Citat:
Ursprungligen postat av
CrispyKreem
Uppgifterna går isär. En vakt säger 20:10, en annan säger vid 21. Om det sistnämnda stämmer fanns det ett tidsfönster för att se paret Palme i rörelse (deras tåg kom 20:47 om jag minns rätt), kolla vart de tog vägen (bio) och räkna ut när de kommer att vara i rörelse nästa gång (t ex genom att fråga i biljettkassan när filmen slutar) och därefter ha 2 timmar på sig (reklam + trailers + Bröderna Mozart 1 tim 49 min) att hämta vapnet.
SVTs Veckans brott testade även en annan möjlighet, genom att klocka tiden det tar att gå från Grand till Sveavägen 44, passera in bakvägen alt via garaget och sen gå förbi receptionen och låtsas stämpla ut. De började ta tid 23:15 (då Palme sägs ha lämnat bion) och var framme drygt 23:19, och då var de tre stycken som gick långsammare än vad SE brukade pinna på. Således skulle det även ha funkat att ha sett Palme lämna Grand och ändå hinna placera sig på mordplatsen.
Nu har jag läst mer. Fallet är också det att samma vakt ändrar sig två gånger; senast 2008. Kollegan hävdar att denna vakt inte ens fanns på jobbet 20:10, eftersom hon skulle börja 20:45.
Men säg så här då - det är möjligt att Engström hade kunnat se paret Palme vid bion, men det är långt ifrån säkert. Samma kollega som vittnade om att den andra vakten kom först runt 20:30, säger också att hennes dagtidskollega var där, men denna arbetade inte alls den fredagen.
Med det tror jag att det behövs ordentliga evidens för att Engström var vid bion, och det är förstås omöjligt att finna sådana.
Hur som helst, en moderator borde flytta allt det här till trådar om olika misstänkta. Som det nu är diskuterar vi saker som passar bättre i andra trådar.
Som avslutning tycker jag det hade varit bättre att bara peka på Engström som en av flera misstänkta.