Alltså saker som tillverkas med det uttryckliga syftet att folk ska samla på dem. Jag startade en tråd om jultallrikar i ett annat delforum (inredning) men Hobby kanske är lämpligare om man vill spinna vidare på fenomenet i ett bredare perspektiv.
Just jultallrikar är ett jättebra exempel tycker jag. De tillverkades i fabrik men i begränsade upplagor. Husmödrar över hela landet köpte dessa främst under 70-talet och hängde upp på väggen eller stoppade undan i skåp. De var inte billiga när de var nya men det sades att de skulle gå upp i värde i framtiden, det var ju äkta porslin och begränsad upplaga för tusan!

Kolla vilken loppis som helst idag eller avslutade auktioner på Tradera så ser man att så blev det inte.
Ett annat exempel som ligger närmre i tiden är väl väl specialutgåvor av DVD-filmer. Finns det nåt värde i sådana idag?
Själv tycker jag att föremål helst ska ha haft ett annat syfte från början för att vara intressanta. Vanliga mynt och sedlar till exempel kan vara intressanta men specialutgivna jubileumsmynt, nä.
Synpunkter?