2020-06-04, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo detta har väl varit känt i +50 år minst. Trots det nya 15-åringar år efter år som klättrar. Visst tåg kanske är kul men visar man lite mer bilder om hur det ser ut efter man fått ström i sig som detta kanske färre skulle göra det.

Men såklart unga ser ju på sådana som Mustang Wanted och vill testa själva. Tror inte de kommer råka illa ut innan det är för sent.
Jag tror det hela har att göra med Hollywood, internet och TV... USA som är ett på många områden otroligt eftersatt land har en stor del oelektrifierad järnväg kvar. I massor med filmer - även moderna - utspelar det sig diverse scener på tågtak, utan att någon blir grillad. Man fattar helt enkelt inte skillnaden mellan oelektrifierade amerikanska banor med diesellok och svenska elektrifierade banor.
Även i andra sammanhang - nyheterna - ser man till och från tåg från tredje världen, asien och sydamerika, där folk åker på taket och det funkar bra. Vi matas helt enkelt ständigt med bilder att tågtak är ofarliga.
Samtidigt tror jag att man i många skolor tagit bort killarna från elbolaget som kom med sin korvgrillningsmaskin och videofilm.
Citera
2020-06-04, 20:11
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InflationsNation
Jag sa inte att det var något direkt fel i din text, utan det var bara en petitess i sammanhanget. Jag ville bara förtydliga att det är lite vanskligt att säga att det inte är den "elektriska spänningen som är farlig", för om du faktiskt utsätts för 50kV, 16kV eller liknande som faktiskt fortsätter att vara så hög spänning när din kroppslast läggs till så är det garanterat farligt.

Det är strömmen som dödar, precis som du säger, men om du tar på något som är flera kV så lär det bli hög ström av det. Blir det inte det så har det lastats ner så att spänningen har sjunkit.

/Besserwisser

OK. Vi är helt överens!
Citera
2020-06-04, 20:18
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag tror det hela har att göra med Hollywood, internet och TV... USA som är ett på många områden otroligt eftersatt land har en stor del oelektrifierad järnväg kvar. I massor med filmer - även moderna - utspelar det sig diverse scener på tågtak, utan att någon blir grillad. Man fattar helt enkelt inte skillnaden mellan oelektrifierade amerikanska banor med diesellok och svenska elektrifierade banor.
Även i andra sammanhang - nyheterna - ser man till och från tåg från tredje världen, asien och sydamerika, där folk åker på taket och det funkar bra. Vi matas helt enkelt ständigt med bilder att tågtak är ofarliga.
Samtidigt tror jag att man i många skolor tagit bort killarna från elbolaget som kom med sin korvgrillningsmaskin och videofilm.

Sant. Vi ser ju detta med Bond, Indiana Jones hur mycket mera som helst där folk springer runt på tågtaken utan probs. Man inser inte faran med just elektriciteten. Bara för att hålla balansen tar man tag i en ledning. Sedan är det kört. Dina inälvor blir kokade.

Jo det vore ju en grej att köra med. Skicka ut folk som kan detta till skolor för att visa hur okul det är att bli grillad från insidan.
Citera
2020-06-04, 20:47
Medlem
Bebblischs avatar
Det var ett liknande fall i Falköping för x antal år sedan (https://www.expressen.se/gt/smabarns...g-av-elstoten/) och efter det skyldes det också på att det "inte var stängsel" och anhöriga gick ut och sa att det var någon annans fel än okunskap.
Någon nämnde tidigare i tråden att de i skolan sett varningsfilmer på vad som kan hända om man klättrar på tåg, men jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon sådan film. Samt att man faktiskt inte ens behöver vidröra ledningen för att få en dödlig chock.
Citera
2020-06-04, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bebblisch
Det var ett liknande fall i Falköping för x antal år sedan (https://www.expressen.se/gt/smabarns...g-av-elstoten/) och efter det skyldes det också på att det "inte var stängsel" och anhöriga gick ut och sa att det var någon annans fel än okunskap.
Någon nämnde tidigare i tråden att de i skolan sett varningsfilmer på vad som kan hända om man klättrar på tåg, men jag kan inte dra mig till minnes att jag sett någon sådan film. Samt att man faktiskt inte ens behöver vidröra ledningen för att få en dödlig chock.

Men om en förälder skött sin plikt hade de lärt barnen "ajabaja". Men det är väl samhällets ansvar.

Plus att man får lära sig i skolan om elektricitet som ohm, ampere och volt.

Darwin Award.
Citera
2020-06-04, 21:37
Medlem
GoFuckADucks avatar
Här finns en tråd med videos på elolyckor. Känsliga tittare varnas.
(FB) Dödsfall på grund av elektricitet
Citera
2020-06-04, 23:54
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Här finns en tråd med videos på elolyckor. Känsliga tittare varnas.
(FB) Dödsfall på grund av elektricitet

Endast tre av alla länkar funkar. Rätt så misslyckat inlägg av dig...
Citera
2020-06-05, 00:13
Medlem
Man borde inhägna järnvägarna med elstängsel så att folk som vill leka på järnvägsvagnarna får en jävla kyss redan på väg över staketet.... Det borde lära dem att el är farligt.
Citera
2020-06-05, 00:33
Medlem
systems avatar
Citat:
Man borde inhägna järnvägarna med elstängsel så att folk som vill leka på järnvägsvagnarna får en jävla kyss redan på väg över staketet.... Det borde lära dem att el är farligt.
Eller visa valfritt klipp från något gore-forum som förklarar hur det kan gå om man är då jävla dum att man utsätter sig för faran helt frivilligt.

Det var en lång mening.

Hela denna historia är tragiskt. Jag vill inte tänka på vad drabbade och anhöriga nu går igenom. Men jag kan heller inte låta bli att att fråga mig om inte tågklättrarna var helt jävla efterblivna. Normalt fungerande ungdomar vet att det är förenat med livsfara eller livslånga men att klättra på tågtak.
Citera
2020-06-05, 01:12
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Haha, precis! Det är p.g.a. att hollywood gjort filmer med koldrivna tåg, som tonåringar sedan tågets begynnelse klättrar på tåg.

Tips på vägen: Det finns inte ett särskilt stort konsekvenstänk hos en 15åring. Den nästan suddas ut när det blir två eller fler 15åringar.
Citera
2020-06-05, 01:14
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Endast tre av alla länkar funkar. Rätt så misslyckat inlägg av dig...
Tråden är ju inte purfärsk så jag har inte koll på vilka länkar som funkar numera, men 3 är väl bättre än inget annars är det väl bara att googla nya länkar.
Citera
2020-06-05, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Haha, precis! Det är p.g.a. att hollywood gjort filmer med koldrivna tåg, som tonåringar sedan tågets begynnelse klättrar på tåg.

Tips på vägen: Det finns inte ett särskilt stort konsekvenstänk hos en 15åring. Den nästan suddas ut när det blir två eller fler 15åringar.
Jag märker det - du skulle kanske funderat ett extra var innan du idiotförklarade dig själv.
En stor del av världens tåg dras av DIESLELLOK - en lok med en så kallad förbränningsmotor... Googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in