Citat:
Ursprungligen postat av
Fikman
Finns ett glapp i tidslinjen, J säger vid 0230 bestämde vi oss för att dra till Max Sundsvall, (då är det 1½H kvar till stängning så lite bråttom är det) en mamma prata med sin son vid 0300 larmet kom in 0312 eller 0315 har jag för mig.
Med 120km/H så avverkar man sträckan på ca 30 min.
Nått "ärende" har dom gjort innan dom drar mot Sundsvall och filmen är kanske därifrån, detta kommer visa sig när utredning blir offentlig.
Jag har bestämt för mig att larmet påstods ha kommit in 03:15. Någon som vet mer säkert kanske kan vidimera detta eller dementera det.
Sträckan mellan korsningen i Hassela (typ COOP) och Max i Sundsvall är 52 km. Det skulle ha räckt med en snitthastighet på 104 km/h för att åka på 30 min. Enligt Google Maps så skulle det ta 49 min att köra sträckan. Så där våldsamt bråttom hade de mao inte.
Det känns rimligt att gissa att färden mellan Hassela och olycksplatsen tog ca 15 min dvs de hade en snitthastighet på ca 120 km/h. Lite saktare till Långskog, lite snabbare efter det. 200 km/h är en ren fantasi!
Från det att de bestämde sig för att åka tills att alla var inmonterade i Audin kan det säkert ha tagit en 15-20 min. Vem ska med? Vem ska sitta var? Är alla med? NN har inte pratat klart med NN och... ja, ni fattar. Bara för att man säger att "vi bestämt oss" betyder det inte att man kommer iväg precis då. Inga konstigheter.
Jag tycker alla tider känns rimliga även om det påstådda telefonsamtalet 03:00 är lite tight (men helt rimlig den med!).
Klockslagen känns rimliga med tanke på att man på klippet kan se att solen är på väg upp (vilket den ju var just runt kl. 03:00). Vi kan även se att bilen åker mot soluppgången dvs nordost ungefär så de är ju på väg åt rätt håll.
Så... återigen... var (och när) filmades de där sekundrarna i slutet av videoklippet?