• 1
  • 2
2020-06-03, 20:07
Medlem
Isnatts avatar
Hej.

Jag letar hus, ska flytta från stan. Då jag byter ort kommer jag ha pengar nog att betala huset utan lån.
FÖRUTOM att en investering på börsen skulle kunna vara bättre på lång sikt (ingen sån diskussion i denna trånd), finns det nån annan nackdel med att köpa utan bolån?
Om jag exempelvis senare skulle behöva låna pengar av banken, kostar det med pantbrev och annat?
Och vilka är fördelarna förutom att slippa bry sig om ränta och amortering och den biten?

Nåt annat jag bör tänka på?
Citera
2020-06-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej.

Jag letar hus, ska flytta från stan. Då jag byter ort kommer jag ha pengar nog att betala huset utan lån.
FÖRUTOM att en investering på börsen skulle kunna vara bättre på lång sikt (ingen sån diskussion i denna trånd), finns det nån annan nackdel med att köpa utan bolån?
Om jag exempelvis senare skulle behöva låna pengar av banken, kostar det med pantbrev och annat?
Och vilka är fördelarna förutom att slippa bry sig om ränta och amortering och den biten?

Bolån är ju lättare att få än andra lån, och med bättre villkor, då bostaden utgör säkerhet för lånet och långivaren.
Så om du ser framför dig att du kan komma att vilja ha och/eller behöva medel till annat, så kan det vara dumt att ha bundit varenda krona i huset. Kanske bättre att ha 20 procents belåningsgrad och likvida medel kvar.
Citera
2020-06-03, 20:41
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej.

Finns det redan pantbrev så blir de kvar och du kan utnyttja dem senare.
Citera
2020-06-03, 20:48
Medlem
Finns det nagon nackdel med att vara skuldfri och dessutom aga sitt boende....

Du kan vara sadar lagom trakig vid prisforhandlingen...sitter med kontanter. Affaren ar klar nu om du tar X.
Du har ju givetvis fler hus an ett du ar intresserad av,Eller hur?

Jag kan inte komma pa nagon enda nackdel forutom vad du sjalv sager. Det du laser i bostaden kan ju ge [eller ga at helvete] avkastning [forlust] naginannanstans
Kan du komma pa nagot sjalvTS?
Senast redigerad av peller 2020-06-03 kl. 20:51.
Citera
2020-06-03, 20:50
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Finns det redan pantbrev så blir de kvar och du kan utnyttja dem senare.
Aha, hade ingen aning om det. Bra.
Citera
2020-06-03, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Bolån är ju lättare att få än andra lån, och med bättre villkor, då bostaden utgör säkerhet för lånet och långivaren.
Så om du ser framför dig att du kan komma att vilja ha och/eller behöva medel till annat, så kan det vara dumt att ha bundit varenda krona i huset. Kanske bättre att ha 20 procents belåningsgrad och likvida medel kvar.

Ta lån för att bli likvid. Strålande.
Citera
2020-06-04, 00:58
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke

Det är väl lika lätt att få ett bolån i framtiden som nu? Varför inte bara casha huset och belåna det senare om han behöver pengar?
Citera
2020-06-04, 01:02
Finns väl bara med att köpa ett hus utan att låna pengar
Bara spara ihop 3-4miljoner så får man ju nåt hyfsat.

Man får se till att ha en buffert på 2-300k också så man kan fixa saker och ting om det skulle ske nåt
Citera
2020-06-04, 03:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Finns väl bara med att köpa ett hus utan att låna pengar
Bara spara ihop 3-4miljoner så får man ju nåt hyfsat.

Man får se till att ha en buffert på 2-300k också så man kan fixa saker och ting om det skulle ske nåt

Jo, så enkelt är det ju och TS var ju förbi den fasen också.
Citera
2020-06-04, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Det är väl lika lätt att få ett bolån i framtiden som nu? Varför inte bara casha huset och belåna det senare om han behöver pengar?
Vet vi verkligen det om framtiden?
Troligtvis blir det så, men det är inte säkert.
Konjunktur, världsekonomin dikterar kanske annorlunda. Medan en deal som görs upp nu vet man de exakta villkoren för.
Tänk på att många pensionärer sitter med stora förmögenheter bundna i huset men har inga cash.
Citera
2020-06-04, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappakaljanskaj
Ta lån för att bli likvid. Strålande.
Ja bolån är väl försvarligt att ta. Det enda vettiga lånet. Du måste ju bo och kommer göra det varenda dag av ditt liv. Att betala av en liten del löpande är inte uppåt väggarna. Bolåneräntorna är ju låga och ränteavdraget tar en del av kostnaden, inflationen likaså. Om boräntorna skulle stiga kan man ju casha lånet då. Under tiden har du medel tillgängligt till andra utgifter som är svårare eller dyrare att få låna till, samt kan investera och få avkastning.
Citera
2020-06-04, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Jag betalade av lånen på mitt hus. Det är det bästa jag gjort. Det finns ingen anledning att betala ränta till banken i onödan. Man får massor över varje månad och det är lätt att spara ihop ett nytt kapital. Skulle jag behöva lite mer pengar så kan jag alltid belåna huset i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in