• 1
  • 2
2020-06-07, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Men om nån tar en hundralapp från dig så får du inte ta en hundralapp från nån annan bara för hundralapparna ser lika dana ut.

Förvarar du din coca cola där uppe och jag min i facket där nere och coca cola där nere är borta, varför ska jag då få ta coca colan i facket där uppe bara för det är en likadan burk?

Tack, det var en intressant kommentar Xuno. Här är hur jag tänker med hjälp av ett par analogier.

Gå till en bank och växla in en hundralapp. Gå sedan till automaten och ta ut en hundralapp. Du får inte samma sedel men nått som är funktionellt ekvivalent. Ur alla praktiskt vinklar är de samma sak. Kanske kan du istället för att ta ut lappen handla på nätet låt säga. Det är vad jag menar med identitet.

Är ett kylskåp på ett kontor att jämställa med en Bank? Naturligtvis inte. Den är inte bevakad. Jag skulle inte ta någon annans burk bara för att någon okänd människa stulit 'min' burk.

Om jag kände mig praktiskt sinnad skulle jag se det som att någon okänd stulit hälften av våra burkar, och att vi bägge hanterar förlusten gemensamt; vi delar på en burk.

Tjuven kunde ha stulit vilken som av de två .. 50/50 chans. Om tio personer alla trycker in en burk i skåpet i en hög .. och en tjuv stjäl en av dem .. vems burk stals då? Är det den sista personen som går dit för att hämta 'sin' burk?

Mitt tänkande är att man pratar med sin kollega om stölden och delar lika.

/Pro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in