2020-06-05, 06:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man borde inhägna järnvägarna med elstängsel så att folk som vill leka på järnvägsvagnarna får en jävla kyss redan på väg över staketet.... Det borde lära dem att el är farligt.
Naturligt urval, play stupid games win stupid prices...
Citera
2020-06-05, 07:38
Medlem
Darentekappes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Enligt styrande trafikledare var det självmord. Hen sitter dock på annan ort så kan inte svära på att så är fallet.

Allt är inte olyckor orsakade av okunskap.
Citera
2020-06-05, 08:20
Medlem
Idioter.

Har ju liksom hänt förut...
Citera
2020-06-05, 09:32
Medlem
Ringhals3s avatar
Det finns så många missuppfattningar som att man är skyddad om man har gummisulor eller att man måste nudda de strömförande delarna för att det ska vara farligt.

Det säger bara pang när man kommer för nära, under 50 cm så börjar det bli kritiskt!
Citera
2020-06-05, 10:54
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Jag märker det - du skulle kanske funderat ett extra var innan du idiotförklarade dig själv.
En stor del av världens tåg dras av DIESLELLOK - en lok med en så kallad förbränningsmotor... Googla.
Parafraserade bara vad du skrev, dont shoot the messenger.
Citera
2020-06-05, 12:30
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Hade ni korvgrillen också? Manicken där man stoppade in en korv som fick representera ett finger och sedan ledde ström genom denna så korven förkolnade. Allt för att visa på faran med starkström.
Filmerna minns jag väl - det var även en scen med ett gäng ungdomar som rullade en segelbåt på en liten vagn och masten gick emot en ledning. För alla som inte sett dem så var det alltså iscensatta filmer - inte riktiga olyckor då mobilkameran inte var uppfunnen - och ingen skadades vid inspelningarna (påstod de...)

Vi har nog sett samma film. En pojkes frisbee hamnar i ett ställverk. Han tar sig in och tar i något varefter man får se hans fötter dingla och sluta röra sig. Jag undrar om filmen visas idag, curlande lärare och föräldrar kanske den är för ”hemsk” för barn. Någon stackars sate kan ju bli ”triggad”.
Citera
2020-06-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Vi har nog sett samma film. En pojkes frisbee hamnar i ett ställverk. Han tar sig in och tar i något varefter man får se hans fötter dingla och sluta röra sig. Jag undrar om filmen visas idag, curlande lärare och föräldrar kanske den är för ”hemsk” för barn. Någon stackars sate kan ju bli ”triggad”.
Just det, den hade jag glömt. Ja den är nog alldeles för farlig att visa för barn av idag.
Bättre då att de tar en sväng inom crazyshit och kollar på hur man styckar människor levande i brasilien - för det har föräldrarna inget emot.
Citera
2020-06-05, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
fruktansvärt tragisk!!

När jag var barn fanns det fortfarande många vagnar, specellt tankvagnar som hade stege på sidan man kunde lätt klättra upp för.
Hände flera olyckor då info i skolorna var noll.
Men minskade i min stad då ryktet om olyckorna spred sig.
Stegarna förbjöds till slut men fanns kvar i tågbeståndet i många år innan dom skrotats ut.
Fanns det skyltar uppsatta, med texten "klättra gärna uppför dessa stegar!". I så fall inser jag problemet.
Citera
2020-06-05, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal

Även youtube inbillar sig att det "skyddar" de yngre genom att INTE visa vad som är farligt.
Finns en uppsjö av klips på YT som visar hur folk skadas eller dör av el.
Detta är ett i mängden. Visar även att man inte behöver vara i kontakt med ledningarna för att bokstavligen bli grillad och uppbränd.

https://www.youtube.com/watch?v=-scxJqp1L08
Citera
2020-06-05, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WWEfan76
Det sätter nog sina spår. Svenska artisten Axel Schylström var väl också uppe och klättrade på tåg när han fick volt genom sig. Läsvärt: https://www.expressen.se/noje/artist...tar-om-olyckan

Fungerande länk (ska vara ett bindestreck i slutet):

https://www.expressen.se/noje/artist...r-om-olyckan-/
Citera
2020-06-06, 01:11
Medlem
Proras avatar
Man ska ha en osannolik tur för att överleva överslag från en kontaktledning.

Känner till ett fall för mer än två decennier sedan där två mycket berusade personer, med teknisk högskoleutbildning i bagaget som i nyktert tillstånd aldrig skulle gjort något så dumt, kravlade sig upp på taket till en vagn på ett stickspår.

Han som klättrade först dog omedelbart, den andre, som klättrade nedanför, klarade sig vid överslaget med förhållandevis lindriga brännskador, eftersom strömmen gick rätt genom den förste, men därefter tog vägen både genom den andre och vagnens kaross.

Det finns ju obehagliga klipp från Indien som länkats tidigare i tråden som illustrerar det faktum att man, i beaktande av kroppens stora andel vatten, antagligen kokas ihjäl på bråkdelen av en sekund. Det hörs ett lågfrekvent ljud under 'smällen', som jag antar går att relatera till frekvensen i växelströmmen i ledningen. Här en mer populärvetenskaplig diskussion:

https://www.nyteknik.se/populartekni...ningen-6439534
Senast redigerad av Prora 2020-06-06 kl. 01:20.
Citera
2020-06-06, 01:37
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebblisch
Det var ett liknande fall i Falköping för x antal år sedan (https://www.expressen.se/gt/smabarns...g-av-elstoten/) och efter det skyldes det också på att det "inte var stängsel" och anhöriga gick ut och sa att det var någon annans fel än okunskap.
Någon nämnde tidigare i tråden att de i skolan sett varningsfilmer på vad som kan hända om man klättrar på tåg, men jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon sådan film. Samt att man faktiskt inte ens behöver vidröra ledningen för att få en dödlig chock.

Det här sättet att resonera om att alla misslyckanden är någon annans fel går igen på en mängd områden i dagens samhälle, inte minst skolans, där jag själv har erfarenhet. När jag växte upp, 70-80-tal, var det, som jag tolkar det, något oerhört skamligt att skylla sina egna misslyckanden på samhället.

Idag är det tabut som bortblåst. Gnäll om att alla andra utom du själv har gjort fel.

Jag gjorde själv upptäcktsfärder som tidig tonåring i tågtunnlarna, tre till antalet (egentligen fyra) på västra stambanan nära Gbg under tidigt 80-tal. Farligt, men inte direkt livsfarligt (man hör ljudet av analkande tåg sjunga i spåren). Men hade jag blivit till köttfärs hade mina föräldrar aldrig skyllt på någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in