• 1
  • 2
2020-06-03, 07:04
Medlem
Run3s avatar
Jag skulle vilja kombinera två frågor. Det jag är intresserad av är att köpa en dator, köra Linux, ha det som en HTPC, kunna titta på film och serier, kunna ladda ner torrents, och kunna cast:a innehåll från t.ex. YouTube på min telefon till mediadatorn.

1) Vilken dator ska man köpa till detta ändamålet? Jag har tittat lite på en Intel NUC 10:e gen. Alternativt en Raspberry Pi eftersom att det skulle låta mig komma undan billigare. Finns det något annan bättre alternativ som man borde överväga? Vill som sagt ha något enkelt som kan stå i TV-möbeln som kan köra Linux.

2) Vad ska man installera på en sådan dator? Jag googlade lite på det, och det finns allt möjligt som Kodi, OpenELEC, LibreELEC, Plex, osv. Vill ha något enkelt som bara funkar, som låter mig titta på YouTube, SVT Play, Netflix, spela från Spotify, cast:a saker från telefonen, ladda ner torrents, osv.

Vad ska jag köpa och sedan installera för att få detta att fungera?
Citera
2020-06-03, 09:03
Medlem
Asmodeusvults avatar
Har en Synology DS3018XS med Plex och är mycket nöjd.

(Laddar dock inte ned några torrents på den, så det vet jag inte hur väl det funkar.)
Citera
2020-06-03, 09:18
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Har en Synology DS3018XS med Plex och är mycket nöjd.

(Laddar dock inte ned några torrents på den, så det vet jag inte hur väl det funkar.)
Kan du casta YouTube till den från telefonen och se utan reklam?

Intressant setup nonetheless. Installerar man Plex direkt på den, eller vad är det för OS man kör?
Citera
2020-06-03, 09:53
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kör en äldre maskin (i5-660) med FreeNAS och Plex plugin som mediaserver. Uppspelning vid TV sker med Raspberry Pi 3B med Libreelec för Kodi samt Plex plugin. Nu har jag inte stöd i TV för mer än 1080p men det går utmärkt med två samtidiga Raspberry Pi samt två mobila enheter (sätt dem på maximal kvalité så behövs ingen transcoding på servern) - har inte fler att testa med. Men som graferna ser ut på servern så kan jag köra fler.
Citera
2020-06-19, 20:18
Bannlyst
En Raspberry Pi 4 kan visa 4k film, den borde väl duga. Finns det något färdig OS out of the box och köra?
Citera
2020-06-20, 12:50
Medlem
En NUC 10 med 8GB RAM och valfri SSD så har du en fullvärdig dator som kan köra en vanlig desktop-distribution. Om du inte har några personliga preferenser så torde någon av de stora typ Ubuntu eller Fedora ge minst huvudvärk.
Citera
2020-06-20, 13:17
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
En NUC 10 med 8GB RAM och valfri SSD så har du en fullvärdig dator som kan köra en vanlig desktop-distribution. Om du inte har några personliga preferenser så torde någon av de stora typ Ubuntu eller Fedora ge minst huvudvärk.
Hur gör jag sen för att casta innehåll från min Android-telefon till datorn? T.ex. en YouTube-film eller en låt på Spotify.

MÅSTE ha hårdvara och rätt mjukvara som gör detta enkelt att använda!
Citera
2020-06-20, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Hur gör jag sen för att casta innehåll från min Android-telefon till datorn? T.ex. en YouTube-film eller en låt på Spotify.

MÅSTE ha hårdvara och rätt mjukvara som gör detta enkelt att använda!
Kör du en standard-distro så använder du inte telefonen alls.

Spotify får du installera programvara för:
https://www.spotify.com/se/download/linux/

Youtube, SVT Play osv. spelar lika bra direkt i webbläsaren. Youtube-appen i Android använder för övrigt Chrome-webbläsaren som bakände för att spela video. Appen är bara ett skal som hanterar inställningar.
Citera
2020-06-20, 13:49
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Kör du en standard-distro så använder du inte telefonen alls.

Spotify får du installera programvara för:
https://www.spotify.com/se/download/linux/

Youtube, SVT Play osv. spelar lika bra direkt i webbläsaren. Youtube-appen i Android använder för övrigt Chrome-webbläsaren som bakände för att spela video. Appen är bara ett skal som hanterar inställningar.
Men läste du ens mitt första inlägg? Alltså trådstarten??

Jag vill ha en setup some tillåter mig att cast:a innehåll från min telefon till TV:n!!!

Så kom inte och rekommendera mig att köpa en dator, installera Ubuntu och titta på YouTube via webbläsaren. DET FATTAR JAG VÄL SJÄLV REDAN HUR MAN GÖR.

Jag vill ha en ENKEL setup! Något som alla kan använda, utan att behöva dra fram tangentbord och mus på soffbordet! Svårt att förstå?

Så, försök igen med hur jag ska åstadkomma detta!
Citera
2020-06-20, 14:41
Medlem
Masvingens avatar
1) Om det är billigt du vill ha så är det nog raspberry pi eller nåt begagnat som gäller. Det viktiga är att den klarar TVn's upplösning och åtminstone 60Hz utan lagg. Raspberry pi kan ha lite trubbel med det. Själv kör jag på en gammal laptop, med grafik i GTX 600 serien. Det räcker inte riktigt till och blir ganska varmt, men får i alla fall ut 1080p i 60Hz

2) Av alternativen Kodi, OpenELEC, LibreELEC, Plex tror jag de flesta funkar bra. Kan dock rekommendera Kodi, lätt att installera, många plugins för t.ex SVT play, Viafree och andra streamingtjänster. Youtube inbyggt osv. För torrents kan jag rekommendera Deluge, enkel och lättviktig, öppen källkod och webb gränsnitt.

På distro sidan spelar det egentligen ingen större roll vad du väljer. Debian är stabilt, resurssnålt och sköter sig själv, Arch kräver lite mer underhåll men du får snabbt tillgång till de senaste uppdateringarna, ubuntu, mint eller manjaro kan vara klokt om du är nybörjare på dethär med Linux
Citera
2020-06-20, 14:48
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masvingen
1) Om det är billigt du vill ha så är det nog raspberry pi eller nåt begagnat som gäller. Det viktiga är att den klarar TVn's upplösning och åtminstone 60Hz utan lagg. Raspberry pi kan ha lite trubbel med det. Själv kör jag på en gammal laptop, med grafik i GTX 600 serien. Det räcker inte riktigt till och blir ganska varmt, men får i alla fall ut 1080p i 60Hz

2) Av alternativen Kodi, OpenELEC, LibreELEC, Plex tror jag de flesta funkar bra. Kan dock rekommendera Kodi, lätt att installera, många plugins för t.ex SVT play, Viafree och andra streamingtjänster. Youtube inbyggt osv. För torrents kan jag rekommendera Deluge, enkel och lättviktig, öppen källkod och webb gränsnitt.

På distro sidan spelar det egentligen ingen större roll vad du väljer. Debian är stabilt, resurssnålt och sköter sig själv, Arch kräver lite mer underhåll men du får snabbt tillgång till de senaste uppdateringarna, ubuntu, mint eller manjaro kan vara klokt om du är nybörjare på dethär med Linux

Och hur gör jag om:

* Jag har en gäst över på besök som vill spela upp en låt på TV:n som han/hon har på sin telefon på Spotify?
* Jag tittar på Youtube på min telefon och vill fortsätta titta på klippet på TV:n?
Citera
2020-06-20, 15:15
Medlem
Masvingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Och hur gör jag om:

* Jag har en gäst över på besök som vill spela upp en låt på TV:n som han/hon har på sin telefon på Spotify?
* Jag tittar på Youtube på min telefon och vill fortsätta titta på klippet på TV:n?
Bluetooth för att streama spotify, datorn ansluter du till TV'n med HDMI, sen optisk ut till ljudanläggningen, har datorn bluetooth bör det vara lätt att koppa upp enheter till högtalarsystemet den vägen, har dock inte provat det själv.

För att fortsätta titta på youtube på annan enhet bör det räcka med att vara inloggad på samma Googlekonto på alla enheter, tror du kan skicka till annan enhet då och på så vis fortsätta. Funktionen bör finnas i kodi.

Annars får det väl bli chromecast om enkelheten och förkonfigurerade inställningar för dessa protokoll ( =usel säkerhet, övervakning, lite dyrare) överväger de andra fördelarna du får med ett rent Linux system.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in