2020-06-01, 12:54
Medlem
rosa_humlas avatar
Om du hade googlat din fråga kan du se att det finns bra svar på nätet, exempelvis via Lawline, Arbetsgivarverket eller fackens öppna frågor och svar. Rekommenderar dig att Google ”beordrad övertid” samt med tillägget undantag.

Gissningsvis har dina kollegor godtagbara skäl att slippa övertiden.
Citera
2020-06-01, 12:56
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFlum
Wow, du beskriver i princip läraryrket. Ett riktigt lågstatus-kneg. Skulle inte skryta om de speciellt mycket. Ingen bryr sig.

Plus att du får göra barnen lika duma i huvudet som en själv.
Citera
2020-06-01, 13:43
Medlem
yz44s avatar
Arbetsgivaren har rätt att beordra övertid.
Arbetstagaren kan neka och hänvisa till personliga skäl, vilka dessa är behöver inte anges.

Att neka övertid kommer att påverka hur arbetsgivaren ser på din anställning och lön.
Citera
2020-06-01, 13:49
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebh
Min produktionschef kom till mig i fredags och sa att det nu är beordrad övertid from måndag 10h i veckan pga av 2 andras frånvaro. De två och jag är beodrade att jobba övertid men de tre andra på avdelningen som varit där längst och med mest erfarenheter behöver inte jobba någon övertid?
Är väl mer rimligt att alla på avdelningen ska jobba 5h då istället?

Är detta tillåtet, är det kollektiv bestraffning?

Är tyvärr inte med i facket ingen av oss så vänder mig hit

Sjukanmäl dig och säg att du hostar. Inga karensdagar, 2 veckor ledigt.
Citera
2020-06-01, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Din stackare, du får väl betalt för övertiden. Hoppas du inte blir utbränd och förtidspensionerad. Många, däribland jag, har haft/har arbeten där övertid inte ersätts utan ingår i lönen. Bland oss är inte 60-80 timmars veckor inte ovanliga och inte fan lipar på FB för det. Du är inget annat än en bortskämd parasit.

Man får vara bra dum om man mottager typ 15% extra i lön för att jobba 20-40 timmar extra i veckan, vilket också innebär att du kommer jobba kvällar och eller helger. Förstör löneläget för alla andra gör du också när du ger bort din tid och ditt liv för en oskäligt låg ersättning. Men det är väl kul att de högre upp i ledet kan bo fint och köra sportbil på bekostnad av din dumhet?

"Men jag får ju en veckas semester extra om året". Ja, det ersätter alltså en av dina 52 veckor där du jobbar dubbelt.

Jag är förresten född på 90-talet och jobbar faktiskt över ganska ofta "obetalt/ingår i lönen", men inga 40 timmar i veckan, för som sagt, jag är inte dum.

Men TS, får du betalt för din övertid, bara knega på.
Senast redigerad av kalleboool 2020-06-01 kl. 13:59.
Citera
2020-06-01, 14:12
Medlem
Citat:
Min produktionschef kom till mig i fredags och sa att det nu är beordrad övertid from måndag 10h i veckan pga av 2 andras frånvaro. De två och jag är beodrade att jobba övertid men de tre andra på avdelningen som varit där längst och med mest erfarenheter behöver inte jobba någon övertid?
Är väl mer rimligt att alla på avdelningen ska jobba 5h då istället?

Är detta tillåtet, är det kollektiv bestraffning?

Är tyvärr inte med i facket ingen av oss så vänder mig hit

Frågan är väl vad som står i ditt anställningskontrakt?
Jag kan ha helt fel, är inte 100% påläst på anställningskontrakt men såvida du inte är timanställd så ska det där stå klart och tydligt hur många timmar din arbetsvecka är på, eventuell övertid ska väl meddelas minst en månad i förväg?

Citat:
Din stackare, du får väl betalt för övertiden. Hoppas du inte blir utbränd och förtidspensionerad. Många, däribland jag, har haft/har arbeten där övertid inte ersätts utan ingår i lönen. Bland oss är inte 60-80 timmars veckor inte ovanliga och inte fan lipar på FB för det. Du är inget annat än en bortskämd parasit.

Så du menar att du jobbar 20-40 timmar gratis i veckan?
Är du efterbliven eller?
Att det "ingår i lönen" låter bara nåt som chefen har skrivit för att det ska låta fint men egentligen får du inget extra betalt, kan knappast vara tillräckligt för att ersätta 20-40 timmar i månaden lol
Senast redigerad av uttrakad90 2020-06-01 kl. 14:15.
Citera
2020-06-01, 14:47
Medlem
Jag har redan sagt att jag inte kommer att arbeta pga särskilda skäl.

I mitt kontrakt står det 40h/vecka, dock sa min chef att han har rätt att plocka ut 150 timmar per år av sina anställda.

Dom andra två som ska jobba över kommer inte heller få någon extra övertidsersättning då det inte är ”produktionsövertid”? Den vanliga övertidsersättningen är 70kr/h på vardag och 120kr/h helg
Citera
2020-06-01, 15:02
Medlem
yournotlikemes avatar
Du väljer väl fan själv om du vill jobba övertid eller inte? Tror inte chefen bara kan "beordra" er att jobba övertid om inget annat står i ditt anställningsavtal.

Kan ju vara värt om det är bra betalt så att säga men annars hade jag sagt nej, hade chefen försökt tvinga mig hade jag slutat.
Citera
2020-06-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yournotlikeme
Du väljer väl fan själv om du vill jobba övertid eller inte? Tror inte chefen bara kan "beordra" er att jobba övertid om inget annat står i ditt anställningsavtal.

Kan ju vara värt om det är bra betalt så att säga men annars hade jag sagt nej, hade chefen försökt tvinga mig hade jag slutat.

Haha jadu jag vet i fan, kommer inte jobba över 1 minut till på detta horföretaget 120kr / 70kr extra i timmen
Citera
2020-06-01, 15:54
Medlem
Citat:
Men är det tillåtet? Vill bara veta det så jag kan säga att jag har talat med facket ang det, dom försöker ju utnyttja skiten ur oss yngre
Man får bara beodra övertid typ 4 gånger på ett år och då är det max 2 timmar tror jag per gång.... Så nej de dem gör är inte lagligt. Såvida du inte är timmis då har du inte mkt till val om du vill behålla din anställning.
Citera
2020-06-01, 17:17
Medlem
Gemenis avatar
Citat:

Ok, boomer.
Livet handlar mer än att jobba.
Citera
2020-06-01, 17:17
Medlem
Citat:
Jag jobbade liksom du inom finansindustrin (fondkommissionärer och riskkapitalbolag) vi hade höga löner men också väldigt långa arbetsveckor och sanslöst mycket resor runt om i världen
Nu har jag alldrig jobbat innom finans utan industri med utveckling.
Många brancher har sin "branch standard" där avtalen oftast är lika och du har rätt i att ofta så har oftast många tjänstemän avtal som skiljer sig från kollektivavtalen och svensk lagstiftning.
Men de är 100% avtalat och oftast lite unikt mellan olika bolag. Men ingenting som är ladstadgat och sällan via avtal kopplat till en specifikt lönenivå.
Faktum är att oftast så räknar arbetsgivarna med att när man är övertidavlöst så skall man vara tillgänglig för jämnan och oftast jobba betydligt mer än 40 timmar i veckan.
TS verkar var vara tillsvidareanställd metals område och gå på timlön, då är det sällan avtalen skiljer sig alls mot kolektivavtalen. Dvs 5 veckors semester och beordrad betald övertid med avtalad överidsersättning dvs. Normala timlönen plus en extraersättning för övertid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in