2020-06-02, 00:33
Medlem
Amazon-mannens avatar
Tycker bilder förklarar förloppet enkelt;
Lite väl hög fart
Oerfaren förare inser att vägen svänger kraftigt ( kurvor känns ofta snävare i högre farter)
Inser att det inte kommer gå med den nuvarande farten.
Bromsar kraftigt ( skulle gissa på låsningsfria bromsar på en Audi ´10) men farten är hög o det är 6 pers. i bilen..
Däcken klarar inte fart/last och centrifugalkraft och retardationskraften samtidigt, väggrepp uteblir..
Rakt ut i kurvans apex.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManfredVRichthofen
Men för helvete det är en bil för fem personer och de hittar 5 personer, eller är det allmänt så att det pressas in folk i bilarna uppe i skogen? Borde polisen sett det direkt att "aha, Epa kids som varit på crusing de är säkert 6-10 pers i bilen ring hundpatrull och helikopter med värmekamera"? Kanske är brist på lokalkännedom då snarare än resurser.

Okej. Så polis jobbar. Det som verkar logiskt gäller.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblefox
Slarvigt av dem då alltså. Som du säger small det ju hårt så tillhörigheter kan ju flugit en bra bit, det vet de ju om. För jävligt att anhöriga/vänner ska hitta saker efteråt.

Som tur är fattar ju fler än vi det så det blir nog bättre ordning vid nästa olycka i distriktet. Bra att media finns så vi får se hur det går till.
Citera
2020-06-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pomfritttillkorven
Poliserna var nog inte onda och ville säkert göra ett bra jobb. Men det känns ändå lite oproffisgt.
Det är din åsikt och du har inte försökt att förstå varför det hände - eller så är du dum i huvudet. Jag har tidigare förklarat varför jag tror det skedde. Jag kan dra det igen.

Bilen påträffas, i ganska tät vegetation, på natten. Man finner fem personer i eller i när anslutning till bilen, avsedd för max fem personer och inriktar sig på att avtransportera dem till sjukhus ASAP.

Senare så efterfrågar anhöriga sex personer och det stämmer inte. Den som farit ut ur bilen och hittades sist har knappast varit nära bilen, så som man jobbar vid en sådan olycksplats hade han återfunnits isåfall. Han har troligen haft en rejäl flygtur eller hamnat under vatten i bäcken.

Det är svårt att gissa att det var sex personer i bilen avsedd för fem och återigen det var natt, även om solen hade börjat att gå upp och det är inte ett öppet fält som olyckan inträffat på.
Det är helt förklarliga skäl och inte särskilt konstigt, det händer. Jag vet om en påkörningsolycka där två personer blev påkörda i hög hastighet (aldrig lyckats med bestämdhet klargöras hur hög) på en 50 sträcka. Som jag minns det återfanns den ena personen 20 meter bort, kan vara längre. Han hade slungats en bra bit bort och av vägen, det var natt och man förstod inte att det var två förrän en anhörig efterfrågade sin man.

Många av er här har en väldigt märklig bild av hur verkligheten fungerar. Allt ser inte ut som i filmer, TV-serier eller dataspel. Man har inte alla ingångsvärden. Om man, försöker, fundera lite så bör det vara en självklarhet.
Det intressanta är, att de som är snabba på att gnälla, speciellt på blåljuspersonal, är just de människorna med en begåvning under medel.... Go figure.
Citera
2020-06-02, 00:38
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Den minst skadade som instagramma. Föraren är knappt vid liv.

Men båda ska ju vara allvarligt skadade enligt vad som sägs. Vet inte exakt vad definitionen är men om man är ute på insta mindre än 24 timmar efter olyckan så är man inte allvarligt skadad i min värld. Jag är glad att hon är okej men i alla fall.
Citera
2020-06-02, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noname78
Var förbi där ikväll. Kommer man från Hassela är det en skarp kurva de åkt av i, syns bromsspår/däckspår innan kurvan då man ser att bilen dragits ut mot högerkanten av vägen.
Ordentliga skador efter vägkanten och vägtrumman de slagit i först. Skador högt upp i en björk. Kurvan nyper till ganska ordentligt om man håller lite fart. Skulle själv inte vilja köra fort där.

Tragiskt.

Lite bilder.

kurvan

däckspår

vägtrumma, infart

en bit i bland träden

minnesljus

Var en del som promenerade dit med blommor invand då jag for därifrån. Några a-traktorer som stannade till.
Tack för bilderna, ser ut som bilen har slagit i vägtrumman kraftigt nästintill helt på tvären, har sett denna typ av olycka tidigare, resulterar sannolikt med en kraftig rotation av bilen, den som flög ur bilen kan ju i princip åkt ut genom vilken av rutorna som helst.

Förra gången jag såg denna typ av olycka dog flera i bilen, även då flera ungdomar i bilen samt snapchat påslagen under färd. obehagligt att se det igen
Citera
2020-06-02, 00:39
Medlem
Citat:
Det var avspärrat i 9 timmar och det var både brandmän och poliser på plats.

Ok. Ja, jag tycker det känns lite lamt faktiskt. Men är det plats för fem personer så kan man utesluta att det är fler än fem tydligen. Större mirakel har ju inte hänt. Förrän nu! Sex personer i en bil för fem. Helt otroligt! Jag menar...hallå..jobbar man så snävt som någon skriker är självklart, då vet jag inte...
Citera
2020-06-02, 00:40
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noname78
Var förbi där ikväll. Kommer man från Hassela är det en skarp kurva de åkt av i, syns bromsspår/däckspår innan kurvan då man ser att bilen dragits ut mot högerkanten av vägen.
Ordentliga skador efter vägkanten och vägtrumman de slagit i först. Skador högt upp i en björk. Kurvan nyper till ganska ordentligt om man håller lite fart. Skulle själv inte vilja köra fort där.

Tragiskt.

Lite bilder.

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/0ho3pixmfd1b8679zj8r207'>Bild kurva </a>

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/yn9tn8a9p8mifro0msh0h17'>Efter kurva</a>

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/6faadm8mvpljwb4h45bwlmt4'>Däckspår</a>

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/3o7a7k23pcxgqzg3jq0dma0'>Skada träd </a>

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/bfo9re9riie89rcw87kxdor'>En bit in bland träden</a>

<a href='https://www.bildtagg.se/bild/f020oahzvn5pbs2058kbtad'>Minnesljus</a>

Var en del som promenerade dit med blommor invand då jag for därifrån. Några a-traktorer som stannade till.
[/spoiler]

Det mesta pekar på för hög hastighet med en oerfaren förare. Svänger rejält där bilen åkte av och röjt en bit av skogen. Ingen bil i 70 km/h skapar den förödelsen. Tack för bilderna.
Citera
2020-06-02, 00:41
Medlem
XXAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleplum
Skyll inte bara på chauffören!

Varför skjutsar hon sina kompisar i 150 kilometer i timmen? Var hon kissnödig?
Citera
2020-06-02, 00:41
Medlem
https://www.st.nu/artikel/fiskare-la...a-blir-berorda

Citat:
Väl där väntade att tungt jobb med att göra sjukvårdsbedömningar, kontrollera hur bilen låg och påbörja arbetet med att klippa upp bilen för att få ut de skadade personerna. Enligt Anton Hörnqvist visade vissa av personerna inga livstecken och bilen låg på ena sidan.

Citat:
En av de som larmade SOS var en fiskare som hade passerat och sett att olyckan hade inträffat.

– Han hade uppmärksammat det här. Inte själva olyckan, men att det hänt. Han mötte sedan upp räddningstjänsten och visade var bilen stod, vilket var en bra bit in i skogen. Sedan hjälpte han till att röja undan sly så att man kunde se bilen tydligare, säger Anton Hörnqvist.
Citera
2020-06-02, 00:42
Medlem
Citat:
Står på flera ställen. Berättas också av Aftonbladets reporter på plats. Se på AB TV.
Olycksplatsen var ju avspärrad i många timmar, poliserna borde väl avsöka området efter tillhörigheter. Dessutom kan det ju ligga fingrar eller andra kroppsdelar när det small så hårt.
Ja vad hemskt att räddningsinsatsen inriktades på personerna, att försöka rädda liv. Återigen har vi de svagbegåvad eute, försöka leta fel. Fixa era egna liv och bidra till samhället. men det är väl för mycket begärt.
Citera
2020-06-02, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XXA
Men båda ska ju vara allvarligt skadade enligt vad som sägs. Vet inte exakt vad definitionen är men om man är ute på insta mindre än 24 timmar efter olyckan så är man inte allvarligt skadad i min värld. Jag är glad att hon är okej men i alla fall.

Det är inte mycket som stoppar flickor i den åldern från att vara inne i mobilen, bara koma som kan stoppa dom från att va online, eller att armar och ben har kapats men det hade dom antagligen löst med röststyrning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in