2020-05-31, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Word! En femtiotimnarsvecka är ju nästan som semester. Man blir väldigt trött på dessa bortskämda millenials som tror att de ska få allt på silverfat.

Till TS: var glad att du har ett jobb att gå till. Många förlorar jobbet i dessa tider.

Instämmer helt. Misstänker att de flesta som tänker som jag och individerna ovan det citerade inlägget är personer som tagit sig någon vart i livet.

Mitt rekord var när jag startade mitt första bolag - 90 timmars veckor i ett år ca.

Men så driver man idag flera bolag och har det gott ställt också,

TS skärp dig! Ta chansen och visa framfötterna nu. Visa cheferna att du är en mer värdefull anställd än de andra slashasarna på firman! Det kommer löna sig...

För mig är en 50-timmars vecka standard. Inte har jag dött av det.
Citera
2020-05-31, 21:53
Medlem
Är väl inget att lipa över för lite betald övertid?

Finns många som jobbar bra mycket mer och får inte en krona för att jobba övertid.
Citera
2020-05-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är väl inget att lipa över för lite betald övertid?

Finns många som jobbar bra mycket mer och får inte en krona för att jobba övertid.

Tyckte bara det var lustigt att jag var beordrad att jobba övertid pga andras frånvaro men inte dom andra på svetsen så det var därför jag ville veta vad som gällde
Citera
2020-05-31, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebh
Tyckte bara det var lustigt att jag var beordrad att jobba övertid pga andras frånvaro men inte dom andra på svetsen så det var därför jag ville veta vad som gällde

De kanske felaktigt trodde att de yngre skulle hantera det bättre än någon halvavdankad 60+, men chefen har uppenbart dåligt omdöme.
Citera
2020-05-31, 22:15
Medlem
Förstår inte varför ni klankar ner på honom. Tycker det är en helt rimlig reaktion.

Visst, man ska vara glad att man uppskattas och att man får jobba mycket. Men jag förstår ts också.

Det finns vi som har ett liv utanför jobbet. Jag jobbar 40/v, skulle inte vilja jobba mer. Tycker att man gör tillräckligt rätt för sig med 40h.
Citera
2020-05-31, 22:17
Medlem
Citat:

Det är så det funkar på alla arbetsplatser om man är kort om folk och jobbar i grupp och är beroende av varandra. Då får man kavla upp.

Att alla inte blivit beordrade övertid är för att alla troligtvis inte behövs för att jobba övertid. Att betala ut övertid är dyrt och inget ett företag vill göra i onödan.

Om alla inte behövs tycker jag att din chef borde frågat vem som vill jobba övertid istället för att beordra direkt. Troligtvis har han besparat sig gnäll från de äldre arbetarna genom att beordra er som är lite yngre.
Citera
2020-05-31, 22:22
Medlem
Citat:
Min produktionschef kom till mig i fredags och sa att det nu är beordrad övertid from måndag 10h i veckan pga av 2 andras frånvaro. De två och jag är beodrade att jobba övertid men de tre andra på avdelningen som varit där längst och med mest erfarenheter behöver inte jobba någon övertid?
Är väl mer rimligt att alla på avdelningen ska jobba 5h då istället?

Är detta tillåtet, är det kollektiv bestraffning?

Är tyvärr inte med i facket ingen av oss så vänder mig hit
Ja det är tillåtet, arbetsgivaren leder och fördelar arbetet. ÖT får man bra betalt för. 10 h i veckan hade jag många gånger ,
ja man blir trött men plånboken blir glad.
Citera
2020-05-31, 22:26
Hos oss skulle 10 timmar i veckan ge ca 15000kr/mån extra före skatt. Dvs ca 10000kr rent. Enligt min mening just precis tillräckligt för att man står ut. Tjänar du bara ca 8-10t före skatt extra är det F inte värt det.
Citera
2020-05-31, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Din stackare, du får väl betalt för övertiden. Hoppas du inte blir utbränd och förtidspensionerad. Många, däribland jag, har haft/har arbeten där övertid inte ersätts utan ingår i lönen. Bland oss är inte 60-80 timmars veckor inte ovanliga och inte fan lipar på FB för det. Du är inget annat än en bortskämd parasit.
Folk som har övertid inbakad i lönen har oftast högre baslön,med det sagt så kan han inte beordra övertid.
Bara säga att man har privata saker att göra.
Citera
2020-05-31, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Folk som har övertid inbakad i lönen har oftast högre baslön,med det sagt så kan han inte beordra övertid.
Bara säga att man har privata saker att göra.
Jag är ganska säker på att man kan beordra övertid, med viss framförhållnig
Citera
2020-05-31, 23:12
Medlem
islamcultofdeaths avatar
Citat:
Min produktionschef kom till mig i fredags och sa att det nu är beordrad övertid from måndag 10h i veckan pga av 2 andras frånvaro. De två och jag är beodrade att jobba övertid men de tre andra på avdelningen som varit där längst och med mest erfarenheter behöver inte jobba någon övertid?
Är väl mer rimligt att alla på avdelningen ska jobba 5h då istället?

Är detta tillåtet, är det kollektiv bestraffning?

Är tyvärr inte med i facket ingen av oss så vänder mig hit

Jag mer eller mindre började tjafsa mot min chef och då slapp jag beordrad övertid, när de försökte tvinga på mig det för länge sen.
Citera
2020-05-31, 23:28
Medlem
col-pugnos avatar
Din chef skulle ha frågat intresse av övertid först. Om det inte hade räckt så anser jag att alla skulle jobba.

Men en arbetstagare kan hävda synnerliga skäl för att undkomma beordrad övertid.

Personlig åsikt: Att ställa upp för företaget ibland är viktigt för att klara ev deadlines mot kunder osv, du får trots allt mat på bordet från dem

Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in