2011-04-29, 23:25
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Är det någon som sett "Demonia" och "Touch of Death"?
Touch of Death är bland de bästa filmer Fulci gjorde efter 1982. Demonia är skit men inte den absolut sämsta...
Citera
2011-04-29, 23:26
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Rakii: Sett Squirm ännu?

Japp, jag såg den tidigare idag och den var väldigt kass, precis som jag hade på känn. Tål fan inte inavlade människor på film och här kryllade det ju av dom, plus att hela temat med maskarna var väldigt fånigt, inte alls roligt.
Citera
2011-04-29, 23:29
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har ingen som helst förståelse för varför människor lyfter fram Fulci som någon sorts förebild, eller varför hans filmer ska anses bra.
Jag respektera fullt din ståndpunkt men kan inte anse det vara en giltig åsikt om du inte sett åtminstone någon av hans tidigare filmer enär Fulci är en oproportionerlig regissör.

Men det kanske du har?
Citera
2011-04-29, 23:31
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Jag har ingen som helst förståelse för varför människor lyfter fram Fulci som någon sorts förebild, eller varför hans filmer ska anses bra.

När jag såg The Beyond såg jag manus och utförande på lägsta hantverksnivå, skådespelarna kändes som porrfilmsskådisar eller nåt, inte en replik uttalas utan att det låter som man läser innantill med ett kilo smör i munnen.. plus då den typiskt stelopererade synthbaserade skräckfilmsmusiken a 70/80-tal.. Fundamentala grunder för filmiskt berättande saknas. Allt är klumpigt, osammanhängande. Det enda som duger är specialeffekterna och våldet, som gärna ges oproportionerlig plats.

Som tittare får man som lätt en bisarr känsla när man ser på spektaklet . Jag antar att det är den som vissa gillar?

Det är väl ingen som direkt hävdat motsatsen heller? Även om jag tycker att du grovt överdriver i ditt andra stycke. Men man kan dock inte bortse ifrån att Fulci i många fall varit stilbildande inom en viss typ av genre.
Förövrigt tycker jag att Fulcis filmer snarare kan vara väldigt estetiskt tilltalande. Men visst, det är nog ingen som inte tycker att hans filmer ibland kan vara osammanhängande. Jag själv bedömer hans filmer utifrån genren de tillhör och i det avseendet är en del av hans filmer riktiga mästerverk.
Citera
2011-04-29, 23:34
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Det är väl ingen som direkt hävdat motsatsen heller? Även om jag tycker att du grovt överdriver i ditt andra stycke. Men man kan dock inte bortse ifrån att Fulci i många fall varit stilbildande inom en viss typ av genre.
Förövrigt tycker jag att Fulcis filmer snarare kan vara väldigt estetiskt tilltalande. Men visst, det är nog ingen som inte tycker att hans filmer ibland kan vara osammanhängande. Jag själv bedömer hans filmer utifrån genren de tillhör och i det avseendet är en del av hans filmer riktiga mästerverk.
Jag tror allt Fulcis resultat merendels var ett resultat av dåliga förhållanden och förutsättningar. Jag skulle vilja påstå att Fulci inte ens i sina bästa filmer fick så mycket frihet som Argento fick i sina sämsta även om Fulci delvis var en labil och osammanhängande person.
Citera
2011-04-29, 23:38
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Jag respektera fullt din ståndpunkt men kan inte anse det vara en giltig åsikt om du inte sett åtminstone någon av hans tidigare filmer enär Fulci är en oproportionerlig regissör.

Men det kanske du har?

Jag har bara sett Beyond och The New york ripper. Den senare är något mindre osammanhängande, även om jag tycker även den lider av den här grundläggande klumpigheten i filmberättandet. Det är möjligt att jag ändrar åsikt om jag ser andra filmer av Fulci som visar på att han hanterar ett grundläggande filmberättande.

Vilken film rekommenderar du som illustration för att Fulci visst kan "hantverket"?
Senast redigerad av swimp78 2011-04-29 kl. 23:41.
Citera
2011-04-29, 23:40
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Japp, jag såg den tidigare idag och den var väldigt kass, precis som jag hade på känn. Tål fan inte inavlade människor på film och här kryllade det ju av dom, plus att hela temat med maskarna var väldigt fånigt, inte alls roligt.
Hehe indeed, men scenen i båten var väl ganska ok? Enda höjdpunkten i rullen som jag minns.
Citera
2011-04-29, 23:40
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StefPhoenix
Jag tror allt Fulcis resultat merendels var ett resultat av dåliga förhållanden och förutsättningar. Jag skulle vilja påstå att Fulci inte ens i sina bästa filmer fick så mycket frihet som Argento fick i sina sämsta även om Fulci delvis var en labil och osammanhängande person.

Ja, det var ofta underfinansierade produktioner med löjliga tidsramar, vilket också syns ibland. Men det hör liksom Fulci till på något sätt. Jag vet att han är högt skattad bland samtida Italienska regissörer för sin förmåga att skapa film ur inget om man ska uttrycka saken extremt förenklat.
Citera
2011-04-29, 23:42
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Jag har bara sett Beyond och The New york ripper. Den senare är något mindre osammanhängande, även om jag tycker även den lider av den här grundläggande klumpigheten i filmberättandet. Det är möjligt att jag ändrar åsikt om jag ser andra filmer av Fulci som visar på att han hanterar ett grundläggande filmberättande.

Vilken film rekommenderar du som illustration för att Fulci visst kan "hantverket"?

The New York Ripper måste väl ändå betraktas som en ganska bra slasher/giallo film? Utan att verka förolämpande på något sätt. Vad är det som du stör dig på i berättartekniken?
Citera
2011-04-29, 23:43
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Hehe indeed, men scenen i båten var väl ganska ok? Enda höjdpunkten i rullen som jag minns.

Ja, var skönt då den där hillbillyn dog.
Citera
2011-04-29, 23:46
Medlem
StefPhoenixs avatar
Citat:
Nej jag har bara sett Beyond. Det är möjligt att jag ändrar åsikt om jag ser andra filmer av Fulci som visar på att han hanterar ett grundläggande filmberättande.

Vilken giallo eller western som helst. Det var i princip inte förrän 1979 som han fick för sig att pissa på handlingen och höjde fingret mot censuren för varje förestående film.

Beatrice Cenci, Don't Torture a Duckling, A Lizard in a Woman's Skin eller The Psychic. Även Contraband är mer linjär i berättandet. Hans westerns är grymt bra men jämförelsevis mer osammanhängade än nämnda titlar likt hans komedier. Det roliga med alla hans tidigare filmer är att de gör hans senare filmer mycket mer mottagliga och man blir mer observant kring saker som förborgades i hans senare filmer men som är mer påtagliga i hans tidigare och vice versa.
Citera
2011-04-29, 23:52
Medlem
wernblom88s avatar
Fulcis största problem tycker jag är hans personregi när det gäller skådespelarna (som inte är bra i grunden heller) och den ofta usla dubbningen. Vet att nästan alla italienska filmer på den tiden var dubbade av tradition och praktiska skäl. Lille Bob i House by the cemetary förstörde den filmen för mig. Och då är jag verkligen inte kräsen och förstår vilka problem det finns under produktion. Det är priset man får betala när man satsar mycket på det visuella och har lite tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in