• 1
  • 2
2020-05-31, 20:43
Medlem
Min produktionschef kom till mig i fredags och sa att det nu är beordrad övertid from måndag 10h i veckan pga av 2 andras frånvaro. De två och jag är beodrade att jobba övertid men de tre andra på avdelningen som varit där längst och med mest erfarenheter behöver inte jobba någon övertid?
Är väl mer rimligt att alla på avdelningen ska jobba 5h då istället?

Är detta tillåtet, är det kollektiv bestraffning?

Är tyvärr inte med i facket ingen av oss så vänder mig hit
Citera
2020-05-31, 20:49
Medlem
Men är det tillåtet? Vill bara veta det så jag kan säga att jag har talat med facket ang det, dom försöker ju utnyttja skiten ur oss yngre
Citera
2020-05-31, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Oj stackare skall du arbeta hela 50 timmar på en vecka, buhu

Haha varför i helvete ska jag behöva jobba övertid för två andra aldrig e på jobbet, men dom andra slipper?
Citera
2020-05-31, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebh
Haha varför i helvete ska jag behöva jobba övertid för två andra aldrig e på jobbet, men dom andra slipper?
Din stackare, du får väl betalt för övertiden. Hoppas du inte blir utbränd och förtidspensionerad. Många, däribland jag, har haft/har arbeten där övertid inte ersätts utan ingår i lönen. Bland oss är inte 60-80 timmars veckor inte ovanliga och inte fan lipar på FB för det. Du är inget annat än en bortskämd parasit.
Citera
2020-05-31, 21:09
Medlem
Citat:
Din stackare, du får väl betalt för övertiden. Hoppas du inte blir utbränd och förtidspensionerad. Många, däribland jag, har haft/har arbeten där övertid inte ersätts utan ingår i lönen. Bland oss är inte 60-80 timmars veckor inte ovanliga och inte fan lipar på FB för det. Du är inget annat än en bortskämd parasit.

Vad fan dillar du om?

Du fattar va att du skämmer ut sig genom att du stolt berättar att du mer än gärna jobbar gratis. Men är man en sinnesslö jävel som dig så kan man såklart tycka att någon betalt ska du egentligen ha i huvudtaget. Dumbass...

TS:

Vad fan säger man?

Vägra? Säg upp dig? Sjukskrivning?

Eller jobba och leta efter en annan anställning samtidigt där risken för beordrad övertid inte är aktuellt och byt jobb.
Citera
2020-05-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Vad fan dillar du om?

Du fattar va att du skämmer ut sig genom att du stolt berättar att du mer än gärna jobbar gratis. Men är man en sinnesslö jävel som dig så kan man såklart tycka att någon betalt ska du egentligen ha i huvudtaget. Dumbass...

TS:

Vad fan säger man?

Vägra? Säg upp dig? Sjukskrivning?

Eller jobba och leta efter en annan anställning samtidigt där risken för beordrad övertid inte är aktuellt och byt jobb.
Du gör verkligen skäl för ditt nick. Nu är det så att över en viss lön utgår inte övertidsersättning, man förväntas arbeta vad som krävs eller sluta, dvs up or out. Bortklemade 90-talister blir utbrända om dom inte får träna på arbetstid och ägna dagarna åt att surfa istället för att göra det dom är betalda för.
Citera
2020-05-31, 21:29
Medlem
Citat:
Du gör verkligen skäl för ditt nick. Nu är det så att över en viss lön utgår inte övertidsersättning, man förväntas arbeta vad som krävs eller sluta, dvs up or out. Bortklemade 90-talister blir utbrända om dom inte får träna på arbetstid och ägna dagarna åt att surfa istället för att göra det dom är betalda för.

Men du menade ju på att någon som inte vill jobba övertid är en jävla parasit... Hur dum får man bli?
Citera
2020-05-31, 21:30
Medlem
Någon som vet? Ska det inte vara samma för alla på avdelningen, är det tillåtet att bara beordra vissa i avdelningen? Är det då kollektiv bestraffning?
Citera
2020-05-31, 21:31
Medlem
Diablo1118s avatar
Privatekonomi --> Arbetsliv och arbetsmarknad
/Moderator
Citera
2020-05-31, 21:40
Medlem
Citat:
Nu verkar du inte riktigt vara med på banan finns ingen lagstadgad lönegräns när man inte får betalt för övertid.
Däremot är det tillåtet att avtala bort rätten till övertid, brukar oftast hänga med en lite högre lön och några fler semesterdagar men detta är ett avtal som arbetsgivare och arbetstagare kommer övens om.
Förekommer innom en del brancher och de flesta chefer har sådana avtal.
Till TS enligt lag får en arbetsgivare beordra övertid och ha rätt att göra det till delar av arbetsstyrkan.
Så din arbetsgivare har rätt till det, det poßitiva för dig är att du kommer att tjäna rätt bra.
Citera
2020-05-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu verkar du inte riktigt vara med på banan finns ingen lagstadgad lönegräns när man inte får betalt för övertid.
Däremot är det tillåtet att avtala bort rätten till övertid, brukar oftast hänga med en lite högre lön och några fler semesterdagar men detta är ett avtal som arbetsgivare och arbetstagare kommer övens om.
Förekommer innom en del brancher och de flesta chefer har sådana avtal.
Till TS enligt lag får en arbetsgivare beordra övertid och ha rätt att göra det till delar av arbetsstyrkan.
Så din arbetsgivare har rätt till det, det poßitiva för dig är att du kommer att tjäna rätt bra.
Inom de branscher jag tillbringat merparten av mitt arbetsliv finns ingen övertid, däremot 7 v semester.
Citera
2020-05-31, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebh
Min produktionschef kom till mig i fredags och sa att det nu är beordrad övertid from måndag 10h i veckan pga av 2 andras frånvaro. De två och jag är beodrade att jobba övertid men de tre andra på avdelningen som varit där längst och med mest erfarenheter behöver inte jobba någon övertid?
Är väl mer rimligt att alla på avdelningen ska jobba 5h då istället?

Är detta tillåtet, är det kollektiv bestraffning?

Är tyvärr inte med i facket ingen av oss så vänder mig hit
Finns inget krav på att övertid ska fördelas mellan olika personer utan arbetsgivaren kan beordra dig att arbeta upp till 200 timmar per år. Vägar du så är det skäl till avsked. Spelar ingen roll om man är med i facket eller inte.

Arbete är ingen demokrati utan det är arbetsgivaren som leder och fördelar arbete.

Läs sidan 24 i kollektivavtalet för IF Metall som exempel. Man kan till och med bli beordrad strax före sista rasten dvs ca 2 timmar före man skulle slutat. Dessutom så finns "nödfallsövertid" att ta till om det skulle bli ett riktigt krisläge för företaget men det låter ju inte så just nu för er del.
http://verkstadsklubben.se/wp-conten...talet_2017.pdf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in