2020-06-10, 12:58
Avstängd
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Palme var sovjetisk spion. Lisbeth likaså. Han blev mördad pga det och Lisbeth förstod att hon skulle hålla käft för att inte resten av familjen inkl sönerna skulle gå samma öde till mötes. Sönerna vet nog också, så de säger ja till vilken gärningsman som än skakas fram. En förklaring god som någon annan.
Vi vet inte om han var det (jag tror han var det). Vi varnades av både CIA och MI6 oberoende av varandra att kunde förhålla sig så.
Citera
Medlem
Inge M såg gärningsmannen stå i Dekorimahörnet i 5 minuter innan skotten vilket gör SE omöjlig mördare. Leif L stödjer delvis SE:s berättelse och är säker på att ha sett honom springa in på Tunnelgatan i ett senare skede precis som han har uppgett. Lars J beskriver gärningsmannen som "tämligen bred över axlar och rygg". I första förhöret säger sig Yvonne N inte ha noterat någon huvudbonad. Ingen som sett skytten har pekat ut SE. Han liknar heller inte någon beskrivning av Grandmannen. Detta och mycket annat talar starkt emot SE som gärningsman men om man bara cherrypickar bland vittnesuppgifterna som Petersson gjorde kan man ju få vem som helst att framstå som skyldig. Det här blev ett rejält antiklimax. En ren upprepning av en redan känd teori som inte stöds av någon konkret bevisning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
"Någonting som inte stämmer"?
Vilket understatement. Är du född igår eller?

Allt är spel för galleriet! Det har det varit i alla år?

Vi som satt oss in i fallet förståe att det antingen handlar om "Domestic conspiracy", dvs polisspåret/motsvarande. Eller så handlar det om en utländsk operation. Alternativt en kombination av dessa.

En hederlig konspiration med andra ord. Alldeles för starka krafter inblandade för att KP skulle kunna avslöja det, om han nu mot förmodan vet vad som egentligen hände.

En ensam gärningsman utan barn eller anhöriga i livet är perfekt att lägga misstanken på som en avskedsnot innan de lägger ner utredningen. Svenne banan köper skiten.

Du märker ju att KP själv vet att han ljuger. Därmed inte sagt att han har en aning om sanningen.

Exakt. Och här vill jag inflika att det nu föreligger ett enormt behov av att allmänheten lär sig skillnaden mellan "konspirationsteori" och "konspiration". Irriterande många uttalar sig om detta utan att ha läst någon litteratur i ämnet. Det finns många nya välskrivna böcker i detta ämne. Sätt i gång!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Å andra sidan så påstådde ju inte KP att Skandiamannen var skyldig, utan att dessa omständigheter hade utan tvekan räckt för häktning och sedan än mer djup undersökning i hans liv. Varför vi aldrig får veta vem som gjorde detta står inte KP för, det lyckades tomtarna som utredde på den tiden med.

Pressträffen kändes som ett antiklimax. Jag tycker de hade byggt upp förväntningar på att de hittat nåt mer substantiellt. Inte vet jag men att de mot förmodan gjort dna-fynd, hittat en skriftlig bekännelse, eller några tidigare okända uppgifter i Palmes dagböcker.
Så lite besviken är man väl. Men håller med dig om att KP inte har ansvar för klantarslena på den tiden och att han inte säger att det var Skandiamannen, mer att det fanns grund för häktning och vidare undersökning.
Tycker det påminner om när Wargren presenterade utredningen av fyraåringen Kevins död. Inte känns det som att man har fått något facit, mer än att man vet att utredningen missköttes när det begav sig och att det finns en misstänkt som borde utretts och förhörts mer noga.
Men att Skandiamannen i så fall återvände till brottsplatsen och att han framträdde i media talar inte emot att det skulle vara han, inte alls. Den som kan begå ett mord i berått mod har i vissa fall en grad av psykopati som gör det möjligt att ljuga och till och med gäcka polisen och allmänheten.

Fortfarande är det Lisbet Palme som känns som den stora gåtan.
Jag fattar faktiskt inte. Om det var Skandiamannen så måste hon ha vittnat så felaktigt att det antingen var lögn eller psykotisk hallucination från hennes sida.
Oavsett vem det var får jag känslan att Lisbet ville ha det undanstökat så att alla forskningar i Palmes och närståendes liv och omständigheter skulle upphöra. Som om det fanns något viktigt att dölja. Och då passade ju en lågstatuskriminell alkis som Pettersson ganska bra.

Bortsett från mysteriet Lisbet Palme så lutar jag åt att det var Skandiamannen.
Citera
2020-06-10, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinbra
Kanske tolkade KP jag fel men jag uppfattade det som att Holmér ville utreda SE så mycket som möjligt innan åklagarna började sätta käppar i hjulet. Så tvärtom alltså, var mitt intryck.

Ja visst såg väl KP rätt spak ut under presskonferensen? Som att han tänkte "Vad fan håller jag på med?"

Jag tolkade det så här: Holmer ville ge sig på PKK och Holmer var i konflikt med åklagarna om det.
Hade åklagarna få ta del av materialet kring Stig E så hade åklagarna velat jobba med det i stället för att jaga Kurder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Du tänker fel: lyssna på Lasse Lampers, producent för Veckans Brott, som uttalade sig i Morgonstudion direkt efter presskonferensen:

"Det här inget vanligt mordfall. Det är Palme-mordet. P A L M E - M O R D E T!"

Vilket alla svenskar som var med då det begav sig förstår mycket väl. Krister Peterson har gjort bort sig fundamentalt och kommer att få stå till svars i alla media, och i alla rättsvårdande instanser.

Vi har idag bevittnat en av Sveriges största skandaler genom tiderna. Det enda Krister Peterson borde ha gjort är att redovisa för oss: "Gärningsman okänd" och "Utredningen går ej att driva vidare" samt "Något vi måste lära oss att leva med". Istället väljer han att ge oss en avliden persons huvud på ett fat. Satan i gatan så vidrigt. Så gör man i Sverige år 2020. Någonstans.

Precis. Mycket märkligt att avsluta genom att peka ut en mördare, som inte längre lever, utan att presentera några övertygande nya bevis. Det hade ju varit mycket bättre att bara erkänna att de inte kommer komma längre i utredningen och att man beslutat lägga ned den.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag såg inte hela. Nämdes walkie-talkies med ett ord?

Nej. Det här är vad de tvingande honom att lägga fram, under total förnedring.

Hans egentliga slutsats är förödande.

Mörkläggning efter att CP presenterat lösningen på flera möten för regeringen och därmed Säpo
Senast redigerad av Uteliggarn 2020-06-10 kl. 13:05.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
att SE jobbade som reklamare är för mig ett mysterium, han är ju Sveriges i särklass bästa yrkesmördare om han var ensam GM.

Om vi för en sekund leker med tanken att han var GM,

Han klockade ut 23:19.
"växlade ett par ord med vakten", vakten visste här att han skulle åka till fjällen.

Gick 1 minuts gångväg upp till mordplatsen.

fått upp vapen och identifierat paret Palme som gick med ryggen mot honom (väl?).
och sedan 23:21:20 skjutit OP.

Han har ju i runda slängar 1 minut att spontant identifiera ryggen på OP, få upp sitt vapen och skjuta.

Det enda rimliga om han är GM är att han fått ett samtal att OP var på väg i den riktningen, hur dom såg ut och att han skulle skynda sig ut och att han skyndade upp tills han såg dom och sköt. Isåfall är det en konspiration som PU inte såg som trolig.

Detta var det värsta av allt

För ett spontandåd är det snudd på omöjligt.

Så kan det vara.
Men om SE brukade gå omkring med en skarpladdad 357 magnum så borde väl nån i hans närhet känna till det?
Och varför hade ingen annan än han själv nyckeln till hans tjänsterum?
Citera
Medlem
Han hade lovat en lösning varför pissar han mig i ansiktet. Må djävulen ta dig.
Citera
2020-06-10, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det påstås alltså på fullt allvar att SE skulle sprungit ett ärevarv. Eventuellt beroende på att han i sin ungdom var friidrottare. Det är så dumt så det inte är sant.

Samtidigt förtigs uppgiften från väktarna att SE lämnade Skandia via entrén till receptionen ut på Sveavägen. Efter att han pratat med väktarna i ett par minuter.

Inte bara det. Det finns ett vittne som intygar att det inte kan vara SE:

https://www.youtube.com/watch?v=5NEmqBBF1D0

Detta är en medveten mörkläggning.
Citera
Medlem
Efter han visat upp sig i media hade lätt minst 3 personer inkl Lisbeth fått frispel och sagt: "-det är han!! -det är han!!" om det hade varit han.
Citera
Medlem
John.Walkers avatar
Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det.

Min målsättning är att presentera det under det första halvåret 2020. Jag är optimistisk. Vi har arbetat hårt och vi har spår vi tror mycket på, säger chefsåklagare Krister Petersson till Veckans brott.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmemordet-narmare-en-losning-besked-innan-sommaren

Låter det som något han presenterade idag? Berättade han vad dom hänt? Berättade han hur? Berättqde han varför? Vilket hårt arbete?

Mörkläggning efter att CP presenterat lösningen på flera möten till regeringen och därmed Säpo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in