2020-05-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlWpLxdj
Det kan jag hålla med om. Men varför ens bil? Kan väl klara sig med en toyota tills mans skrapat ihop till något bättre. Låna till en bil är mer korkat än TS exempel.

Man kan hålla det till villa va nån på Lyxfällan som satt på flera dyra bilar bland annat en hummer samtidigt som han låg fett minus på kontot.
Citera
2020-05-28, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aYaLLa
Kan man inte punga upp med 15k så är man fattig, jo. Om hans barn blir kidnappat av några ungjävlar och ber om 15000:-, ska TS komma med samma argument då? 15k är så jävla lite pengar och någonting säger mig att 15k är nästan allt som TS äger.

Jag är 20år och student och har jobbat ihop 50k som allt ligger bundet i värdepapper. Ingen anledning till att låta nedvärderande.
Citera
2020-05-28, 17:57
Medlem
Fattar inte vad folk snackar om. TS har ju pengarna, men de är bundna i aktier. Det är bara dumt att köpa något för 20k när man kan köpa det för 15k. (OM man ändå har tänkt köpa det naturligtvis).

Folk måste även fatta att lån och krediter, i sig, inte gör dig kvalificerad till lyxfällan. Det är om du tar krediter du inte har råd med för saker du inte behöver som är problemet. Inte krediterna i sig. De flesta med en respektabel inkomst har ett AmEx eller liknande i plånboken.

TS, Det brukar väldigt sällan vara några som helst problem att lösa lån i förtid utan extra kostnader, men det ser du tydligt i lånevillkoren när du ansöker - men när det är så extremt kortfristigt som du talar om så är det naturligtvis bättre att du tar det på just ett kreditkort. De flesta kreditkort är räntefria de första 60 dagarna. DVS köper du på kreditkortet och betalar fakturan kostar krediten ingenting i ränta. (Kreditkort kan ha andra kostnader, som fasta årskostnader exempelvis).

Har du inget kreditkort (och inte vill skaffa ett) brukar de flesta butiker erbjuda faktura eller till och med delbetalningsalternativ. Dessa kan dock ha administrativa kostnader kopplade till sig, men om det står emellan att betala 250kr i uppläggningsavgift eller 5000kr för att du inte lyckas likvidera dina tillgångar innan rean försvann så är ju valet enkelt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Ta sms-lån och betala tillbaka på måndag.
Rör sig bara om småpengar.
Många verkar inte tillåta att man betalar tillbaka så fort. Det brukar stå en min. återbetalningstid. Vet du om något snabblån som inte har det?
Citera
Testa ett blancolån hos din "riktiga" bank. Är allt i sin ordning och du inte har anmärkningar etc så får du pengarna direkt på kontot hos i alla fall Nordea.

Edit: är du studerande och inte har ett lönekonto kanske det inte funkar.
Citera
2020-05-28, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Jag är 20år och student och har jobbat ihop 50k som allt ligger bundet i värdepapper. Ingen anledning till att låta nedvärderande.

Jag tror inte det är meningen att vara nedlåtande men som jag skrivit tidigare så ska man ha pengarna i handen innan man köper nånting specielt om det är en leksak för 15000.
Citera
2020-05-28, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Köp mot faktura? Låna av föräldrar eller vänner mot bevis på att du sålt av aktier?
Det är en faktura från England. Jag har inga vänner med pengar på handen då jag är student och av personliga skjäl så vill jag inte låna av mina föräldrar men jag kanske kommer göra så i slutändan ändå..
Citera
2020-05-28, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prisbasbelopp
Fattar inte vad folk snackar om. TS har ju pengarna, men de är bundna i aktier. Det är bara dumt att köpa något för 20k när man kan köpa det för 15k. (OM man ändå har tänkt köpa det naturligtvis).

Folk måste även fatta att lån och krediter, i sig, inte gör dig kvalificerad till lyxfällan. Det är om du tar krediter du inte har råd med för saker du inte behöver som är problemet. Inte krediterna i sig. De flesta med en respektabel inkomst har ett AmEx eller liknande i plånboken.

TS, Det brukar väldigt sällan vara några som helst problem att lösa lån i förtid utan extra kostnader, men det ser du tydligt i lånevillkoren när du ansöker - men när det är så extremt kortfristigt som du talar om så är det naturligtvis bättre att du tar det på just ett kreditkort. De flesta kreditkort är räntefria de första 60 dagarna. DVS köper du på kreditkortet och betalar fakturan kostar krediten ingenting i ränta. (Kreditkort kan ha andra kostnader, som fasta årskostnader exempelvis).

Har du inget kreditkort (och inte vill skaffa ett) brukar de flesta butiker erbjuda faktura eller till och med delbetalningsalternativ. Dessa kan dock ha administrativa kostnader kopplade till sig, men om det står emellan att betala 250kr i uppläggningsavgift eller 5000kr för att du inte lyckas likvidera dina tillgångar innan rean försvann så är ju valet enkelt.

Tack för tipset! Vet du om det skulle gå att skaffa ett kreditkort att handla med på bara en bankdag, alltså imorgon?
Citera
2020-05-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasctic
Tack för tipset! Vet du om det skulle gå att skaffa ett kreditkort att handla med på bara en bankdag, alltså imorgon?

Går det att handla via klarna?

Klarna är skitbra sålänge man betalar tillbaks i tid och rövhattar om man får för sig att betala av istället, eller missar datumet.
Citera
2020-05-28, 18:21
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Det är de sämsta du kan göra att köpa nånting som du inte har råd med, kolla på Lyxfällan du vill inte hamna där. Se alltid till att spara pengar så du har till det du vill köpa.
Men i det här fallet så har ju TS råd. Pengarna är bara inte åtkomliga med extremt kort varsel.
Citera
2020-05-28, 18:22
Medlem
Sonny00s avatar
Dumt att ha allt sparande i aktier. Det ger väldigt dålig flexibilitet.
Citera
2020-05-28, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Men i det här fallet så har ju TS råd. Pengarna är bara inte åtkomliga med extremt kort varsel.

Läs gärna hela tråden så förklarar jag vad jag menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in