Citat:
Ursprungligen postat av
Robeloto
Det började med att de stängde av internet för min pappa pga att en säkerhetsrisk uppstått. Där trafik loggats med portanrop mot UDP-portar mot externa ipadresser. Datorn är nyligt formaterad. Den har blivit genomsökt med Malwarebytes antimalware som telia rekommenderade oss att göra. Även kört en online-skann efter virus. Inget virus hittat alls. De enda sidorna min far surfar på är alla svtplay, tv4play, streamingsidor och tvtjänster, atg.se, nyhetstidningar och ev youtube. Så förstår inte riktigt vad det är som är infekterat.
Kan det ha nåt att göra med att vi har öppnat portar i routern för att jag ska kunna spela med min pappa över nätet? Låter ju bra konstigt. Men de enda portar jag har öppnat isf är för steam.
Bifogat bild på mail nr 2 av telia security. Maskat ipadress, mail och kundnamn.
https://ibb.co/fqrGQ13
Kan ej ringa Telia och få hjälp nu heller då de nu plötsligt kräver bankid för att man ska komma till support, vilket min far inte har då han ej har en smartphone. Jag anser mig vara extremt kunnig när det gäller datorer. Men när det gäller detta problem så går jag bet.
Så nu skulle jag vilja ha hjälp av er.
Det är väl bara att svara på mailet?! Det står ju att ni inte bör radera IDnumret i subjekt raden..
Och om han bara har router + dator så går det väl att berätta det för Telia i mailet, så dem och ni kan kolla i routern om det finns FLER enheter anslutna till routern..
Då behöver ni byta SSID (WIFI-nätets namn) och ge det ett STARKT LÖSENORD t.ex. via WinGuider-metoden..
WinGuider-metoden går ut på att
ni hittar på en mening med minst 8 ord,
ni skriver sedan in varje ords 1:a tecken som lösenord..
Meningen ”
Min
katt
Misse
har
svart
och
vit
päls” bildar då det säkra lösenordet:
MkMhsovp eller
MkMhs&vp.
Detta är betydligt mycket säkrare än partnerns, barnens, husdjurets etc. namn, födelsedatum etc. som alltför många använder som lösenord.
WinGuider-Metoden är så enkel att ni lätt kan lära ut den till såväl barn som till äldre.. Och alla däremellan..
och givetvis säkrar man sitt microsoft konto (som man loggar in på datorn med) med samma metod, men med ett annat lösenord än det till routern..