• 1
  • 2
2020-06-06, 20:49
Medlem
Låt säga att du arbetar på ett kontor som har ett delat kylskåp. En morgon kommer du till jobbet och lägger in en burk Coca-Cola i kylskåpet. Du märker samtidigt att en okänd kollega också har en burk Coca-Cola i kylskåpet. För tankeexperimentets skull så låtsas vi att den dessutom har samma bäst-föredatum som din.

Arbetsdagen går ett par timmar, och så småningom så går du till kylskåpet och märker att din läskburk blivit stulen. Samtidigt så ser du att din kollegas burk ligger kvar där den var innan, så du bestämmer dig för att ta den istället. Vad spelar det för roll, tänker du. Personen som stal din burk var enbart ute efter att sno någon burk, och din burk var likadan och med samma bäst-föredatum som din kollegas. Du öppnar burken och går iväg, och väljer att betrakta den tidigare stölden som att den skedde mot din kollega, inte mot dig.

Vore detta moraliskt försvarbart? Hur resonerar du?
Citera
2020-06-06, 21:07
Medlem
Jag hade tagit kollegans burk och tänkt att "Det är säkert hen som tagit fel" sen om det är så eller inte hade jag skitit i.
Citera
2020-06-06, 21:10
Medlem
Två fel gör inte ett rätt. Ser inte hur det är relevant vad tjuven hade för intention.
Citera
2020-06-06, 21:13
Medlem
Ultrasmisks avatar
Svaret är att inte tänka så långt, utan bara ta burken och dricka.
Citera
2020-06-06, 21:18
Medlem
svaret är att inte ta burken överhuvudtaget.
Citera
2020-06-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dygden
Låt säga att du arbetar på ett kontor som har ett delat kylskåp. En morgon kommer du till jobbet och lägger in en burk Coca-Cola i kylskåpet. Du märker samtidigt att en okänd kollega också har en burk Coca-Cola i kylskåpet. För tankeexperimentets skull så låtsas vi att den dessutom har samma bäst-föredatum som din.

Arbetsdagen går ett par timmar, och så småningom så går du till kylskåpet och märker att din läskburk blivit stulen. Samtidigt så ser du att din kollegas burk ligger kvar där den var innan, så du bestämmer dig för att ta den istället. Vad spelar det för roll, tänker du. Personen som stal din burk var enbart ute efter att sno någon burk, och din burk var likadan och med samma bäst-föredatum som din kollegas. Du öppnar burken och går iväg, och väljer att betrakta den tidigare stölden som att den skedde mot din kollega, inte mot dig.

Vore detta moraliskt försvarbart? Hur resonerar du?

Det här är det filosofiska problemet om att ge något identitet. Hur vet du .. egentligen .. att någon stal din burk. Du har redan sagt att timmar passerat och hur kan du veta att det två inte blivit omplacerade under tiden.

Och även om det inte skett (vilket du inte kan avgöra) så är de så vitt du vet identiska.
Citera
2020-06-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Det här är det filosofiska problemet om att ge något identitet. Hur vet du .. egentligen .. att någon stal din burk. Du har redan sagt att timmar passerat och hur kan du veta att det två inte blivit omplacerade under tiden.

Och även om det inte skett (vilket du inte kan avgöra) så är de så vitt du vet identiska.

Tankeexperimentet gör antagandet att du vet att det är burken som du lade in som blivit stulen. Det blir alltså en moralisk frågeställning snarare än om de är identiska eller ej. Tycker du att agerandet hade varit moraliskt försvarbart?
Citera
2020-06-06, 23:26
Medlem
Citat:
Tankeexperimentet gör antagandet att du vet att det är burken som du lade in som blivit stulen. Det blir alltså en moralisk frågeställning snarare än om de är identiska eller ej. Tycker du att agerandet hade varit moraliskt försvarbart?

Det är ingen moralisk fråga. Burkarna är identiska.

[edit]: det enda sättet det blir en moralisk/etisk fråga är om bägge .. eller ingen .. plockas ut. Du har ansträngt dig att beskriva bägge burkar som identiska. Det blir m.a.o. det klassiska problemet om identitet.
Senast redigerad av Proprioception 2020-06-06 kl. 23:37. Anledning: Utveckling..
Citera
2020-06-06, 23:43
Medlem
Men om nån tar en hundralapp från dig så får du inte ta en hundralapp från nån annan bara för hundralapparna ser lika dana ut.

Förvarar du din coca cola där uppe och jag min i facket där nere och coca cola där nere är borta, varför ska jag då få ta coca colan i facket där uppe bara för det är en likadan burk?
Senast redigerad av Xuno 2020-06-06 kl. 23:48.
Citera
2020-06-07, 08:45
Medlem
Jag hade tagit burken som var kvar. Hade den andra burken ägare beklagat sig och det alltså visat sig att denne inte tagit fel burk, hade jag köpt denne en ny burk och santidigt skällt på något lunchmöte om att det finns en tjuv på jobbet.
Citera
2020-06-07, 08:48
Medlem
Citat:

Fast då skulle TS formulerat sig bättre.
Här vet vi ju inte ens att något blivit stulet.
Citera
2020-06-07, 13:54
Medlem
nerdnerds avatar
Är väl för fan bara att fråga kollegan om han möjligen redan har tagit en burk och råkat ta fel?? Om inte, ge fan i hans burk!

Väx upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in