Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Å andra sidan så påstådde ju inte KP att Skandiamannen var skyldig, utan att dessa omständigheter hade utan tvekan räckt för häktning och sedan än mer djup undersökning i hans liv. Varför vi aldrig får veta vem som gjorde detta står inte KP för, det lyckades tomtarna som utredde på den tiden med.
Pressträffen kändes som ett antiklimax. Jag tycker de hade byggt upp förväntningar på att de hittat nåt mer substantiellt. Inte vet jag men att de mot förmodan gjort dna-fynd, hittat en skriftlig bekännelse, eller några tidigare okända uppgifter i Palmes dagböcker.
Så lite besviken är man väl. Men håller med dig om att KP inte har ansvar för klantarslena på den tiden och att han inte säger att det var Skandiamannen, mer att det fanns grund för häktning och vidare undersökning.
Tycker det påminner om när Wargren presenterade utredningen av fyraåringen Kevins död. Inte känns det som att man har fått något facit, mer än att man vet att utredningen missköttes när det begav sig och att det finns en misstänkt som borde utretts och förhörts mer noga.
Men att Skandiamannen i så fall återvände till brottsplatsen och att han framträdde i media talar inte emot att det skulle vara han, inte alls. Den som kan begå ett mord i berått mod har i vissa fall en grad av psykopati som gör det möjligt att ljuga och till och med gäcka polisen och allmänheten.
Fortfarande är det Lisbet Palme som känns som den stora gåtan.
Jag fattar faktiskt inte. Om det var Skandiamannen så måste hon ha vittnat så felaktigt att det antingen var lögn eller psykotisk hallucination från hennes sida.
Oavsett vem det var får jag känslan att Lisbet ville ha det undanstökat så att alla forskningar i Palmes och närståendes liv och omständigheter skulle upphöra. Som om det fanns något viktigt att dölja. Och då passade ju en lågstatuskriminell alkis som Pettersson ganska bra.
Bortsett från mysteriet Lisbet Palme så lutar jag åt att det var Skandiamannen.