2024-11-29, 20:24
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Såg just klart poltergeist 2 : The other side, som det nog var 30 år sedan jag såg sist, vet inte varför hade fått för mig att jag inte tyckte den var bra men tack vara @joker så gav jag den en ny chans, och ja denna filmen är bra.

Det enda jag kan skriva negativt om är special effekterna, men visst filmen är från 1986, men då tänker jag, hur fan kunde Alien - 1979 och Aliens - 1986 vara så bra gjorda så att de spöar med hästlängder många storproduktioner än idag? Utan alla möjligheter till specialeffekter som finns idag?

Jag fattar det inte, förutom datorerna de använde i rymdskeppet, tänker Alien mest som de uppenbarligen inte kunde göra så de verkade som datorer idag så är allt så jävla bra gjort..

Detta är en gåta för mig, samma med Star Wars filmerna, inte skräck då, men jag förstår inte hur de kunde ha visionen, och sedan ge den visionen liv, så pass att det ser så bra ut..

Ridley Scott var redan en veteran av att fota tusentals reklamfilmer vid den tiden. Han gjorde Alien när han var typ 40 år gammal, och han hade i den åldern redan en stor framgång som visualist.

Folk som jobbar med reklam vet hur man "får saker att se ut som andra saker".
Dom vet hur man får t ex.
kartong att se ut som metall.
De vet vad som ser mer ut som mjölk på skärmen än vad den faktiska mjölken gör. De vet hur man får något att se ut som om det är täckt av pärlor av fukt under brinnande heta studioljus.
De vet hur man får ytor att fånga ljuset oerhört precist, vilket gör att en mestadels mörk och skuggig miljö inte bara förvandlas till ett särpräglat svart hål.
De förstår rörliga bilders psykologi.
Ridley hade enormt stor kunskap om belysningsriggar och filmlager och kameralinser, ljusgeler, rökmaskiner och hur många andra knep som helst tog upp små 30-sekunders epos. Han var tydligen en av killarna som var pionjär inom reklamfoto 😊
Citera
2024-11-29, 20:31
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Mmmm, håller med om att det är läge....för en spontan och lång 😘💋❤️. Sorry, var bara tvungen att våldsgästa lite 😜😂. Klämmer till med min absoluta favorit också, Within 2016 (!) så man slipper få 👞💥😉

Within
https://m.imdb.com/title/tt3612320/

Den kommer jag faktiskt ihåg 😁✌️
Tror de kom ett gäng sånna filmer runt den tidpunkten faktiskt 😊
En helt ok liten rulle om jag minns rätt.
Citera
2024-11-29, 20:42
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Within
https://m.imdb.com/title/tt3612320/

Den kommer jag faktiskt ihåg 😁✌️
Tror de kom ett gäng sånna filmer runt den tidpunkten faktiskt 😊
En helt ok liten rulle om jag minns rätt.
Japp, det finns tydligen nån till som heter så 🤨. Men den här från 2016 är den som är bra.
Börjar som en dorky amerikansk dumfilm, man är på vippen att stänga av, men slutar med fruktansvärd klump i magen, om det nu kan vara en bra sak 😆. Näe, men när den kommer igång är den riktigt spännande. Men självklart är jag mesig jämfört med er garvade skräckexperter 😜. Slutet är i alla fall inget jag någonsin kommer glömma....
Citera
2024-11-29, 20:44
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Ridley Scott var redan en veteran av att fota tusentals reklamfilmer vid den tiden. Han gjorde Alien när han var typ 40 år gammal, och han hade i den åldern redan en stor framgång som visualist.

Folk som jobbar med reklam vet hur man "får saker att se ut som andra saker".
Dom vet hur man får t ex.
kartong att se ut som metall.
De vet vad som ser mer ut som mjölk på skärmen än vad den faktiska mjölken gör. De vet hur man får något att se ut som om det är täckt av pärlor av fukt under brinnande heta studioljus.
De vet hur man får ytor att fånga ljuset oerhört precist, vilket gör att en mestadels mörk och skuggig miljö inte bara förvandlas till ett särpräglat svart hål.
De förstår rörliga bilders psykologi.
Ridley hade enormt stor kunskap om belysningsriggar och filmlager och kameralinser, ljusgeler, rökmaskiner och hur många andra knep som helst tog upp små 30-sekunders epos. Han var tydligen en av killarna som var pionjär inom reklamfoto 😊
Ja det kan jag tänka mig, men hur otroligt Alien är välgjord det är så mycket respekt till Ridley
Citera
2024-11-29, 20:46
Citat:
Japp, det finns tydligen nån till som heter så 🤨. Men den här från 2016 är den som är bra.
Börjar som en dorky amerikansk dumfilm, man är på vippen att stänga av, men slutar med fruktansvärd klump i magen, om det nu kan vara en bra sak 😆. Näe, men när den kommer igång är den riktigt spännande. Men självklart är jag mesig jämfört med er garvade skräckexperter 😜. Slutet är i alla fall inget jag någonsin kommer glömma....
Säker på att jag sett den, men ja jag ser så många filmer hela tiden, men jag ska se den igen imorgon
Citera
2024-11-29, 20:57
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Säker på att jag sett den, men ja jag ser så många filmer hela tiden, men jag ska se den igen imorgon
Jamen kanon, men som sagt - bli inte skrämd av början. Det börjar så jäkla töntigt så man tror att man ska avlida. Men ger man den lite tid så kommer den igång ordentligt. Men återigen...sagt av en som inte kollar splatterfilmer dagligdags 😉
Citera
2024-11-29, 21:04
Citat:
Jamen kanon, men som sagt - bli inte skrämd av början. Det börjar så jäkla töntigt så man tror att man ska avlida. Men ger man den lite tid så kommer den igång ordentligt. Men återigen...sagt av en som inte kollar splatterfilmer dagligdags 😉
Var inte orolig för att ge tips i tråden, vem är vem att säga vad som är bra? Eller hur

Vi behöver fler som som ger tips, ingen ska känna sig bortskrämd härifrån för att det finns "De som kan allt/sett alla skräckfilmer" Då är tråden död....
Senast redigerad av Kalk-Allan 2024-11-29 kl. 21:09.
Citera
2024-11-29, 22:09
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ja som det du beskriver har gjort en av kanske den bästa skräckfilmen någonsin, även om jag håller Alien lika högt. MEN då kan man fundera varför lyckas man inte med all tillgänglig elektronik göra något i den klassen? Vi snackar ju Exorcisten - 1973 och Alien - 1979.

Hur är det inte möjligt att nå upp till dess perfektion? Hereditary, The Decent, Event Horizon mfl är några filmer som jag håller högt men de når inte ändå upp till dessa..

Edit: Jag blir nästan förbannad när jag tänker på det
Därför att mer hightech teknik inte är detsamma som faktiskt bättre effekter i en film.
Det är ju detsamma med musik, det är inte säkert att det låter "bättre" bara för att man har nyare effektpedaler eller instrument.

Det var bättre förr, nu har det spårat ur
Citera
2024-11-29, 22:56
Medlem
Bartman777s avatar
Någon som har tips på skräckkomedier?
Det måste väl få kvala in i denna tråd, eller?

Jag gillar Död Snö, The Cottage, Dead Meat, Braindead, Bad Taste, Shaun Of The Dead och sånt. Kommer inte ihåg någon mer på rak arm just nu. Men har ni något att rekommendera åt det hållet, så kör gärna på!
Citera
2024-11-29, 23:38
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Jag gillar Död Snö, The Cottage, Dead Meat, Braindead, Bad Taste, Shaun Of The Dead och sånt. Kommer inte ihåg någon mer på rak arm just nu. Men har ni något att rekommendera åt det hållet, så kör gärna på!
Där skiljer vi oss åt, jag HATAR skräckkomedier
Citera
2024-11-29, 23:47
Medlem
Nekronomikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777

Scary Movie-filmerna kanske? De tycker jag är kul när man klämt i sig lite starkt, fast de är kanske för mycket komedi och för lite skräck? https://www.imdb.com/find/?q=scary%2...&ref_=nv_sr_sm

Eller varför inte den gamla svenska kultrullen Evil Ed med Gert Fylking. Om du kan hitta den. https://www.imdb.com/title/tt0116247/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2024-11-29, 23:51
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nekronomikon
Scary Movie-filmerna kanske? De tycker jag är kul när man klämt i sig lite starkt, fast de är kanske för mycket komedi och för lite skräck? https://www.imdb.com/find/?q=scary%2...&ref_=nv_sr_sm

Eller varför inte den gamla svenska kultrullen Evil Ed med Gert Fylking. Om du kan hitta den. https://www.imdb.com/title/tt0116247/?ref_=fn_al_tt_1
Scary Movie har jag också sett visserligen!
Dock inte Evil Ed, tack för tipset.

Har någon fler förslag på skräck/splatter-komedier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in