2020-06-20, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det är inte alltid så sker. Jag vet själv om flera fall och det brukar också slås upp i media.

Och även om det sjukskrivs så är ersättningen lägre så det förloras fortfarande inkomst.

Glöm inte den extra inkomsten från media. De betalar ganska bra för intervjuerna med mamman och bilder.
Citera
2020-06-20, 13:54
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz
Varför inte?
Att stötta nån ekonomiskt i en svår stund när föräldrarna förmodligen fått ta ledigt från sina arbeten för att finnas till hands för sin svårt skadade dotter är för vissa ett svårt ekonomiskt avbräck.

Varför belöna henne med en iPhone? Kanske lite som en tröst i en svår stund?
Hon har ju inte gjort nåt fel. Hon är ett olycksoffer. Inte nån som ska straffas..

Det kanske är bra att tidigt få barn att förstå att det i just den här stunden och allt som oftast finns viktigare saker än en ny iPhone. Eller en ny iPhone kanske är prio 1 för dig i alla tänkbara situationer?

Det har skett en allvarlig olycka och det måste kunna finnas utrymme för viktigare saker än materiella ting.
Citera
2020-06-20, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men bilen körde enligt polisen i hela 150-160 km i timmen strax innan olyckan, här ser man vikten av att hålla sig till de trafikregler och den hastighetsbegränsning som råder i Sverige. 120 km/h är väl maxfart i Sverige?

Den där 19-åriga bruden som körde bilen riskerar väl ett åtal för vållande till annans död?

https://www.expressen.se/nyheter/fyr...-i-160-kmtim-/
Men det var inte frågan, läs om tänkt om.

Som en diskussion, man kan inte hoppa in mitt i med en massa åsikter.
Citera
2020-06-20, 14:07
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Men det var inte frågan, läs om tänkt om.

Som en diskussion, man kan inte hoppa in mitt i med en massa åsikter.

Det går alldeles utmärkt.

Den 19-åriga kvinnan som körde bilen riskerar ju helt klart ett åtal för vållande till annans död, hon har kört som en blådåre (alldeles för fort över gällande maxhastighet) för det är väl med överhängande sannolikhet den höga farten som vållat olyckan?

Hon har inte heller varit tillräckligt erfaren för att kunna hantera inledningsskedet av olyckan när höger hjulpar hamnade utanför vägbanan.

Tragisk historia det hela, stackars föräldrar och släktingar till pojkarna som dog.
Citera
2020-06-20, 14:09
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser

...Ibland blir det trådar som bara består av tyckare som inte vet ett skvatt om något.

De flesta här är tyckare men också självutnämnda experter, och det inom samtliga ämnen som finns här på Flashback, ganska imponerande ändå.

Bilen gick alltså mellan 150 km/h och 160 km/h. Det är otroligt att man kan överleva en sån krasch egentligen. Bältet är skillnaden mellan liv och död.
Citera
2020-06-20, 14:19
Medlem
Att den 19-åriga tjejen flyttats till Hudiksvall innebär att hon inte är i behov av den neurointensivvård som Umeå har. Det är förhoppningsvis ett bra tecken men utan kunskap om de specifika skadorna är det ganska omöjligt att säga mer än så.

Som någon redan nämnt finns det en hel rad risker med att vara nedsövd änge, allt ifrån blodproppar till VAP (ventilatorassocierad penumoni), ofta med ganska jobbiga mikrober, påfrestningar på lungorna då du inte andas normalt, muskelatrofier etc.
Men hon är ung och har en bättre chans en många andra att ta sig igenom även det, generellt.

Den som nämnde Ronnie Pettersson, han drabbades av fettembolier i samband med operationerna om jag kommer ihåg rätt. Fett lösgjorde sig från ex benmärgen eller just fettväv och det hamnade där det inte skall. Sånt kan man förebygga bättre nu.
Jag har också för mig att han drabbades av DIC (google it) men jag kan ha fel. Båda är ganska fruktade komplikationer vid trauman av dessa slag.
Citera
2020-06-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessicaal
Är ju mest händelsen som gör att hon troligtvis inte minns något och inte att hon är nedsövd. Vill inte ens tänka vilken ångest hon kommer att få när hon får till sig allt hon kommer bli åtalad för, med all rätt. Dessutom är ungdomarna minderåriga och då är det hennes ansvar som förare att de har bälte på sig. Även det kommer hon bli åtalad för, plus allt annat som diskuterats i tråden. Hon kommer nog önska att hon aldrig vaknade upp.

Förh-vis kör hon inte mer på minst 10-15 år, helst dock aldr mer igen. !
Citera
2020-06-20, 14:36
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz
Varför inte?
Att stötta nån ekonomiskt i en svår stund när föräldrarna förmodligen fått ta ledigt från sina arbeten för att finnas till hands för sin svårt skadade dotter är för vissa ett svårt ekonomiskt avbräck.

Varför belöna henne med en iPhone? Kanske lite som en tröst i en svår stund?
Hon har ju inte gjort nåt fel. Hon är ett olycksoffer. Inte nån som ska straffas..
Hennes telefon gick sönder i olyckan enligt mammans Facebook
Citera
2020-06-20, 14:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp

Bilen gick alltså mellan 150 km/h och 160 km/h. Det är otroligt att man kan överleva en sån krasch egentligen. Bältet är skillnaden mellan liv och död.
Så sant, men samtidigt så fick dom nog en relativt lugn inbromsning iom träden misstänker jag, så det oturliga var nog att dom voltade tror jag.

Från den farten kan man nog överleva om man stoppar på 4-5 meter med bälte
Senast redigerad av kuluser 2020-06-20 kl. 14:43.
Citera
2020-06-20, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Här är en ny version av filmsekvensen. Omsamplad till 2,8 x ursprunglig hastighet.
https://gofile.io/d/Qnfmho

Perfekt! Tack, till dig och filmaren! Det ser ut att va lätt att bli fartblind.
Mätte kurvaradien till ungefär 267m. Med 154 km/h blir det en gkraft från sidan på 0,7 i kurvan. Det motsvarar att sitta på en stol som lutar 35grader åt sidan. å då har vi inte brytt oss om ojämnheter i vägen och inte dosering heller.
Denna kurva är mycket brantare än på flera mil tillbaka på vägen. Överraskning.

kurvradie uppmätning https://gofile.io/d/46zGNH
Citera
2020-06-20, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Tolkade du det som att jag tycker att att det är acceptabelt? Läs igen.
"Det går utmärkt om man bortser från oförutsedda händelser" hur tycker du man ska tolka
det ? Att du tar avstånd till 150 Km/h på olycksvägen ??
Och din kommentar "Om du ligger och cruisar i 160 på en motorväg är det en sak att hålla i ratten på det sättet" …. hur tolkar man det ? Fan cool du är alltså !!
Citera
2020-06-20, 17:58
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pararescueman
Att den 19-åriga tjejen flyttats till Hudiksvall innebär att hon inte är i behov av den neurointensivvård som Umeå har. Det är förhoppningsvis ett bra tecken men utan kunskap om de specifika skadorna är det ganska omöjligt att säga mer än så.

Som någon redan nämnt finns det en hel rad risker med att vara nedsövd änge, allt ifrån blodproppar till VAP (ventilatorassocierad penumoni), ofta med ganska jobbiga mikrober, påfrestningar på lungorna då du inte andas normalt, muskelatrofier etc.
Men hon är ung och har en bättre chans en många andra att ta sig igenom även det, generellt.

Den som nämnde Ronnie Pettersson, han drabbades av fettembolier i samband med operationerna om jag kommer ihåg rätt. Fett lösgjorde sig från ex benmärgen eller just fettväv och det hamnade där det inte skall. Sånt kan man förebygga bättre nu.
Jag har också för mig att han drabbades av DIC (google it) men jag kan ha fel. Båda är ganska fruktade komplikationer vid trauman av dessa slag.

Ja du kommer ihåg rätt när det gäller Ronnie Pettersson. Hade den olyckan hänt nu så hade han förmodligen haft större chans att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in