• 1
  • 2
2020-06-11, 23:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
Alltså saker som tillverkas med det uttryckliga syftet att folk ska samla på dem. Jag startade en tråd om jultallrikar i ett annat delforum (inredning) men Hobby kanske är lämpligare om man vill spinna vidare på fenomenet i ett bredare perspektiv.
Just jultallrikar är ett jättebra exempel tycker jag. De tillverkades i fabrik men i begränsade upplagor. Husmödrar över hela landet köpte dessa främst under 70-talet och hängde upp på väggen eller stoppade undan i skåp. De var inte billiga när de var nya men det sades att de skulle gå upp i värde i framtiden, det var ju äkta porslin och begränsad upplaga för tusan! Kolla vilken loppis som helst idag eller avslutade auktioner på Tradera så ser man att så blev det inte.

Ett annat exempel som ligger närmre i tiden är väl väl specialutgåvor av DVD-filmer. Finns det nåt värde i sådana idag?

Själv tycker jag att föremål helst ska ha haft ett annat syfte från början för att vara intressanta. Vanliga mynt och sedlar till exempel kan vara intressanta men specialutgivna jubileumsmynt, nä.

Synpunkter?
Senast redigerad av Limma skinkbit 2020-06-11 kl. 23:21.
Citera
2020-06-11, 23:25
Bannlyst
Att ägna sig åt något, bli kunnig och bra på det, jag samlar på vinylskivor, det är jättekul!
Citera
2020-06-11, 23:34
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det var ett tag sen jag såg såna taffliga annonser som andades 50-tal, för 'exklusiva' samlarföremål i begränsad upplaga.
Men sista idioten är inte född så marknaden finns alltid.
Verkar vara bitcoin som är hetast idag.
Citera
2020-06-11, 23:41
Medlem
SYSTEMexes avatar
Just de tallrikarna är väl ett väldigt känt exempel på en stor scam där de marknadsfördes som sällsynta och exklusiva men var igentligen massproducerade kina?
Citera
2020-06-12, 00:00
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Verkar vara bitcoin som är hetast idag.
Haha. Där finns det dock en marknad och en vits med handla med. Men visst, liknelsen är inte fel.
Citera
2020-06-12, 00:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Just de tallrikarna är väl ett väldigt känt exempel på en stor scam där de marknadsfördes som sällsynta och exklusiva men var igentligen massproducerade kina?
Vilka tallrikar pratar du om?
Citera
2020-06-12, 08:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Saker som är gjorda enbart för att samlas på blir sällan värda särskilt mycket.
Eftersom dom inte används, så finns, i stort sett, hela upplagan kvar efter femtio år.

Finns det någon som samlar på samlartalrikar idag ?
Citera
2020-06-12, 11:44
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vilka tallrikar pratar du om?
Såna här tänker jag på i alla fall.

https://www.tradera.com/search?q=jul...emStatus=Ended

De kom från kända tillverkare som till exempel Rörstrands.
Citera
2020-06-16, 21:32
Medlem
Jag har en samling Monsterburkar. Har vid skrivande stund 36 unika burkar från Sverige, Polen, Danmark, USA, och Tyskland. De fyller ju ingen större funktion, började bara med att jag ville smaka på alla som fanns i Sverige och behöll de tomma burkarna.

Det är något att göra, något att visa upp när gäster är förbi osv.
Citera
2020-06-16, 21:40
Medlem
Allt som tillverkas i samlarsyfte kommer aldrig att bli värt något nämnvärt i framtiden. Just för att folk köper dem för att samla på.Dels massproduceras allt idag så det finns sällan en begränsad upplaga.

Nu har folk fått upp ögonen för vad vissa saker kan vara värt så folk köper på sig en massa skit i förhoppning att det ska vara värt något och slänger inte saker som man gjorde förr.
Citera
2020-06-17, 16:20
Medlem
När jag var yngre sammlade jag på pez jag har en bekant som samlar på smurfar hela grejen med att samla är bli rik för framtiden istället för att ha pengar i soffmadrsssen kan du vara med i bytt är Bytt och få reda på din förmögenhet plus samt sälja av det på ålderns höst när pensions pengarna kanske inte recker till
Det är sås jag ser på det
Citera
2020-06-18, 11:11
Medlem
orrecrists avatar
Människa är i grund och botten en samlare så det ligger i vårat DNA att samla på oss saker. Kanske har det med att vi en gång i tiden inte hade den tillgång till mat vi har idag och där med samlade så mycket man kunde?!

Själv samlar jag på allt möjligt. Lite sjukt ibland när man tänker på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in