2020-09-20, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meii
Har hon ett öppet instagram konto?

Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Rödgråtna, hulkande, o- eller mycket sparsamt målade, oömt klädda tillbaka på olycksplatsen - "mediekåta"?

Du har annorlunda glasögon på dig när du läser än mig, så mycket är klart.

Jag ser kvinnor som fortfarande delvis är i chock, men som försöker rädda sig kvar i livet med två kryckor.

1. Att någon hålls ansvarig för det som skett.

2. Att upplysa och försöka förhindra att fler föräldrar tvingas genomlida samma sak.

Tillräckligt starka anledningar att gå ut i media i min bok, helt klart.

Det är också helt klart att Lovisas advokat retat gallfeber på mammorna.
Hans otroligt tafatta försök att tweaka opinionen redan innan det ens är fastställt att det ens blir någon rättegång har sannerligen varit något som fungerat som bränsle på något som kanske bara låg och pyrde innan.

Ett till, ur Aftonbladets uppslag om mammorna:

Som det känns nu är advokaten Burvall en ärkesopa och den främsta garanten för att det verkligen blir en rättegång.

Jag misstänker att hans uttalanden kan ha varit katalysatorn som fått mammorna att gå samman för att berätta sin historia.

En av mammorna i reportaget summerar det hela så bra:

"Från början såg jag detta som en tragisk olycka, men nu..."

Mycket bra skrivet boboboxbox, tack för det. Att de här fyra mammorna öht står på benen är en gåta.

Det är helt uppenbart att advokaten ljuger, han kan inte ha missat att polisen gått ut med uppgifter om i vilken fart krockkuddarna löste ut och så vidare. Ingen bra början att avslöja att han endera är oärlig rakt igenom eller helt ointresserad av händelsen som berört så många människor så djupt. Nonchalant eller ignorant. Han har verkligen gjort L en björntjänst genom sina uttalanden.
Citera
2020-09-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maal
Mycket bra skrivet boboboxbox, tack för det. Att de här fyra mammorna öht står på benen är en gåta.

Det är helt uppenbart att advokaten ljuger, han kan inte ha missat att polisen gått ut med uppgifter om i vilken fart krockkuddarna löste ut och så vidare. Ingen bra början att avslöja att han endera är oärlig rakt igenom eller helt ointresserad av händelsen som berört så många människor så djupt. Nonchalant eller ignorant. Han har verkligen gjort L en björntjänst genom sina uttalanden.

Här är ett litet utdrag ur en ST-intervju med L:s advokat, Fredrik Burvall, från 2017:

Citat:
– Om en klient säger att den är oskyldig är det inte mitt jobb att motbevisa det. Om det bara finns en person i världen som tror på klienten så är det jag. Som advokat utgår man aldrig från att klienten ljuger. Men om klienten till exempel har setts med en blodig kniv i handen måste jag konfrontera honom eller henne för reda ut vad vi kan säga i rätten.

– Min utgångspunkt är alltid deras berättelse och mitt uppdrag är att försöka lösa deras problem.

I intervjun betonar Burvall också att han är mycket noga med att skilja mellan arbete och fritid. När han gått för dagen är han "inte advokat längre".
Citera
2020-09-20, 13:00
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
På tal om rattfyllerist - varför får man inte veta om L hade något i blodet?

Har bekräftats tidigare att hon inte var påverkad.
Citera
2020-09-20, 13:04
Medlem
Flozzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Har bekräftats tidigare att hon inte var påverkad.

Hon är så här även när hon är nykter, fiskflickan.
Citera
2020-09-20, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maal
Han har verkligen gjort L en björntjänst genom sina uttalanden.

Ja, advokatens inre moraliska kompass kanske styr honom att L är skyldig, därför lägger han upp ett uselt försvar.
Citera
2020-09-20, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zovix
Ja, advokatens inre moraliska kompass kanske styr honom att L är skyldig, därför lägger han upp ett uselt försvar.

Man skulle också kunna se det så här: På basis av L:s (fullkomligt absurda) nekande till brott, så gör Burvall bedömningen att det helt enkelt inte går att lägga upp något juridiskt substantiellt försvar över huvud taget. Det enda som advokaten då ser återstår för sig är att, givetvis mot bättre vetande, gå ut med ren gallimatias av det slag vi har sett. Detta egentligen då för att, som advokat, "pliktskyldigast" över huvud taget försöka ha något att lägga fram, hur absurt det han då kommer med än ter sig i praktiken!
Citera
2020-09-20, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zovix

Citat:
Ursprungligen postat av syltgurka
Man skulle också kunna se det så här: På basis av L:s (fullkomligt absurda) nekande till brott, så gör Burvall bedömningen att det helt enkelt inte går att lägga upp något juridiskt substantiellt försvar över huvud taget. Det enda som advokaten då ser återstår för sig är att, givetvis mot bättre vetande, gå ut med ren gallimatias av det slag vi har sett. Detta egentligen då för att, som advokat, "pliktskyldigast" över huvud taget försöka ha något att lägga fram, hur absurt det han då kommer med än ter sig i praktiken!

Intressanta teorier.

Jag tror mer på en kombination av brist på erfarenhet från högprofilerade mål och ren dumhet.
Citera
2020-09-20, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Hade någon av deras söner kört hade alla överlevt och vi sluppit dina kommentarer, visa respekt eller försvinn tack !!!

Jasså?
Är 16 åringa grabbar plötsligt världens bästa chaufförer? Vi har redan sett , och ser fler dödsolyckor tyvärr.

Oftast med grabbar, epa traktorer, man kör på fyllan, osv.

De har varken körkort eller åldrrn inne.
Var dom nyktra?
Så varför skulle utfallet bli bättre?
Din idiot till dagdrömmare

Hade dom varit vettiga hade dom väl inte ens satt sig i bilen, och synnerligen inte utan bälte?

Söndercurlade idioter.
Citera
2020-09-20, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 84procent
Hade dom varit vettiga hade dom väl inte ens satt sig i bilen.
Hur i hela friden kan en passagerare veta innan den sätter sig i en bil att föraren kommer köra med den vårdslöshet som gjordes här? Det är aldrig en passagerares ansvar. Det är förarens fot på pedalen.
Citera
2020-09-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Intressanta teorier.

Jag tror mer på en kombination av brist på erfarenhet från högprofilerade mål och ren dumhet.

Det jag tror att en garvad och välrenommerad advokat hade gjort i motsvarande situation - om hen nu hade åtagit sig ett sådant här mål över huvud taget - är att fokusera på försöka förmå klienten att godta sitt ansvar för brott, för att i stället kunna ha som strategi att hitta och argumentera för allsköns "förmildrande omständigheter". Det i syfte att försöka mildra påföljderna så mycket som möjligt utifrån omständigheterna. Om klienten inte accepterat detta, tror jag advokaten hade valt att avsäga sig rollen som försvarare i målet.

Som det nu är, har jag den största förståelse för att de ihjälkörda pojkarnas mammor, och väldigt många andra, känner sig enormt sårade och frustrerade över det advokaten gått ut med. Sådant känns verkligen, även om man försöker förmå sig att sätta in det i någon sorts "advokattaktisk" kontext.
Citera
2020-09-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 84procent
Jasså?
Är 16 åringa grabbar plötsligt världens bästa chaufförer? Vi har redan sett , och ser fler dödsolyckor tyvärr.

Oftast med grabbar, epa traktorer, man kör på fyllan, osv.

De har varken körkort eller åldrrn inne.
Var dom nyktra?
Så varför skulle utfallet bli bättre?
Din idiot till dagdrömmare

Hade dom varit vettiga hade dom väl inte ens satt sig i bilen, och synnerligen inte utan bälte?

Söndercurlade idioter.
Men du fattade inte att om de kör själv har de kört sin Epa och då har det förmodligen inte blivit någon dödsolycka,, som jag skrev har de KÖRT SJÄLV innebär väl inte att de kör en vanlig personbil heller ,, de har som du skriver inte åldern inne,, men det var väl för svårt för dig att fatta ,, beklagar...
Senast redigerad av Dyngie 2020-09-20 kl. 18:55.
Citera
2020-09-20, 20:29
Medlem
Apropå det här med "epa-fordon"/liknande:

Är det någon som har exakt "kläm" på det här med hur pojkarna, och även J, färdades till Hassela den aktuella dagen, när L kommer in i bilden, och vilka fordon som figurerar i sammanhanget. Det jag länge har föreställt mig, utifrån de uppgifter jag tagit del av, är detta:

- L och J (som ju bor ganska nära varandra geografiskt och, som jag förstått det, kände varandra sedan tidigare) kom tillsammans söderifrån till den "inofficiella" cruisingen i Hassela, med L vid ratten i Audin. I Hassela kom de - för första gången över huvud taget då, om jag tolkat tidningsuppgiften från mammorna rätt - i kontakt de fyra pojkarna och ingick "betalöverenskommelsen" om skjuts med L (tänkt först till hamburgerstället Max i Sundsvall, och senare till pojkarnas olika hemorter, om jag nu tolkat sakerna riktigt), och den hemska fortsättningen till följd av L:s horribla sätt att köra känner vi ju till.

- Pojkarna hade då dessförinnan tagit sig med "epa-traktor", eller något liknande, till Hassela från sina respektive hemorter i Medelpad och Hälsingland. Om detta stämmer, är ju också frågan om det handlade om egna epa-fordon och/eller kompisars - och varför killarna, om det förstnämnda är fallet, i så fall var beredda att lämna dem i Hassela, för att i stället åka med L. Det verkar ju lite omständligt att senare ta sig till Hassela igen på något sätt för att hämta dem. Så kan det ju ändå ha varit dock.

Har jag uppfattat det hela riktigt? Rätta mig gärna om jag missförstått på något sätt!

Alternativet skulle väl vara att L även, under dagen ifråga, även hämtat pojkarna (eller i varje fall då hälsingekillarna) på deras respektive hemorter. I så fall kan ju bland annat det här med epa-fordon bli lite klurigare att få med i bilden. Känns dock svårt för mig att tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in