• 1
  • 2
2020-06-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Är man van vid stark mat så känner man mycket mer än bara hettan, och hettan kan hjälpa till att bära fram de andra smakerna.

Men "enbart starkt" är det ingen som gillar. Saker blir inte gott för att man slänger tonvis med habanero på det.

Det är egentligen inte konstigare än att enbart salt inte heller är gott.

Va? Habanero när du vant dig vid hetta smakar enormt mycket söt paprika, hur gott som helst. Nästan lite rökighet i smaken med.
Citera
2020-06-09, 16:23
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicKnight
Va? Habanero när du vant dig vid hetta smakar enormt mycket söt paprika, hur gott som helst. Nästan lite rökighet i smaken med.
Jo, jag vet, jag använder habanero också. I synnerhet i små mängder i guacamole. Här var det dock mest i betydelsen "den starkaste chili du kan hitta".
Citera
2020-06-09, 19:51
Bannlyst
Inte bränner väl den lama korven chitotzo dig på tungan?

Den är god, men starkt är den inte.

Kom igen nu!

Jag kan dock berätta lite om sambal oelek.

Den har faktiskt en tydlig fruktighet.

Man måste bara våga öppna burken och ta en liten tesked.

Den är stark, men inte enorm.

Jag är helt seriös.

Sambal Oelek har en fin fruktig ton

Och väl värt att ha en burk i kylskåpet. Om man vill ha lite hetta i maten.
Senast redigerad av Varsamt 2020-06-09 kl. 20:16.
Citera
2020-06-09, 21:55
Medlem
NaZdravis avatar
Hjärnan utsöndrar endorfiner om man äter tillräckligt starkt.
Älskar stark mat, dock gör inte magen det längre så jag väljer verkligen mina tillfällen.
Citera
2020-06-10, 18:14
Bannlyst
Det kan vara gott med lite hetta.

Jag tror jag sagt det förut. Men just Chili Pasta kan ha en god och fruktig smak.

Man eller kvinna måste bara vara lite modig för att våga prova!

Ni kommer inte att dö av det!

Det kan jag "nästan" garantera!

Inom hjärtmedicinen har det visat sig att stark mat gör blodet lite mer lättflytande. Så det kan motverka hjärt- och kärlsjukdomar.
Senast redigerad av Varsamt 2020-06-10 kl. 18:22.
Citera
2020-06-10, 18:16
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Gott med stark matnär man är sugen på det. Men om det bedövar eller tar bort andra smaker så är det bara dålig matlagning.

Sådana där såser som heter assfire hellfucuck nuclear osv är inte livsmedel utan ploj.
Citera
2020-06-10, 19:14
Medlem
mjukmjukares avatar
Om man ska svara bokstavligt på TS fråga så är njutningen att hetta och viss styrka i mat ”ställer mer krav på mig” att njuta av och läsa av mer komplexa smaker som dessutom har tuffats till m kryddor.

Citera
2020-06-11, 00:01
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Jag vet att alla har olika smaker men vad är charmen med just stark? Jag testade starkaste chorizo korven och den bara bränner på tungan och smakar ingen korv alls.
Ta även typ asiatiskt mat där själva rätten kan va jätte stark sedan väljer man även att ha till hot oil eller hot chili sauce för att göra rätten ännu starkare än vad den redan är.

Kan det vara så att de har svagare smaklökar nere i Asien än vad vi har, eller vad är charmen?

Va? Chorizo är spanskt, och inte starkt någonstans. Spanien ligger i Europa. I Asien har man nog inte din Santa Maria-sås med 90% socker, och inte heller hot dogs, som du verkar föredra. Jag gillar faktiskt hot dogs, men om du inte gillar smak kanske du borde hålla dig till västvärldens tillsatser snarare än riktig korv.

Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Svaret är nog ganska enkelt.
Vår smakpalett ser annorlunda ut hos oss alla och några av oss saltar gärna lite extra, andra tvärtom.
Och vissa har en annan tolerans vilket förhöjer värdet av smak om maträtten är het, stark.
Andra har inte alls den toleransen.

,

Exakt så. Peppar är jävligt starkt också, men på ett helt annat sätt. Curry är en annan hetta. Chili en annan. I smakerna kan man bryta ner det ännu mer, precis som film eller musik. Alla gillar inte "starkt", och alla behöver inte göra det.

mjukmjukare sammanfattade det jävligt bra.

Hetta är gott. Åk till Indien.
Citera
2020-06-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Va? Chorizo är spanskt, och inte starkt någonstans. Spanien ligger i Europa. I Asien har man nog inte din Santa Maria-sås med 90% socker, och inte heller hot dogs, som du verkar föredra. Jag gillar faktiskt hot dogs, men om du inte gillar smak kanske du borde hålla dig till västvärldens tillsatser snarare än riktig korv.

Nu tog jag Chorizo som ett exempel på vad vi kan få tag på här sa aldrig just att korven är från Asien. Det finns olika styrkor på Chorizo.
Citera
2020-06-12, 20:50
Medlem
Tenedors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Nu tog jag Chorizo som ett exempel på vad vi kan få tag på här sa aldrig just att korven är från Asien. Det finns olika styrkor på Chorizo.

En stark chorizokorv hade varit trevligt. Var hittar du en sådan i Sverige?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in