2020-06-07, 14:23
Medlem
Hej har en Gammal ten7 120cc fiddy som r riktigt svrstartad nr den vl gr igng s dr den nstan direkt och blddrar.
Vet ej vad mer jag kan kolla/gra s vill grna f tips p vad mer jag kan gra fr att f igng fiddyn

Hr r allt jag kollat/gjort
Frgasaren r rengjord och det kommer bensin till motorn, dock fattats tomgngsskruven p frgasaren, ny r pvg
Byt stift och kollat gnistan
Justerat ventilerna, insug till 0.05mm och avgas till 0,05mm vet ej om det r korrekt?
Kollat kompressionen var dlig i brjan men blev mycket bttre komp efter justering av ventilerna
Ny olja
Citera
2020-06-07, 14:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Hej har en Gammal ten7 120cc fiddy som r riktigt svrstartad nr den vl gr igng s dr den nstan direkt och blddrar.
Vet ej vad mer jag kan kolla/gra s vill grna f tips p vad mer jag kan gra fr att f igng fiddyn

Hr r allt jag kollat/gjort
Frgasaren r rengjord och det kommer bensin till motorn, dock fattats tomgngsskruven p frgasaren, ny r pvg
Byt stift och kollat gnistan
Justerat ventilerna, insug till 0.05mm och avgas till 0,05mm vet ej om det r korrekt?
Kollat kompressionen var dlig i brjan men blev mycket bttre komp efter justering av ventilerna
Ny olja
Hll fingret ver hlet dr skruven satt och se hur det gr. r stiftet nytt?
Citera
2020-06-07, 14:28
Medlem
Henriksss avatar
Hll ut all bensin och hll in ny.
Citera
2020-06-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hll fingret ver hlet dr skruven satt och se hur det gr. r stiftet nytt?
Ska testa det. Stiftet r nytt dock frn Biltema men det stod i katalogen att stiftet var liknande som Ngk cr7hsa
Citera
2020-06-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Hll ut all bensin och hll in ny.
Det r helt ny bensin i glmde skriva det
Citera
2020-06-07, 17:03
Medlem
killawifes avatar
Om tomgngsskruven inte finns s har du problemet dr. skruven r formad som en nl och gr in i ett litet hl inne i frgasaren dr den styr trottelhjden p lgvarv. Utan denna s kommer inte motorn att g p tomgng. Vill du ha en fullsning s kan du blocka detta hlet med vad som helst och sen justera upp tomgngen till typ 2-3000 varv med gasvajerns justering.
Citera
2020-06-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om tomgngsskruven inte finns s har du problemet dr. skruven r formad som en nl och gr in i ett litet hl inne i frgasaren dr den styr trottelhjden p lgvarv. Utan denna s kommer inte motorn att g p tomgng. Vill du ha en fullsning s kan du blocka detta hlet med vad som helst och sen justera upp tomgngen till typ 2-3000 varv med gasvajerns justering.

Provade att tcka hlet men gr fortfarande inte, den startar lite lttare nu men den vill inte vara igng ven om man hller full gas den varvar upp fr att sen d nstan som att den fr fr lite soppa eller luft?

Jag har testat att justera bensin skruven p frgasaren hade fullt i skruvad men blev inge bttre sen hade jag 2 varv ut blev heller inge bttre, funderar p om man ska kanske justera ventilerna igen till 0,1mm p bde insug och avgas?
Citera
2020-06-07, 19:48
Medlem
brevpostens avatar
Tomgngs skruven eller s r det fel p luftningen till tanken, vanligt fel p fiddys.
Citera
2020-06-08, 19:19
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Provade att tcka hlet men gr fortfarande inte, den startar lite lttare nu men den vill inte vara igng ven om man hller full gas den varvar upp fr att sen d nstan som att den fr fr lite soppa eller luft?

Jag har testat att justera bensin skruven p frgasaren hade fullt i skruvad men blev inge bttre sen hade jag 2 varv ut blev heller inge bttre, funderar p om man ska kanske justera ventilerna igen till 0,1mm p bde insug och avgas?

Ventilernas justering har ingenting att gra med huruvida moppen startar eller ej s lnge de r justerade korrekt och har ett litet glapp. De styrs av kamaxeln s de kan liksom inte gra nnting annat n att ppna eller stnga ner de blir tillsagda. Felet r frgasaren, du kan inte f den att g p tomgng utan en tomgngsskruv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in