Citat:
Såg just klart poltergeist 2 : The other side, som det nog var 30 år sedan jag såg sist, vet inte varför hade fått för mig att jag inte tyckte den var bra men tack vara @joker så gav jag den en ny chans, och ja denna filmen är bra.
Det enda jag kan skriva negativt om är special effekterna, men visst filmen är från 1986, men då tänker jag, hur fan kunde Alien - 1979 och Aliens - 1986 vara så bra gjorda så att de spöar med hästlängder många storproduktioner än idag? Utan alla möjligheter till specialeffekter som finns idag?
Jag fattar det inte, förutom datorerna de använde i rymdskeppet, tänker Alien mest som de uppenbarligen inte kunde göra så de verkade som datorer idag så är allt så jävla bra gjort..
Detta är en gåta för mig, samma med Star Wars filmerna, inte skräck då, men jag förstår inte hur de kunde ha visionen, och sedan ge den visionen liv, så pass att det ser så bra ut..
Det enda jag kan skriva negativt om är special effekterna, men visst filmen är från 1986, men då tänker jag, hur fan kunde Alien - 1979 och Aliens - 1986 vara så bra gjorda så att de spöar med hästlängder många storproduktioner än idag? Utan alla möjligheter till specialeffekter som finns idag?
Jag fattar det inte, förutom datorerna de använde i rymdskeppet, tänker Alien mest som de uppenbarligen inte kunde göra så de verkade som datorer idag så är allt så jävla bra gjort..
Detta är en gåta för mig, samma med Star Wars filmerna, inte skräck då, men jag förstår inte hur de kunde ha visionen, och sedan ge den visionen liv, så pass att det ser så bra ut..
Ridley Scott var redan en veteran av att fota tusentals reklamfilmer vid den tiden. Han gjorde Alien när han var typ 40 år gammal, och han hade i den åldern redan en stor framgång som visualist.
Folk som jobbar med reklam vet hur man "får saker att se ut som andra saker".
Dom vet hur man får t ex.
kartong att se ut som metall.
De vet vad som ser mer ut som mjölk på skärmen än vad den faktiska mjölken gör. De vet hur man får något att se ut som om det är täckt av pärlor av fukt under brinnande heta studioljus.
De vet hur man får ytor att fånga ljuset oerhört precist, vilket gör att en mestadels mörk och skuggig miljö inte bara förvandlas till ett särpräglat svart hål.
De förstår rörliga bilders psykologi.
Ridley hade enormt stor kunskap om belysningsriggar och filmlager och kameralinser, ljusgeler, rökmaskiner och hur många andra knep som helst tog upp små 30-sekunders epos. Han var tydligen en av killarna som var pionjär inom reklamfoto 😊