• 5
  • 6
2020-06-11, 18:00
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amen-sluta
Räntesatsen är väl ändå ganska viktig

Menar du att större lån har större absoluta räntekostnader och därför bör betalas av först?

F
Nej det sa jag aldrig. 7% av en miljon i räntekostnader är en större del av din lön än än 40% i ränta av en tusenlapp. Vilken ska ner så att din ekonomi slutar vara under stress? När du hajar det kanske du kan få en bra egen ekonomi.Men fortsätt missförstå mig avsiktlikt ,bara ni agerar som jag säger.
Citera
2020-06-11, 18:14
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Du har fel och gör bort dig.

Bättre att betala av flera mindre lån med högre ränta (i %) än ett stort lån med lägre (i %).
Nej det har att göra med summan det kostar att låna pengar oavsett storleken på lånen. Man vill alltid betala minst för att låna ju?100.000 lånade genererar mindre att betala i reda pengar än ett lån till samma ränta för en miljon? Därför ska man betala ner miljonlånet först ity 10% av en miljon är 100t och 10000kr med en ränta på en tusenlapp är inte mycket att bråka om?Vilken är dyrast och vilken är bäst att betala nerför din ekonomi? Vilket ger mest överflöd för din ekonomi att betala? Ränta på ränta ,fast, tvärtom , den sk snöbollseffekten är grym.Lycka till. Tänk till.
Citera
2020-06-11, 18:45
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajasmicra
Nej det sa jag aldrig. 7% av en miljon i räntekostnader är en större del av din lön än än 40% i ränta av en tusenlapp. Vilken ska ner så att din ekonomi slutar vara under stress? När du hajar det kanske du kan få en bra egen ekonomi.Men fortsätt missförstå mig avsiktlikt ,bara ni agerar som jag säger.
Finns det några bävrar som räknat och kan räkna i sjön?Verkade inte så tidigare.
Citera
2020-06-11, 19:12
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Finns det några bävrar som räknat och kan räkna i sjön?Verkade inte så tidigare.
Handlade mer om oviljan att se morötter skina igenom emot blombkol draperi av de mindre smarta delarna av folk.Finns alltid idioter i denna stad.
Citera
2020-06-11, 19:16
Medlem
Pajasmicras avatar
Citat:
Idag så kan vi.
Citera
2020-06-11, 20:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Tycker att de flesta här verkar ha kunnat räkna, utom då en viss Pajas... :-)
Citera
2020-06-11, 21:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Man måste vara riktigt ekonomiskt efterbliven för att inte amortera där räntan är högst först.

Det är klart att det finns psykologiska anledningar att ta det i någon annan ordning, men det gäller bara de som är ekonomiskt efterblivna.

Alla som inte är fullständigt tappade betalar såklart av de lån som kostar mest först och om man inte förstår procent så är det säkert riktigt att betala av i någon annan ordning. Varför inte i bokstavsordning? Skön känsla att bocka av bokstäver antar jag.

Har man bara lite ekonomiskt sinne så hanterar man dyra lån som om huset brinner, dvs man sitter inte och funderar på hur mycket resurser man ska lägga på att släcka elden jämfört med att tvätta bilen, utan allt går till att rädda huset. Det som blir kvar sen kan man bygga vidare på.
Citera
2020-06-11, 21:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Alla som inte är fullständigt tappade betalar såklart av de lån som kostar mest först...
Något som såklart kan missförstås av vissa.
Citera
2020-06-11, 21:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Något som såklart kan missförstås av vissa.
Precis. Därför fortsatte jag med "och om man inte förstår procent"...

En snabb googling ger att man lär sig procent i mellanstadiet vilket var senare än jag trodde.

Oavsett så är det före man är myndig och har möjlighet att låna pengar.
Citera
2020-06-11, 21:13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Precis. Därför fortsatte jag med "och om man inte förstår procent"...
Av mina x kollegor så kan ungefär 0% räkna procent (jaja, har inget högkvalificerat yrke). 15% av dem har utmätning av lönen.

När de ska lägga ihop två siffror så vänder de sig till mig_
-Du mattesnillet, vad blir 47 och 21 tillsammans?

Ville bara peka på nivån i världen...
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in