Citat:
Tja, allt är ju möjligt fast när man läser hennes vittnesmål ånyo slås i alla fall jag av att mycket av det passar så mycket bättre in på SE än CP. Mycket som haltade betänkligt där för mig funkar mycket bättre sett genom SE-raster.Det gör det inte heller:
Det kan fortfarande tänkas att allas vår Chrille P fortfarande är mördaren med stort M. Riksänkan pekade ut honom, och det gick i vart fall inte att utesluta honom. Han är ju fortfarande en av de bättre kandidaterna. Nu är han "frikänd" och för skams skull får man kanske hålla där. Meriterna hade han, dock.
Det som framlagts i ärendet är, noga taget, att SE inte kan "frias på handlingarna", inte när han granskas ordentligt. Bevisläget är dock inte bättre än att det räcker till en postum häktning, och därefter (och därför) kommer man ju ingenstans. Men det finns naturligtvis en anledning till att just SE blir intressant.
Det jag hör mellan raderna (eller "ser" i Powerpointen) är att DNAtester nämns litet i förbigående och att NFC inte kan bekräfta mordvapnet, pga "dåliga kulor". Vad som sedan blir arbetsmaterial och vad som läggs in i FU (innan den avslutas) kan ju variera.
Det kan fortfarande tänkas att allas vår Chrille P fortfarande är mördaren med stort M. Riksänkan pekade ut honom, och det gick i vart fall inte att utesluta honom. Han är ju fortfarande en av de bättre kandidaterna. Nu är han "frikänd" och för skams skull får man kanske hålla där. Meriterna hade han, dock.
Det som framlagts i ärendet är, noga taget, att SE inte kan "frias på handlingarna", inte när han granskas ordentligt. Bevisläget är dock inte bättre än att det räcker till en postum häktning, och därefter (och därför) kommer man ju ingenstans. Men det finns naturligtvis en anledning till att just SE blir intressant.
Det jag hör mellan raderna (eller "ser" i Powerpointen) är att DNAtester nämns litet i förbigående och att NFC inte kan bekräfta mordvapnet, pga "dåliga kulor". Vad som sedan blir arbetsmaterial och vad som läggs in i FU (innan den avslutas) kan ju variera.
Dagen efter mordet, ännu någorlunda opåverkad minnesbild: "40-årsåldern, cirka 180 centimeter lång och med ›kompakt‹ kropp med kort hals."
Japp. SE hade en märklig kombo av plufsigt ansikte med "Droopy-kinder" och relativt smal kropp, vilket sammantaget gav intrycket att han saknade hals och liksom bara hade nån sorts kub ovanpå axlarna. Lite Ebba Busch-haka sådär, man vet inte om man ska kalla den liten eller stor för den är liksom båda.
8 mars, efter fantombilden: "Hon uppfattade det som om mannen som sprang in på Tunnelgatan hade ett något rundare, fylligare ansikte än det på fotot..."
Japp igen. Den där bilden ledde väl mest bara till att alla anorektiska män i Sverige blev namngivna till polisen...
25 mars, direkt till Hans Holmér: "Gärningsmannen har stirrande blick. Ljus blick. Kindknotorna är liksom bulliga. Han har vit överläpp. Kort hals, uppdragna axlar, ett kompakt utseende"
Bulliga kinder yes, ljus blick yes (passar maximalt illa på CP, men SE hade väldigt ljust blå ögon). "Vit överläpp" lät skitkonstigt tills jag googlade på SE och såg att han har en ljus strimma pga väldigt mörk o tät 'Homer Simpson-skugga' i mustaschtrakten just ovanför. Jämförde mot andra män och det var inte helt vanligt.
I nästa förhör sammansmälte GM tyvärr med vittnet Anders Björkman för riksänkans inre syn, och då var det kört. Men inte värre än att hon fick med "rektangulärt och stelt stirrande ansikte med kraftigt, något framskjutet hakparti..." Ja, hans haka var liten men framskjuten och ansiktet var sin bullighet till trots väldigt fyrkantigt till grundformen.