• 1
  • 2
2020-03-27, 21:00
Medlem
Ducadreams avatar
Såhär lyder er regel om hets mot folkgrupp:

Citat:
1.03. Hets mot folkgrupp
Det är förbjudet att hota eller uttrycka missaktning mot särskilt utsatta grupper, med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning

Jag har upplevt det som att regeln inte används till den utsträckning som det var tänkt att det skulle göras. När är det tänkt att den ska användas? Jag får mottaga en hel del rasistiska inlägg och PM dagligen som jag rapporterar som hets mot folkgrupp, men ändå ligger inläggen oftast kvar?
Citera
2020-03-27, 21:04
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream

Jag har upplevt det som att regeln inte används till den utsträckning som det var tänkt att det skulle göras. När är det tänkt att den ska användas? Jag får mottaga en hel del rasistiska inlägg och PM dagligen som jag rapporterar som hets mot folkgrupp, men ändå ligger inläggen oftast kvar?

Du aer rasist och forumet tillampar regeln utifran rights of free speach typ. Finns andra forum du kan hata svenbanan pa
Citera
2020-03-28, 00:18
Medlem
Jag har då alltid trott att den regeln bara finns för att försöka minimera anklagelser om att "alla på Flashback är rasister."

Dock verkar det som att folk faktiskt blir avstängda för den här regeln, så jag kan ha fel.

https://www.flashback.org/sok/1+03?f=123
Citera
2020-03-28, 01:13
Medlem
Det är en regel som sällan används så den känns överflödig. Totalt meningslös eftersom den inte används i den utsträckning som tex 0.03 trots att det svämmar över av regelbrott.
Citera
2020-03-28, 01:58
Medlem
Flashmetas avatar
Citat:
Regel 1.03 används huvudsakligen korrekt på Flashback, tycker jag. Det rapporteras mestadels när det är befogat, i vissa trådar gödslas det en del med 1.03-anmälningar, däribland en del av de trådar du är med i.

Vid en hastig överblick på en del av dina inlägg och trådar ser det ut som att du hakat upp dig rätt mycket kring 1.03. Ser ut som att många (ibland var och varannat) inlägg är rapporterat för 1.03 i de tråddiskussioner du deltar i, kan man se om om man klickar på rapporterat och ser vad som är rapporterat.
Du har inte funderat på om en del i din frågeställning ligger hos dig själv?

Regeln och regeltolkningen är inte svår egentligen. Man kan eller bör rapportera när man uppfattar ett regelbrott.
Senast redigerad av Flashmeta 2020-03-28 kl. 02:25.
Citera
2020-03-28, 02:17
Medlem
Passepartouts avatar
Jag tror du blandar ihop dig själv med folkgrupp. Du är ingen folkgrupp utan behandlas som alla andra i forumet.
Senast redigerad av Passepartout 2020-03-28 kl. 02:20.
Citera
2020-03-28, 02:23
Medlem
Flashmetas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Det är en regel som sällan används så den känns överflödig. Totalt meningslös eftersom den inte används i den utsträckning som tex 0.03 trots att det svämmar över av regelbrott.
Intressant är apropå rapporteringar av 1.03 att om man ser till trådstartaren så kan man se att åtskilliga inlägg (från alla möjliga användare) raderas från de trådar hen är med i. På så sätt tycks det löna sig att rapportera för 1.03. Regeln och tillämpningen funkar såtillvida.

Sedan, vad gäller TS trådar, ser det ofta ut som i princip allt rapporteras bara vissa nyckelord nämns eller så. Tangerar samtidigt att det ser ut som ett systematiserat missbruk av tryckande på 1.03-knappen när TS deltar i diskussioner. Misstänker att TS skulle vinna mer på att koncentrera sig på att diskutera sakfrågorna i trådarna i stället för att bruka/missbruka 1.03-rapportering när det inte går att komma längre i vissa diskussioner.

Gränsen är som sagt tydlig egentligen. Även om begreppet "uttrycka missaktning mot" teoretiskt skulle kunna lämna öppet för viss, godtycklig regeltillämpning i en del fall.
Citera
2020-03-28, 05:47
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du är ingen folkgrupp, så du ensam som person faller inte under den regeln.
Citera
2020-03-28, 06:07
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:

När blev du en folkgrupp? Tänker du ens med din hjärna?
Senast redigerad av Mongoprofeten 2020-03-28 kl. 06:12.
Citera
2020-03-28, 09:27
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Jag får mottaga en hel del rasistiska inlägg och PM dagligen som jag rapporterar som hets mot folkgrupp, men ändå ligger inläggen oftast kvar?
Om det är du personligen som angrips så är det inte hets mot folkgrupp.
Citera
2020-03-28, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Om det är du personligen som angrips så är det inte hets mot folkgrupp.

Gordon Blixt gör en hole in one!

Fast TS du kanske ska läsa vad noggrant eller be en somalisk tolk tolka det till dig?
Citera
2020-03-28, 12:43
Medlem
Det är en efterbliven regel som borde tas bort. Ducadream borde skaffa sig lite skinn på näsan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in