Citat:
Ursprungligen postat av
TrumpIsPresident
Till skillnad från dig så fokuserar jag på presidentens politik och inte personlighet, jag som Amerikan vill inte ha någon PK-marinerad docka så jag skiter i hans personlighet. Folket valde honom för hans agenda, inte för att dejta honom? Förstår att du vill ha någon som pratar så lugnt och fint men inte utför ett skit vad han/hon gick till val på..
Hur går det för Afs förresten? 0,02% i undersökningarna än?
Problemet är nog dubbelt - Trumps politik som kärnväljarna lojalt jublar åt men som skrämmer bort andra och Trumps minst sagt "flexibla" politik (eller totala brist på hållning) som är svårförklarlig och där kärnväljarna inte riktigt kan försvara den eftersom det är ganska slumpmässigt vad som kommer härnäst.
Nu är politiska förhållanden i USA och Sverige ganska olika, men
väljarnas stöd till regeringen Löfvén har ökat under coronakrisen då väljarna (rätt eller fel) uppfattat det som att regeringen försöker hantera en gemensam fiende eller kris. Att man samlas om man har en gemensam fiende är en vanlig och universell mekanism.
Men i Trumps fall har reaktionen varit precis tvärtom. Han
tappar väljarstöd då han egentligen borde ha guldläge att stärka sin egen position.
Jag har såklart en åsikt om hur Trump hanterar och hanterat corona, men det är inte så intressant egentligen. Det intressanta är hur väljarna i två västländer reagerar på hur ledningen hanterar samma hot.