2020-06-07, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RecceDoc
Du skriver väl inte i sömnen, så ja?
All info du efterfrågar och som är tillgänglig finns i tråden. Sätt dig in i den istllet för att bara komma in och upprepa vad många andra redan frågat. Lite kan du väl anstränga dig, trots att du presenterar dig själv som en idiot?
Har den 19 åriga kvinnan till idiot vaknat upp än? Det var det jag frågade. Det är nog di svenska som brister.

Hur presenterar jag mig själv som en idiot? Jag kör inte som en idiot! Spelar ingen roll om hon var full eller inte. Var hon full, så är det ju bara vårdslöshet i trafik. Grov sådan. Var hon inte det, så körde hon i hög hastighet medvetet. Vilket är idiotiskt, oavsett om man är ung och vill leva livet.

Mycket av det jag efterfrågade fanns inte med.
Citera
2020-06-07, 19:17
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikman
Finns ett glapp i tidslinjen, J säger vid 0230 bestämde vi oss för att dra till Max Sundsvall, (då är det 1½H kvar till stängning så lite bråttom är det) en mamma prata med sin son vid 0300 larmet kom in 0312 eller 0315 har jag för mig.
Med 120km/H så avverkar man sträckan på ca 30 min.

Nått "ärende" har dom gjort innan dom drar mot Sundsvall och filmen är kanske därifrån, detta kommer visa sig när utredning blir offentlig.
Kloka konstateringar och att arbeta med tidslinjen är ett av "verktygen i lådan" skulle säkert GW ha sagt.
Färden till MAX ifrån "cruisingen" kan många ha gjort och tagit den andra vägen. Om filmen visar en del av den resan, så kan mycket väl bilen framför också ha varit på väg dit. Att uttala sig om avstånd emellan bilarna är inte så lätt när bristande bildkvalitet, olika "zoomningar" samt ostadig kamera tycks påverka.

Genom PM ifrån "youngsters" som uppskattat objektiva inlägg har jag fått veta att utredningen fått filmmaterial, och det är självklart en naturlig pusselbit då sociala medier är så väsentligt bl.a. för ungdomar i dessa åldrar. Man sprider info om vad som är "på gång" till varandra hela tiden.
Citera
2020-06-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
En ledtråd rörande filmen kanske kan vara huruvida det går uppför eller nedför. Vad jag kan minnas är det väl först mest uppför ungefär halva vägen (till typ Malungen/länsgränsen) och sen mest nedför..?

Jag tycker också att det ser ut som att bilen framför håller ungefär samma hastighet. Eftersom jag inte är bilintresserad undrar jag om bilmodellen ifråga ser ut att kunna gå över 120 kmh..?

Förmodligen har det avhandlats och jag har missat det men om alla killar i baksätet omkom - vem är det då som kommit över videofilmen och sedan lagt ut den? Någon som fått tillgång till den bortkomnes mobil? Borde i så fall vara en anhörig. Eller lade killen upp videon på nätet själv innan olyckan och i så fall var ligger den?
Citera
2020-06-07, 19:30
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmasittarna
Skriver här? Nej, jag frågade om idioten som körde hade vaknat upp.

Hur tror du det blir om hon var full och om hon inte var det?
Svaret var enbart min betraktelse utav dig!
Din spekulation över det mesta hade du fått svar på om du hade orkat bemöda dig med att använda sökfunktionen i tråden.

Jag tror inget om ifall hon hade varit full, eftersom jag vet att så inte varit fallet. Fakta om detta lär framgå i den f.n. sekretessbelagda utredningen.
Vuxna personer som kommunicerat med henne ansåg henne nykter, och resultat av provtagning på IVA i Umeå kommer att ingå i FU.
Citera
2020-06-07, 19:34
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fikman
Finns ett glapp i tidslinjen, J säger vid 0230 bestämde vi oss för att dra till Max Sundsvall, (då är det 1½H kvar till stängning så lite bråttom är det) en mamma prata med sin son vid 0300 larmet kom in 0312 eller 0315 har jag för mig.
Med 120km/H så avverkar man sträckan på ca 30 min.

Nått "ärende" har dom gjort innan dom drar mot Sundsvall och filmen är kanske därifrån, detta kommer visa sig när utredning blir offentlig.

Jag har bestämt för mig att larmet påstods ha kommit in 03:15. Någon som vet mer säkert kanske kan vidimera detta eller dementera det.

Sträckan mellan korsningen i Hassela (typ COOP) och Max i Sundsvall är 52 km. Det skulle ha räckt med en snitthastighet på 104 km/h för att åka på 30 min. Enligt Google Maps så skulle det ta 49 min att köra sträckan. Så där våldsamt bråttom hade de mao inte.

Det känns rimligt att gissa att färden mellan Hassela och olycksplatsen tog ca 15 min dvs de hade en snitthastighet på ca 120 km/h. Lite saktare till Långskog, lite snabbare efter det. 200 km/h är en ren fantasi!

Från det att de bestämde sig för att åka tills att alla var inmonterade i Audin kan det säkert ha tagit en 15-20 min. Vem ska med? Vem ska sitta var? Är alla med? NN har inte pratat klart med NN och... ja, ni fattar. Bara för att man säger att "vi bestämt oss" betyder det inte att man kommer iväg precis då. Inga konstigheter.

Jag tycker alla tider känns rimliga även om det påstådda telefonsamtalet 03:00 är lite tight (men helt rimlig den med!).

Klockslagen känns rimliga med tanke på att man på klippet kan se att solen är på väg upp (vilket den ju var just runt kl. 03:00). Vi kan även se att bilen åker mot soluppgången dvs nordost ungefär så de är ju på väg åt rätt håll.

Så... återigen... var (och när) filmades de där sekundrarna i slutet av videoklippet?
Citera
2020-06-07, 19:39
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
Förmodligen har det avhandlats och jag har missat det men om alla killar i baksätet omkom - vem är det då som kommit över videofilmen och sedan lagt ut den? Någon som fått tillgång till den bortkomnes mobil? Borde i så fall vara en anhörig. Eller lade killen upp videon på nätet själv innan olyckan och i så fall var ligger den?

Jag har hela tiden utgått ifrån att klippet lades upp direkt av den som gjorde det i bilen. Det vi alla kan se är att klippet lades upp på det ställe där vi alla kan se det den 31:a maj på eftermiddagen dvs ca 13 timmar efter att olyckan inträffade. Jag tror inte att de anhöriga hunnit få pojkarnas tillhörigheter så snabbt. Än mindre att någon ens tänkt tanken att först gå igenom den bortgångnes mobil och sen lägga upp det på nätet.
Citera
2020-06-07, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
På Google Maps kan man notera en skylt där det står "Spelmansstämma 23/7". 2017 var det en spelmansstämma just det datumet så min gissning är att Google-bilen åkte där för ca 3 år sedan. Kanske senare om ingen tagit bort skylten men inte så mkt tidigare.

Ja, det absolut klart att det kan ha lagts på ny beläggning mellan det att Google-bilen filmade vägen och idag som gör att min observation ang mittstrecket blir obsolet men för egen del tror jag inte att klippet är mellan Hassela och Långskog därför att det dels är ganska skogigt och dels inte finns så många raksträckor. Vägen blir ju en aning lite bättre (eller mindre dålig kanske passar bättre) efter länsgränsen.

Jag angav COOP enbart för att få en distans och ska på intet sätt ses som att jag påstår att de skulle ha varit där! Jag vill inte skapa något slags trådrykte här
Det kan inte vara från Långskog fram till olycksplatsen, känner inte igen mig på den sträckan.
Citera
2020-06-07, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Men snälla, komma dragandes med en samhällsinfo-snutt från TSV, vars uppgift självklart är att påverka nya bilförare att bli bättre och noggrannare, har väl inget som helst med utfallet att göra?

Nä, det finns såklart ingen regel, bilförare fördelar sig antagligen enligt normalfördelning i skalan säkra/farliga, dock utan någon större koppling de förhållandevis låga kraven på KK. En del stannar i utvecklingen efter kortet, andra försöker lära sig mer, det finns ingen klar kausalitet, förstår de flesta....

Ja så är det. Du har rätt. Eller skulle snarare säga att tyvärr, så är det.
Citera
2020-06-07, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madein
Detta med förarutbildning tror jag är helt orelevant, utan det ligger mera hur man är som person. Är du ute efter kickar och gillar fart ja då har man mera tyngd på gasfoten. Sen har vi de som är fullt medvetna om vad som kan hända om man kör för fort.... Ungdomar har ju en tendens att tro att dom är odödliga. Kommer alltid tyvärr finnas de som kör alldeles för fort. Man har inte tänket helt enkelt. Denna typ av olycka kommer dessvärre inte vara den sista, men hoppas att många fått sig en tankeställare!!! Och kör med förstånd. Snacka om att jag kommer pränta in i skallen på mina söner, om faran med att köra för fort och för bövelen använd alltid bälte, det räddar liv!

Denna olycka är så oerhört tragisk, lider med de anhöriga som ej kommer att få träffa sina älskade barn igen. För övrigt ni som spyr galla över föraren, ingen är perfekt alla gör vi fel, och det är av dem vi lär oss av. Hon är inte mer än människa.... Det tragiska är att det kostade 4 ungdomars liv.....
För övrigt hoppas jag att föraren klarar upp det här och får all tänkbar hjälp i framtiden. Här kan man prata om ärrad för livet.

Ja det är fruktansvärt och som du skriver kommer knappast vara den sista olycka av det här slaget vi ser. Men är det något vi får stå ut med? Har de inte börjat trycka hårdare på det här med säkerhet i trafikskolan? Det hjälper antagligen inte isåfall på en del alltså. Tyvärr kanske det är så. Sorgligt är det... unga människor vars liv släcks ut på några sekunder. Jag känner mig tung i bröstet när jag tänker på detta.
Citera
2020-06-07, 20:01
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyngie
Tycker mig kunna se i klippet ett vägräcke på vänster sida och det är inte många vägräcken på denna väg, sedan lades det ny beläggning på denna sträcka för några år sedan och jag har ingen koll när google map filmade vägen så det kanske missvisar för er som åker på Google.. Känner dock inte igen mig i klippet, Känns som om det inte är efter Långskog och det kan väl inte vara någon väg innan de svängde in på olycksvägen i Hassela ? Men var de på Coop-parkeringen i Hassela så stämmer ju inte det..

Vid 00:11 i klippet ser vi följande:
http://www.bilddump.se/bilder/202006...09.140.215.JPG
Här syns tydligt det vägräcke på vänster sida som du spottade. Jag hade missat det. Vi ser också ganska tydligt (om än suddigt) att det ligger en bil framför. Efter att ha kikat på filmrutorna var för sig så tycker jag mig se att hastighetsmätaren här står på ca 120 km/h. Efter denna korta glims blir det några klipp i videosnutten och vi vet ju inte hur mkt tid som förflutit mellan dessa klipp (om de ens är i kronologisk ordning) men 00:17 får vi en ny glimt framåt och vi får återigen se bilen framför och nu är ju hastigheten ca 160 km/h.

Det kan absolut handla om 2 olika bilar men jag kan inte se att Audin saktar ned något i något av dessa glimtar varför jag mer och mer börjar tro att de hade en bil framför dem som körde i samma hastighet och också var på väg till Max.
Citera
2020-06-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storetjockefar
Ja det är fruktansvärt och som du skriver kommer knappast vara den sista olycka av det här slaget vi ser. Men är det något vi får stå ut med? Har de inte börjat trycka hårdare på det här med säkerhet i trafikskolan? Det hjälper antagligen inte isåfall på en del alltså. Tyvärr kanske det är så. Sorgligt är det... unga människor vars liv släcks ut på några sekunder. Jag känner mig tung i bröstet när jag tänker på detta.

Ptja, jag är ganska säker på att de aktivt avråder att köra chicken-race men ändå så var det två personer förra året som lyckades med bravaden att frontalkrocka under den omständigheten. Man kan tyvärr inte bygga/utbilda bort dumhet.
Citera
2020-06-07, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Svaret var enbart min betraktelse utav dig!
Din spekulation över det mesta hade du fått svar på om du hade orkat bemöda dig med att använda sökfunktionen i tråden.

Jag tror inget om ifall hon hade varit full, eftersom jag vet att så inte varit fallet. Fakta om detta lär framgå i den f.n. sekretessbelagda utredningen.
Vuxna personer som kommunicerat med henne ansåg henne nykter, och resultat av provtagning på IVA i Umeå kommer att ingå i FU.
Så vad tror du att straffet blir?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in