2020-06-05, 23:01
Medlem
Isnatts avatar
Ja, väldigt fint att vara skuldfri. Och har jag lån kommer räntan alltid ticka oavsett, även ett litet lån på några hundra tusen blir mycket med åren. När jag tog bolån för 7-8 år sedan var räntan 3,55%..

Jag kommer i alla fall göra så att jag köper huset delvis med lån, använder existerande pantbrev. När jag bott där ett halvår/år kommer jag utvärdera om jag kommer behöva pengarna jag har över till att göra förbättringar av huset. Om det inte behövs så betalar jag av lånet.
Jag vill på sikt bo och leva billigt, men ändå bekvämt med en ekonomi jag inte behöver känna oro över.
Spara och förbättra för att det är kul, inte för att jag till nöds måste.

Jag har även en god slant på börsen, huspengarna är utöver dessa.
Citera
2020-06-06, 10:39
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag köpte huset kontant utan lån för tjugo år sen, bästa jag gjort. Så skönt att vara oberoende av räntor och banker, speciellt när det krisat nån gång. Har löjligt låg boendekostnad och kan pytsa in hyfsat med pengar i andra investeringar.

Under den perioden har lånekostnaden legat på ca 2% och avkastningen på börsen ca 10%
Så om vi antar att huset kostade 2 miljoner så hade du dragit in 11 455 000 om du investerat det på börsen. Räntekostnaden hade varit under 1 000 000 under samma period.
Det är över 10 mille i sjön.
Senast redigerad av stillton 2020-06-06 kl. 10:42.
Citera
2020-06-06, 12:19
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Finns det redan pantbrev så blir de kvar och du kan utnyttja dem senare.
Ja, är ganska dyrt att skaffa pantbrev, så följer det med några pantbrev med huset du köper, så behåll dem och döda dem inte!

Om inte du har nytta av dem, så kommer den som köper huset av dig när du säljer det någon gång i framtiden att ha nytta av dem...
Citera
2020-06-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Under den perioden har lånekostnaden legat på ca 2% och avkastningen på börsen ca 10%
Så om vi antar att huset kostade 2 miljoner så hade du dragit in 11 455 000 om du investerat det på börsen. Räntekostnaden hade varit under 1 000 000 under samma period.

Dumheter, bara lösa antaganden. T ex var avkastningen på börsen minus 40% vissa år och boräntan 4-6% och husen här kostade inte i närheten av 2 millar för tjugo år sen..
Citera
2020-06-06, 20:53
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ja, är ganska dyrt att skaffa pantbrev, så följer det med några pantbrev med huset du köper, så behåll dem och döda dem inte!

Om inte du har nytta av dem, så kommer den som köper huset av dig när du säljer det någon gång i framtiden att ha nytta av dem...
Hur gör man för att 'ta död' på pantbrev? Finns det nån nackdel att det finns pantbrev även om man inte använder dom, nån kostnad eller så kopplat till det?
Citera
2020-06-06, 23:03
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Köpte han huset kontant för 20 år sedan så betalade han nog inte mycket för huset.
Citera
2020-06-06, 23:48
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur gör man för att 'ta död' på pantbrev? Finns det nån nackdel att det finns pantbrev även om man inte använder dom, nån kostnad eller så kopplat till det?

Finns ingen anledning att döda pantbrev (annat än om man tappat bort ett skriftligt pantbrev)
Banken vill ha pantbrev på samma belopp som man lånar hos dem, behöver man inget lån så behåller man pantbrev som redan finns själv, annars kan nån bedragare tex skriva ditt hus på sig, och sen gå och ta ut pantbrev och belåna ditt hus, så har du pantbrev i ditt namn redan så blir det svårare för bedragaren typ...

Ska man låna en miljon, så måste man ha ett pantbrev på en miljon, för att få det pantbrevet får man betala 2% alltså 20000kr för det.

Ska nån köpa ditt hus sen och denne ska låna en miljon, så kan han typ ge 1020 000 om du har pantbrevet redan (eller pruta till 980 000 om han bara har en miljon att handla för)

Det kostar inget att behålla pantbrev (även om man inte behöver dem)
Citera
2020-06-07, 10:20
Medlem
Citat:
Hahahaha... en ungdom som bara varit med i uppgång... guuud va hårt du kommer falla pojk 😊
Citera
2020-06-07, 10:23
Medlem
Citat:
Bra inlägg.
Jag är inte helt på det klara hur jag ska komma att göra ännu, så är tacksam för instick.
Jag hade cashat huset om jag även fortfarande kan ha nån års buffert på kontot, har pengar till renovering av kåken, har uppgraderad bil och annat som inte behöver bytas de närmsta åren, en stabil portfölj på nån årslön. Om jag inte haft detta så skulle jag kunna tänka mig ha en si sådär 20% lånegrad på kåken.
Citera
2020-06-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ja, väldigt fint att vara skuldfri. Och har jag lån kommer räntan alltid ticka oavsett, även ett litet lån på några hundra tusen blir mycket med åren. När jag tog bolån för 7-8 år sedan var räntan 3,55%..

Jag kommer i alla fall göra så att jag köper huset delvis med lån, använder existerande pantbrev. När jag bott där ett halvår/år kommer jag utvärdera om jag kommer behöva pengarna jag har över till att göra förbättringar av huset. Om det inte behövs så betalar jag av lånet.
Jag vill på sikt bo och leva billigt, men ändå bekvämt med en ekonomi jag inte behöver känna oro över.
Spara och förbättra för att det är kul, inte för att jag till nöds måste.

Jag har även en god slant på börsen, huspengarna är utöver dessa.
Ser att du redan valt att göra ungefär som jag skulle gjort 😊
Citera
2020-07-03, 16:20
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Hahahaha... en ungdom som bara varit med i uppgång... guuud va hårt du kommer falla pojk 😊

Det har redan kraschat din dummerjöns! Visst kanske det ev kommer en liten dipp i höst men sedan kan det fortsätta uppåt när vi får igång ekonomin igen.
Citera
2020-07-03, 16:46
Medlem
Hur gammal är du, vad är värdet på huset och hur mycket sparande får du kvar efter köpet?

Om du är en äldre herre så kan tryggheten vara värd lite extra. Om du är yngre kanske det är bättre att ha kvar en del sparande på börsen eller liknande och låta ränteavdraget och inflationen äta upp lånet. Å andra sidan skulle du kunna låna på huset om du ser ett tillfälle och det är därför inget problem att vara skuldfri tills något bättre dyker upp. Om huset inte är så dyrt gör det varken till eller från.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in