Citat:
Ursprungligen postat av
DarthMaul2000
Fast i det här fallet är det ju tydligt att L helt saknar skuldkänslor och självkritik inför att hon de facto kört ihjäl fyra unga människor.
Håller med dig.
(Dock en teknikalitet. Jag tror mer på psykopat än sociopat. (Psykopat föds man till. Man har en fysiskt annorlunda skapt hjärna och saknar förmåga att känna empati, rädsla, skuld, ånger, ledsenhet m m. Sociopat skapas man till genom att fruktansvärd barndom, dvs det är inte något man föds till utan en personlighet man utvecklar under uppväxten. Fast vad vet jag, eller vi egentligen. Vi bara spekulerar.
Narcissist tror jag 14-åringen är. Allt pekar på det, inkl hennes mors personlighet och sätt att "fostra" henne. Därför befann hon sig i bilen vid olyckstillfället och därför skyller hon olyckan på "otur".
Direkt kopplat till olyckan tror jag 19-åringens kyliga personlighet är en starkt bidragande orsak. T ex hur hon i 150 km/h satt och nonchalant höll ratten med några få fingrar, tillsynes oberörd av hastigheten och eventuella risker. Visst, det var kanske "snällt" av henne att låta 14-åringen följa med, och låta 16-åringarna få skjuts, men desto mindre juste att köra ihjäl killarna.)
Det tråkiga ur olyckssynvinkel är att ingen av de två överlevande verkar lära sig något positivt av det inträffade. Hade hellre sett att de fyra 16-åringarna överlevt.
Dessutom oroas jag över att man kan överleva mha bilbälte trots en krasch i minst 120 km/h in i träd m m. Detta gör det ju mer eller mindre "fritt fram" för såna där människor att fortsätta sina vansinneskörningar. Så länge dom inte frontalkrockar så är det ju "lugnt"..?