• 1
  • 2
2020-05-25, 15:04
Medlem
Det började med att de stängde av internet för min pappa pga att en säkerhetsrisk uppstått. Där trafik loggats med portanrop mot UDP-portar mot externa ipadresser. Datorn är nyligt formaterad. Den har blivit genomsökt med Malwarebytes antimalware som telia rekommenderade oss att göra. Även kört en online-skann efter virus. Inget virus hittat alls. De enda sidorna min far surfar på är alla svtplay, tv4play, streamingsidor och tvtjänster, atg.se, nyhetstidningar och ev youtube. Så förstår inte riktigt vad det är som är infekterat.

Kan det ha nåt att göra med att vi har öppnat portar i routern för att jag ska kunna spela med min pappa över nätet? Låter ju bra konstigt. Men de enda portar jag har öppnat isf är för steam.

Bifogat bild på mail nr 2 av telia security. Maskat ipadress, mail och kundnamn.

https://ibb.co/fqrGQ13

Kan ej ringa Telia och få hjälp nu heller då de nu plötsligt kräver bankid för att man ska komma till support, vilket min far inte har då han ej har en smartphone. Jag anser mig vara extremt kunnig när det gäller datorer. Men när det gäller detta problem så går jag bet.

Så nu skulle jag vilja ha hjälp av er.
Citera
2020-05-25, 15:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robeloto

Rent spontant så säger jag att en dator har fått ombord dumheter.

Vad har ni för NAT-enhet? ("Router"). Den kan ha haft säkerhetshål som utnyttjas osv osv.
Citera
2020-05-25, 15:13
Medlem
Det behöver inte vara datorn som är hackad. Har din pappa t ex en linuxbaserad digitalbox som låt oss säga en Dreambox så kan det vara den som är hackad. Hos en kompis till mig låg det en stor fet EXE-fil direkt på roten på hans box. Även andra enheter i nätverket kan också vara hackade.
Citera
2020-05-25, 15:16
Medlem
BigFatCones avatar
Nu är jag askass på nätverk men är det inte så där trafiken ser ut om man har råkat göra någon av sina enheter till en zombie i ett botnät?
Citera
2020-05-25, 15:21
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Det började med att de stängde av internet för min pappa pga att en säkerhetsrisk uppstått. Där trafik loggats med portanrop mot UDP-portar mot externa ipadresser. Datorn är nyligt formaterad. Den har blivit genomsökt med Malwarebytes antimalware som telia rekommenderade oss att göra. Även kört en online-skann efter virus. Inget virus hittat alls. De enda sidorna min far surfar på är alla svtplay, tv4play, streamingsidor och tvtjänster, atg.se, nyhetstidningar och ev youtube. Så förstår inte riktigt vad det är som är infekterat.

Kan det ha nåt att göra med att vi har öppnat portar i routern för att jag ska kunna spela med min pappa över nätet? Låter ju bra konstigt. Men de enda portar jag har öppnat isf är för steam.

Bifogat bild på mail nr 2 av telia security. Maskat ipadress, mail och kundnamn.

https://ibb.co/fqrGQ13

Kan ej ringa Telia och få hjälp nu heller då de nu plötsligt kräver bankid för att man ska komma till support, vilket min far inte har då han ej har en smartphone. Jag anser mig vara extremt kunnig när det gäller datorer. Men när det gäller detta problem så går jag bet.

Låter som din dator är med i DDosattacker då Telia specifikt säger att de sänker hastigheten för att ni skickar UDP trafik. Din pappa har med alla säkerhet någon form utav bot/program/virus/malware i bakgrunden som behöver tas bort omgående.

Börja med (EDIT såg att ni redan kört anti malware. Prova (anti-rootkit)

https://www.malwarebytes.com/antirootkit/

https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/

https://www.raymond.cc/blog/is-your-...ed-by-hackers/

Risken finns att boten/programet förhindrar dessa program att köras. Då är min rekommendation att fimpa hela windows alternativ lämna in den till någon kunnig. Sen installera ett Antivirus-program på den nya installationen.
Senast redigerad av Reidji 2020-05-25 kl. 15:23.
Citera
2020-05-25, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Rent spontant så säger jag att en dator har fått ombord dumheter.

Vad har ni för NAT-enhet? ("Router"). Den kan ha haft säkerhetshål som utnyttjas osv osv.

Telia Wifi-router Plus v3

Citat:
Ursprungligen postat av Snubblaren
Det behöver inte vara datorn som är hackad. Har din pappa t ex en linuxbaserad digitalbox som låt oss säga en Dreambox så kan det vara den som är hackad. Hos en kompis till mig låg det en stor fet EXE-fil direkt på roten på hans box. Även andra enheter i nätverket kan också vara hackade.

Han har ingen digitalbox och endast en dator med router på nätverket.

Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nu är jag askass på nätverk men är det inte så där trafiken ser ut om man har råkat göra någon av sina enheter till en zombie i ett botnät?

Låter ju inte så logiskt. Datorn är nyformaterad och har standardvärden.
Citera
2020-05-25, 15:27
Medlem
invisuss avatar
Se över alla anslutna enheter, tv boxar mobiltelefoner, etc
Citera
2020-05-25, 15:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Låter ju inte så logiskt. Datorn är nyformaterad och har standardvärden.
Det går ju att kolla i routern vilka enheter som skickar anropen, det kanske är en telefon eller surfplatta?

Edit: Ah, fanns inget annat.
Citera
2020-05-25, 15:33
Medlem
(Chansning)
CMD -> arp -a
Detta borde ge er en större bild utav vilka enheter som är anslutna och vad de gör. Skulle kunna vara en granne som lyckats komma åt nätverket också.

Detta låter troligen som flera redan nämnt, att någon enhet utnyttjas. Får jag fråga vilket operativsystem datorn har? Tänker om det skulle kunna vara eternal blue eller dylikt.
Men men, som sagt, ren chansning.
Citera
2020-05-25, 15:35
Medlem
15minFames avatar
Kan det vara så enkelt att hans internet anslutning inte har ett lösenord och utomstående surfar och gör olagligheter på hans wifi?
Citera
2020-05-25, 15:39
Medlem
Är din far mycket på porrsajter , det brukar väl vara där virus planteras då den genomsnittlige porrsurfaren inte så datorkunnig och klickar på allt som säger "kim K naken" och liknande?
Citera
2020-05-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Låter som din dator är med i DDosattacker då Telia specifikt säger att de sänker hastigheten för att ni skickar UDP trafik. Din pappa har med alla säkerhet någon form utav bot/program/virus/malware i bakgrunden som behöver tas bort omgående.

Börja med (EDIT såg att ni redan kört anti malware. Prova (anti-rootkit)

https://www.malwarebytes.com/antirootkit/

https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/

https://www.raymond.cc/blog/is-your-...ed-by-hackers/

Risken finns att boten/programet förhindrar dessa program att köras. Då är min rekommendation att fimpa hela windows alternativ lämna in den till någon kunnig. Sen installera ett Antivirus-program på den nya installationen.

Tack, har kört dessa malwarebytes och malwarebytes antirootkit. De hittade ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av invisus
Se över alla anslutna enheter, tv boxar mobiltelefoner, etc

Det är gjort. Sökte igenom min mobil efter jag varit här. Tror inte hans icke-smartphone behöver ses över.

Citat:
Ursprungligen postat av InADarkRoom
(Chansning)
CMD -> arp -a
Detta borde ge er en större bild utav vilka enheter som är anslutna och vad de gör. Skulle kunna vara en granne som lyckats komma åt nätverket också.

Detta låter troligen som flera redan nämnt, att någon enhet utnyttjas. Får jag fråga vilket operativsystem datorn har? Tänker om det skulle kunna vara eternal blue eller dylikt.
Men men, som sagt, ren chansning.

Tack, ska kolla det här. Windows 10 Professional 64bit, köpt version.

Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Kan det vara så enkelt att hans internet anslutning inte har ett lösenord och utomstående surfar och gör olagligheter på hans wifi?

Om det vore så väl. Men jag kan ju pröva ändra wifi-lösenordet om nu det kan hjälpa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in