2020-06-01, 17:21
Medlem
Det går att avtala om allehanda lösningar, men det vanliga har i många år varit att övertid kan beordras, du är alltså skyldig att vara på plats den tid som företaget meddelat att det skall arbetas övertid på. Sedan finns det generella gränser, 200 timmar/år och även något som gäller per månad, anser företaget att mer än så erfordras måste det godkännas i förhandling med det fack som de har kollektivavtal med, då går det att sträcka sig till dubbla tiden.

Hur långt innan som det måste anmälas behov a övertid finns säkert reglerat i avtal, men lär inte vara en månad som någon i tråden var inne på, handlar mer om timmar, eller möjligen dygn innan.

Den som är tveksam anbefalles att studera arbetstidslagstiftningen och gällande kollektivavtal.
Citera
2020-06-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gemeni
Ok, boomer.
Livet handlar mer än att jobba.
visst, men att ställa upp några timmar mot ersättning sänker knappast din levnadsstandard
Citera
2020-06-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebh
Min produktionschef kom till mig i fredags och sa att det nu är beordrad övertid from måndag 10h i veckan pga av 2 andras frånvaro. De två och jag är beodrade att jobba övertid men de tre andra på avdelningen som varit där längst och med mest erfarenheter behöver inte jobba någon övertid?
Är väl mer rimligt att alla på avdelningen ska jobba 5h då istället?

Är detta tillåtet, är det kollektiv bestraffning?

Är tyvärr inte med i facket ingen av oss så vänder mig hit

Jag återgår till grundfrågan.

Beror lite på vad ni har för avtal, men jag utgår att du går under metall eller industins kolektivavtal.
Då har din arbetsgivare rätt att beordra övertid men inte schemalagd, den har rätt att peka ut vissa individer.
Du har rätt att neka om du har specifika skäl.
Sen relaterar jag till min egen ungdom när jobbade på verkstan, då försökte man ta all övertid man fick då man då tjämade 150% av sin ordinarie timlön och mer timmar blev en rejäl påspädning av nettolön den perioden.
Dessutom brukar man ligga bra till hos sin arbetsgivare om man tar de passen.
Så min rekomendation till TS är att bit ihop och jobba, om övertidsersättningen är så låg som du indikerar har du en relativt låg lön så de kronorna du får in kommer dessutom att ge genomslag på din pension.
Senast redigerad av SkogsSaab 2020-06-01 kl. 18:23.
Citera
2020-06-01, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Låt mig gissa, du är 90-talist? Vill jobba minimalt, långa luncher, träna på arbetstid, gå tidigare för att hämta på dagis, komma senare för att man lämnat på dagis, gärna ägna några timmar av arbetstiden åt att vara inne på sociala medier, blir utbränd av 2 timmars övertid.

Du har ju inte lite attitydproblem du.
mest troligt vill han väl kunna planera sitt liv och veta när han slutar om dagarna och tycker att de 40h i veckan han skrev på för räcker. Varken mer eller mindre. Att du gillar pengar och jobbar 400timmar i veckan får stå för dig och är inte speciellt relevant i sammanhanget.
Citera
2020-06-01, 18:08
Medlem
Skrev på för 40h? Det gäller kanske läsa vad man skriver på för.

Det brukar ordnas så smidigt som möjligt. De andra har kanske barn på dagis
Citera
2020-06-01, 19:07
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebh
Haha jadu jag vet i fan, kommer inte jobba över 1 minut till på detta horföretaget 120kr / 70kr extra i timmen

Nej det är ju ditt val då. Jag hade inte heller gjort det för den lilla pengen extra.
Citera
2020-06-01, 19:30
Medlem
Låt mig gissa. Ts är inte med i facket?
Citera
2020-06-01, 19:44
Medlem
Drullknulls avatar
200h/år kan man bli beordrad i övertid utan att något käbbel, dessa timmar får dock inte rubba övriga regler i arbetstidslagen: Arbetstidslag (1982:673)

Å andra sidan får inte övertiden bli "permanent", då bryter företaget mot systematiskt arbetsmiljöarbetet: AFS 2001:1 - SYSTEMATISKT ARBETSMILJÖARBETE

Citat:
Ursprungligen postat av AFS2001:1
Definition av systematiskt arbetsmiljöarbete
2 § Med systematiskt arbetsmiljöarbete menas i dessa föreskrifter arbetsgivarens arbete med att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.

Naturlig del i verksamheten, medverkan, arbetsmiljöpolicy och rutiner
5 § Det skall finnas en arbetsmiljöpolicy som beskriver hur arbetsförhållandena i arbetsgivarens verksamhet skall vara för att ohälsa och olycksfall i arbetet skall förebyggas och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås. Det skall finnas rutiner som beskriver hur det systematiska arbetsmiljöarbetet skall gå till. Arbetsmiljöpolicyn och rutinerna skall dokumenteras skriftligt om det finns minst tio arbetstagare i verksamheten.

Hög arbetsbelastning, dålig planering av arbetet ger inte en ursäkt att missbruka bruket av övertid

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarskydd
Över 2 000 timmar i otillåten arbetstid. Det fann Arbetsmiljöverket på ett gamingcenter i Stockholm. Brott mot arbetstidslagen konstaterar förvaltningsrätten och kräver 954 544 kronor i sanktionsavgift.

Straffas med 950 000 kronor för skippad dygnsvila
Citera
2020-06-01, 20:21
Medlem
Gå med i facket din parasit. Sådana som du kommer göra att kollektivavtalen kommer försvinna. Vem ska då hjälpa till vid srbetsrättsfrågor?
Citera
2020-06-01, 20:45
Medlem
Är man inte med i facket har man ingen rätt att gnälla. Då gör man det man ska och håller käften. De som är arbetsskygga och bara gnäller kan vara med för att sedan göra facklig karriär när de inte orkar/vill att utföra det arbete de tilldelats utan att gnälla och tjata om rättigheter. Svensken vet inte hur bra dom har det.
Citera
2020-06-01, 20:49
Medlem
Citat:
Din stackare, du får väl betalt för övertiden. Hoppas du inte blir utbränd och förtidspensionerad. Många, däribland jag, har haft/har arbeten där övertid inte ersätts utan ingår i lönen. Bland oss är inte 60-80 timmars veckor inte ovanliga och inte fan lipar på FB för det. Du är inget annat än en bortskämd parasit.
Du verkar inte vara så klok..

TS kanske värderar sin fritid och inte vill jobba över även om han får betalt för det.

För övrigt måste du vara grymt dålig på att förhandla om du arbetar 80 timmar i veckan utan övertidsersättning.
Citera
2020-06-01, 21:18
Medlem
Citat:
Jag bor sedan en tid i solen, ägnar mina dagar åt att handla på börsen. Har en vacker fru och betalar inte ett öre i skatt till Sverige numera. Att detta är möjligt beror på att jag jobbade mycket och hårt.

Du påstår att du jobbar på börsen och kallar TS för en parasit? Du anser att folk som spekulerar på börsen är samhällsnyttiga människor?

Om TS jobbar över har han 70kr mer i timmen, vad tror du det räcker till ? skulle du jobba över för 70kr/h extra?
Senast redigerad av Bananasplitt222 2020-06-01 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in