• 1
  • 2
2020-06-09, 15:12
Medlem
Jag vet att alla har olika smaker men vad är charmen med just stark? Jag testade starkaste chorizo korven och den bara bränner på tungan och smakar ingen korv alls.
Ta även typ asiatiskt mat där själva rätten kan va jätte stark sedan väljer man även att ha till hot oil eller hot chili sauce för att göra rätten ännu starkare än vad den redan är.

Kan det vara så att de har svagare smaklökar nere i Asien än vad vi har, eller vad är charmen?
Citera
2020-06-09, 15:19
Medlem
SittFints avatar
Är man van vid stark mat så känner man mycket mer än bara hettan, och hettan kan hjälpa till att bära fram de andra smakerna.

Men "enbart starkt" är det ingen som gillar. Saker blir inte gott för att man slänger tonvis med habanero på det.

Det är egentligen inte konstigare än att enbart salt inte heller är gott.
Citera
2020-06-09, 15:21
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Jag vet att alla har olika smaker men vad är charmen med just stark? Jag testade starkaste chorizo korven och den bara bränner på tungan och smakar ingen korv alls.
Ta även typ asiatiskt mat där själva rätten kan va jätte stark sedan väljer man även att ha till hot oil eller hot chili sauce för att göra rätten ännu starkare än vad den redan är.

Kan det vara så att de har svagare smaklökar nere i Asien än vad vi har, eller vad är charmen?

Från början handlade det mycket om att dölja smakerna av härskna råvaror och som med mycket så har man ökat kryddigheten successivt och till slut är det så starkt som det är nu.

För min del vill jag gärna ha stark mat, men inte på bekostnad av övriga smaker. Det gäller att hitta den gyllene medelvägen. Det ska vara starkt, men det ska inte ta över övriga smaker. Men genom att öka hettan och öka övriga smaker så kan man gå hand i hand genom det starka.
Citera
2020-06-09, 15:24
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Från början handlade det mycket om att dölja smakerna av härskna råvaror och som med mycket så har man ökat kryddigheten successivt och till slut är det så starkt som det är nu.

För min del vill jag gärna ha stark mat, men inte på bekostnad av övriga smaker. Det gäller att hitta den gyllene medelvägen. Det ska vara starkt, men det ska inte ta över övriga smaker. Men genom att öka hettan och öka övriga smaker så kan man gå hand i hand genom det starka.
Missen som en del tuffingar gör är att bara ta den starkaste chilin de kan hitta. Personligen föredrar jag att ta mer av en mildare sort. Sen blandar jag också gärna olika chili för att få fram komplexiteten. Gör jag en chili con carne är det åtminstone tre olika sorters chili i. Jag grundar med spansk peppar och jalapeno. Sen har jag gärna i lite piri piri för extra sting. Har man lite chipotle också så är det ett klart plus.
Citera
2020-06-09, 15:27
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Missen som en del tuffingar gör är att bara ta den starkaste chilin de kan hitta. Personligen föredrar jag att ta mer av en mildare sort. Sen blandar jag också gärna olika chili för att få fram komplexiteten. Gör jag en chili con carne är det åtminstone tre olika sorters chili i. Jag grundar med spansk peppar och jalapeno. Sen har jag gärna i lite piri piri för extra sting. Har man lite chipotle också så är det ett klart plus.

Absolut, har gjort en chili där hemma några gånger med inte mindre än 5 chilisorter, men annars jobbar jag gärna med både färska frukter såväl som paste, torra kryddor och liknande. Tabasco kan ge helt rätt kick till vissa grytor, men inte alla.
Citera
2020-06-09, 15:27
Medlem
mjukmjukares avatar
Svaret är nog ganska enkelt.
Vår smakpalett ser annorlunda ut hos oss alla och några av oss saltar gärna lite extra, andra tvärtom.
Och vissa har en annan tolerans vilket förhöjer värdet av smak om maträtten är het, stark.
Andra har inte alls den toleransen.

,
Citera
2020-06-09, 15:34
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Jag har bott i länder där stark mat är vanlig, är även gift med en tjej från Latina.
Men även dom har gränser för vad som är gott och vad som övergår till att var "tuff".

Stark mat är gott, min inte så stark så alla smaker försvinner och alt i princip brinner i truten på en.
Om man lägger sig på en nivå som Latinas normalt ligger på, ja då är det gott,
men sedan blir det inte gott, bara jävligt macho.
Dessutom blir man kass i magen av rent över starkt.

Så lär er balansera det på rätt nivå, ja då är det väldigt gott med lite starkare mat.

Rullkragen
Citera
2020-06-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind

Citat:
Ursprungligen postat av SittFint

Ja jag kan ha i chili i maten om man gör en gryta till exempel för att ge en liten kick men när det bara smakar chili så ser jag ingen point med det.
Citera
2020-06-09, 15:40
Medlem
rex144s avatar
Jag gillar vitlök men ogillar chili, stark mat är bra för immunförsvaret men desto värre för tarmarna, man kan få sår av stark mat och även lös avföring, det kommer på köpet, denna avföring är frätande, särskilt på sommaren, man blir bränd i anuset och värmen gör det än värre,
Citera
2020-06-09, 15:43
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ja jag kan ha i chili i maten om man gör en gryta till exempel för att ge en liten kick men när det bara smakar chili så ser jag ingen point med det.
Det är ju dock stor skillnad på att det bara smakar chili och att det bara är starkt.
Citera
2020-06-09, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Jag gillar vitlök men ogillar chili, stark mat är bra för immunförsvaret men desto värre för tarmarna, man kan få sår av stark mat och även lös avföring, det kommer på köpet, denna avföring är frätande, särskilt på sommaren, man blir bränd i anuset och värmen gör det än värre,

Vitlök gillar jag speciellt om man gör typ vitlöksbröd men det smakar nog inte så gott med chilibröd
Citera
2020-06-09, 16:18
Bannlyst
Citat:

Håller med, kan vara kul att testa en stark peppar men att äta är ngen njutning.
För övrigt är Billlys Piizza den godaste maten, jojo, så är det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in