringen ska med andra ord ge alla människor samma skydd.

Detta gillade inte lagrådet, som föreslog en annan och snävare formulering:

Frågan om en lagtekniskt godtagbar ordning för att åstadkomma det eftersträvade skyddet för transpersoner bör övervägas vidare. Ett sätt kan vara att låta hets mot folkgrupp och olaga diskriminering omfatta även ”könsöverskridande identitet eller uttryck”, dvs. det begrepp som nu används i diskrimineringslagen.

https://lagen.nu/prop/2017/18:59

Regeringen lyssnade på juristernas kritik och ändrade lagtexten.
Citera
2020-06-20, 22:14
Medlem
HuldumeyStones avatar
Det känns ibland som om kulturen här är grundar sig på en nästan identitetspolitisk föreställning om sexismens specifika rättigheter framför andra åskådningar. Man borde förmodligen införa någon annan klausul för det här med kön som inte nödvändigtvis bygger på lagen om hets mot folkgrupp för att komma till rätta med problemet. Som det är nu är det ibland svårt att hitta relevant information på forumet. Man måste ju hela tiden navigera sig igenom det ena lagret av kvinnohat efter det andra och skanna igenom inlägg efter inlägg som talar om hur fula och dumma alla fula och dumma kvinnor är, innan man tillslut hittar fram till något med substans i. Det här är både psykiskt påfrestande och mycket tidskrävande. Dessutom provocerar det en att reagera istället för att diskutera och får därmed en negativ trolleffekt på helheten. Att enbart begära av användaren att inte låta sig provoceras är inte rimligt med tanke på hatets omfattning.

Den misogyna stämningen på delar av forumet provocerar fram ett synnerligen märkligt könskrig jag aldrig stött på någon annanstans. Varenda liten skitfråga som kan tänkas diskuteras riskerar att sugas upp av det misogyna paradigmet. Kan det verkligen vara ett mål för yttrandefriheten att erbjuda så mycket plats åt misogyna tankegångar som lätt stryper annan diskussion? Det tål att upprepas att det ofta är vedervärdigt att vara kvinna och läsa och skriva här!
Citera
2020-06-21, 05:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HuldumeyStone
Det känns ibland som om kulturen här är grundar sig på en nästan identitetspolitisk föreställning om sexismens specifika rättigheter framför andra åskådningar. Man borde förmodligen införa någon annan klausul för det här med kön som inte nödvändigtvis bygger på lagen om hets mot folkgrupp för att komma till rätta med problemet. Som det är nu är det ibland svårt att hitta relevant information på forumet. Man måste ju hela tiden navigera sig igenom det ena lagret av kvinnohat efter det andra och skanna igenom inlägg efter inlägg som talar om hur fula och dumma alla fula och dumma kvinnor är, innan man tillslut hittar fram till något med substans i. Det här är både psykiskt påfrestande och mycket tidskrävande. Dessutom provocerar det en att reagera istället för att diskutera och får därmed en negativ trolleffekt på helheten. Att enbart begära av användaren att inte låta sig provoceras är inte rimligt med tanke på hatets omfattning.

Den misogyna stämningen på delar av forumet provocerar fram ett synnerligen märkligt könskrig jag aldrig stött på någon annanstans. Varenda liten skitfråga som kan tänkas diskuteras riskerar att sugas upp av det misogyna paradigmet. Kan det verkligen vara ett mål för yttrandefriheten att erbjuda så mycket plats åt misogyna tankegångar som lätt stryper annan diskussion? Det tål att upprepas att det ofta är vedervärdigt att vara kvinna och läsa och skriva här!

Då Flashback enbart har 1.03 p.g.a. att man måste så lär inga än hårdare klausuler införas. Drt skulle stå tvärt emot vad forumet står för - yttrandefrihet.

I övrigt har du rätt i sak. Det är tragiskt att se alla kvinnohatare med ensiffrig IQ vräka ut sig sitt hat mot dessa underbara varelser som är långt bättre än oss män.
Citera
2020-06-21, 07:03
Medlem
HuldumeyStones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då Flashback enbart har 1.03 p.g.a. att man måste så lär inga än hårdare klausuler införas. Drt skulle stå tvärt emot vad forumet står för - yttrandefrihet.

I övrigt har du rätt i sak. Det är tragiskt att se alla kvinnohatare med ensiffrig IQ vräka ut sig sitt hat mot dessa underbara varelser som är långt bättre än oss män.

Ja, jag håller med om att det blir problematisk vad gäller yttrandefriheten. Men eventuellt skulle man ju kunna klassificera fler såna här saker som OT och trams. Det kan gälla både enskilda inlägg och rena tramstrådar. Mycket av det som är misogynt är ju inte annat än trams som provocerar till mer trams.

Sen kan jag ju säga att det finns delar av forumet som jag ogärna ens besöker som läsare just på grund av den misogyna stämningen. Det är också ett ansvar man har, naturligtvis, att inte ta in massa information man mår dåligt av.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in