2020-05-27, 19:02
Medlem
Kontakta telia, använd chatten om de är som du säger.
Förmodligen hade han virus, de blockerade, nu har du åtgärdat = men de har ej automatiskt återaktivering.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Mycket möjligt, men Telia Wifi-router Plus v3 är ingen Huawei.

Offtopic nu, men fy fan vad värdelös dessa routrar telia skickar ut är, har en sådan från Sagemcom och den är så fruktansvärd dålig att jag vill stampa sönder skiten varje gång jag måste ändra inställningar, går inte ens att sätta upp ett gästnätverk pga den buggar ur.
Citera
2020-05-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Kontakta telia, använd chatten om de är som du säger.
Förmodligen hade han virus, de blockerade, nu har du åtgärdat = men de har ej automatiskt återaktivering.

Offtopic nu, men fy fan vad värdelös dessa routrar telia skickar ut är, har en sådan från Sagemcom och den är så fruktansvärd dålig att jag vill stampa sönder skiten varje gång jag måste ändra inställningar, går inte ens att sätta upp ett gästnätverk pga den buggar ur.

Virus hade han inte. Jag hade ju skannat med typ allt som går och den hittade ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Ja, det kan mycket väl vara så att byte av lösen på nätverket löste problemet. Telia kan väl verifiera dagarna den stått på med sina loggar. Om du inte ser något i Wireshark och telia fortfarande får loggar så är det iallafall inte eran dator som är boven. Som andra skrivit här så är det definitivt något annat i ditt nätverk som är boven. Du får helt enkelt köra uteslutningsmetoden och ta bort en sak från nätverket och se.

Vet ej vad som löste problemet. Men Telia svarade på mailet och har inte fått någon misstänkt trafik sen den 24:e maj, vilket var dan före jag skapade denna tråd. Vet ej om "boven" har tagit en paus nu eller om han har försökt efter det sen jag bytte lösen osv.

Vad jag också märkte var att pappa hade sin dns server på manuell: 8.8.4.4 och 4.4.4.4. Tror jag ändrade åt honom när Telias dns strulade. Detta ändrade jag bara för någon dag sedan. Hoppas denna historia är över nu.

Det som är intressant vore ju att veta vad denna person egentligen varit ute efter. Det här har enligt Telia pågått sen april i år. Personen lär ju inte ha fått någon användbar information? Var denna person bara nyfiken och kanske hoppades på att länsa bankkonton eller något?

Edit: Ser nu att någon PM:at mig och vill veta min pappas IP-adress och att han kan hjälpa mig. Det kan han ju glömma lol. Särskilt nu när problemet verkar löst.
Citera
2020-05-28, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Virus hade han inte. Jag hade ju skannat med typ allt som går och den hittade ingenting.

Vet ej vad som löste problemet. Men Telia svarade på mailet och har inte fått någon misstänkt trafik sen den 24:e maj, vilket var dan före jag skapade denna tråd. Vet ej om "boven" har tagit en paus nu eller om han har försökt efter det sen jag bytte lösen osv.

Vad jag också märkte var att pappa hade sin dns server på manuell: 8.8.4.4 och 4.4.4.4. Tror jag ändrade åt honom när Telias dns strulade. Detta ändrade jag bara för någon dag sedan. Hoppas denna historia är över nu.

Det som är intressant vore ju att veta vad denna person egentligen varit ute efter. Det här har enligt Telia pågått sen april i år. Personen lär ju inte ha fått någon användbar information? Var denna person bara nyfiken och kanske hoppades på att länsa bankkonton eller något?

Edit: Ser nu att någon PM:at mig och vill veta min pappas IP-adress och att han kan hjälpa mig. Det kan han ju glömma lol. Särskilt nu när problemet verkar löst.

Så du är extremt kunnig på datorer, och tror att det ej fanns virus enbart pga antivirus sa att inget virus fanns?
Jösses.

Han hade virus, de försvann antagligen med formatering.
Använder han extern hårddisk eller några USB minnen bör du formatera dessa också, gärna på linux t.ex då han riskerar att smittas igen när du stoppar in dem.
Citera
2020-05-28, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snubblaren
Det behöver inte vara datorn som är hackad. Har din pappa t ex en linuxbaserad digitalbox som låt oss säga en Dreambox så kan det vara den som är hackad. Hos en kompis till mig låg det en stor fet EXE-fil direkt på roten på hans box. Även andra enheter i nätverket kan också vara hackade.

.exe fil i Linux? Sluta sprid trams.

Till ts, sniffa trafiken. Troligen har din pappa fått i n något i nätverket. Windows är extremt lätt att smitta . Den senaste är att köra en Windows FP installation i vbox, dem rå inte antivirusprogram på.
Senast redigerad av Niggers 2020-05-28 kl. 08:06.
Citera
2020-05-28, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Då kanske dom har en ny nu som du har missat? Hände typ förra veckan att han och jag snackade om samtalet. Då hade dom försökt att pracka på han en Huawei.

Huawei har spionmjukvara installerad i sej.
Citera
2020-05-28, 10:29
Medlem
Citat:
Så du är extremt kunnig på datorer, och tror att det ej fanns virus enbart pga antivirus sa att inget virus fanns?
Jösses.

Han hade virus, de försvann antagligen med formatering.
Använder han extern hårddisk eller några USB minnen bör du formatera dessa också, gärna på linux t.ex då han riskerar att smittas igen när du stoppar in dem.

Nej, han hade inget virus. Formatera hjälpte nada då det gjordes i april. Han har inga externa hdds eller usb-minnen. Så jag har rätt och du har fel. Fler frågor?
Citera
2020-05-28, 12:06
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag tycker att dom är helt okej för vad dom är, det vill säga gratisroutrar från en operatör. Dom fungerar kalasfint för alla som bara behöver en router och inte har några så att säga avancerade behov.
Citera
2020-05-28, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag tycker att dom är helt okej för vad dom är, det vill säga gratisroutrar från en operatör. Dom fungerar kalasfint för alla som bara behöver en router och inte har några så att säga avancerade behov.
Nu är de knappast gratis... du betalt för den precis som för allt annat. Inget företag är så korkat så de ger bort prylar gratis.
Citera
2020-05-28, 12:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nu är de knappast gratis... du betalt för den precis som för allt annat. Inget företag är så korkat så de ger bort prylar gratis.
Njaej. Inte ger bort-ger bort, man brukar få antingen skicka tillbaka den när man säger upp sitt abonnemang eller köpa loss den, fast det varierar kraftigt mellan olika operatörer.
Citera
2020-05-28, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Huawei har spionmjukvara installerad i sej.

Ja, jag hörde om det. En polare berättade om hur Telenor hade försökt att pracka på han en.
Citera
2020-05-28, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EricssonS700
Ja, jag hörde om det. En polare berättade om hur Telenor hade försökt att pracka på han en.

P40 är klassad som en säkerthetsrisk , men få inte innehålla Google tjänster. Fråga om man kan lita på Telia, dom är ett statligt bolag.
Citera
2020-05-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto
Nej, han hade inget virus. Formatera hjälpte nada då det gjordes i april. Han har inga externa hdds eller usb-minnen. Så jag har rätt och du har fel. Fler frågor?

Trollar TS?
Det känns ju som att mer energi ägnas åt att emotsäga alla tips...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in