2020-06-07, 14:23
Medlem
Hej har en Gammal ten7 120cc fiddy som är riktigt svårstartad när den väl går igång så dör den nästan direkt och blöddrar.
Vet ej vad mer jag kan kolla/göra så vill gärna få tips på vad mer jag kan göra för att få igång fiddyn

Här är allt jag kollat/gjort
Förgasaren är rengjord och det kommer bensin till motorn, dock fattats tomgångsskruven på förgasaren, ny är påväg
Byt stift och kollat gnistan
Justerat ventilerna, insug till 0.05mm och avgas till 0,05mm vet ej om det är korrekt?
Kollat kompressionen var dålig i början men blev mycket bättre komp efter justering av ventilerna
Ny olja
Citera
2020-06-07, 14:27
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Hej har en Gammal ten7 120cc fiddy som är riktigt svårstartad när den väl går igång så dör den nästan direkt och blöddrar.
Vet ej vad mer jag kan kolla/göra så vill gärna få tips på vad mer jag kan göra för att få igång fiddyn

Här är allt jag kollat/gjort
Förgasaren är rengjord och det kommer bensin till motorn, dock fattats tomgångsskruven på förgasaren, ny är påväg
Byt stift och kollat gnistan
Justerat ventilerna, insug till 0.05mm och avgas till 0,05mm vet ej om det är korrekt?
Kollat kompressionen var dålig i början men blev mycket bättre komp efter justering av ventilerna
Ny olja
Håll fingret över hålet där skruven satt och se hur det går. Är stiftet nytt?
Citera
2020-06-07, 14:28
Medlem
Henriksss avatar
Häll ut all bensin och häll in ny.
Citera
2020-06-07, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Håll fingret över hålet där skruven satt och se hur det går. Är stiftet nytt?
Ska testa det. Stiftet är nytt dock från Biltema men det stod i katalogen att stiftet var liknande som Ngk cr7hsa
Citera
2020-06-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Häll ut all bensin och häll in ny.
Det är helt ny bensin i glömde skriva det
Citera
2020-06-07, 17:03
Medlem
killawifes avatar
Om tomgångsskruven inte finns så har du problemet där. skruven är formad som en nål och går in i ett litet hål inne i förgasaren där den styr trottelhöjden på lågvarv. Utan denna så kommer inte motorn att gå på tomgång. Vill du ha en fullösning så kan du blocka detta hålet med vad som helst och sen justera upp tomgången till typ 2-3000 varv med gasvajerns justering.
Citera
2020-06-07, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om tomgångsskruven inte finns så har du problemet där. skruven är formad som en nål och går in i ett litet hål inne i förgasaren där den styr trottelhöjden på lågvarv. Utan denna så kommer inte motorn att gå på tomgång. Vill du ha en fullösning så kan du blocka detta hålet med vad som helst och sen justera upp tomgången till typ 2-3000 varv med gasvajerns justering.

Provade att täcka hålet men går fortfarande inte, den startar lite lättare nu men den vill inte vara igång även om man håller full gas den varvar upp för att sen dö nästan som att den får för lite soppa eller luft?

Jag har testat att justera ”bensin” skruven på förgasaren hade fullt i skruvad men blev inge bättre sen hade jag 2 varv ut blev heller inge bättre, funderar på om man ska kanske justera ventilerna igen till 0,1mm på både insug och avgas?
Citera
2020-06-07, 19:48
Medlem
brevpostens avatar
Tomgångs skruven eller så är det fel på luftningen till tanken, vanligt fel på fiddys.
Citera
2020-06-08, 19:19
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LpBp
Provade att täcka hålet men går fortfarande inte, den startar lite lättare nu men den vill inte vara igång även om man håller full gas den varvar upp för att sen dö nästan som att den får för lite soppa eller luft?

Jag har testat att justera ”bensin” skruven på förgasaren hade fullt i skruvad men blev inge bättre sen hade jag 2 varv ut blev heller inge bättre, funderar på om man ska kanske justera ventilerna igen till 0,1mm på både insug och avgas?

Ventilernas justering har ingenting att göra med huruvida moppen startar eller ej så länge de är justerade korrekt och har ett litet glapp. De styrs av kamaxeln så de kan liksom inte göra nånting annat än att öppna eller stänga ner de blir tillsagda. Felet är förgasaren, du kan inte få den att gå på tomgång utan en tomgångsskruv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in