2021-01-14, 22:57
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alwayslook
Haha 😆 klart man gillar skräckfilm 😄👍

Såg den där filmer Within för nån vecka sedan, den var helt ok faktiskt 😊👍
Ja man behöver lite spänning i livet, särskilt i såna här coronatider 😁👹
Citera
2021-01-14, 23:08
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @alwayslook

Tack så mycket för din vänlighet

Nej @alwayslook, det stämmer inte riktigt att jag har sett det mesta när det gäller skräckfilmer.

Skräckfilmernas värld är mycket större än vad man faktiskt kan tro, det finns många filmer som jag ännu inte har sett.

Jag har faktiskt väldigt många olika sorters skräckfilmer i mitt stora och härliga film-arkiv nere i min källare, DVD-filmer och Blu-Ray-filmer som fortfarande är inplastade och på det viset osedda och det betyder, att jag har mycket kommande spänning att kunna se fram mot på skärmen 👍

Obs❗Det finns många olika typer av skräckfilmer, som några exempel:

1 ) Rena skräckfilmer.

2 ) Rena thrillerfilmer.

3 ) Skräck- och slasher-filmer.

4 ) Skräck- och thriller-filmer.

5 ) Skräck- och science fiction-filmer.

6 ) Psykologiska skräckfilmer.

7 ) Psykologiska thrillerfilmer.

8 ) Psykologiska skräck- och thrillerfilmer.

9 ) Paranormala skräckfilmer.

10 ) Haunted House-skräckfilmer.

I mitt skräckfilms-arkiv nere i källaren, har jag en blandning av olika sorters filmer enligt ovan uppställda.

Obs❗ En thrillerfilm eller en psykologisk thrillerfilm som är riktigt bra, kan faktiskt vara betydligt mer skrämmande än en ren skräckfilm 👍

@alwayslook, i går kväll såg jag en Amerikansk och psykologisk thrillerfilm samt ett melodrama som har titeln:

"The Fifth Floor" och är från året 1978.

Många riktigt suveräna skådespelare 👍
som⬇

Robert Englund ("A Nightmare on Elm Street"
Mr: "Freddy Krueger") och Anthony James, mycket bra 👍 .... Bo Hopkins, totalt suverän i denna
filmen 👍 .... vidare,

Mel Ferrer, Tracey Walter, Michael Berryman,
Sharon Farrell, Dianne Hull och Julie Adams ....
............ med flera ........

Det var faktiskt hela ofattbara tio ( 10 ) år sedan som jag såg denna psykologiska thrillerfilmen sist ("The Fifth Floor") och jag njöt i fulla drag ifrån början och till filmen slutade, en stor skål fylld med super-smarriga och hemmalagade popcorn (välsaltade) och en väl avkyld Coca Cola som ut-togs från kylskåpet cirka 30 minuter före filmens slut, en underbar njutning 👍

"The Fifth Floor" från året 1978.

Att felaktigt råka hamna bakom dörrarna till en mental institution för psykiatrivård, är någonting fruktansvärt.

En diskotek-dansör (Dianne Hull) tas in på ett vanligt sjukhus, på sjukhuset, dit hon först anländer tror man att hon lider av en mental sjukdom och hon blir därför inlagd på den psykiatriska mottagningen som ligger på den 5:e våningen, en mycket speciell plats med väldigt speciella vårdare samt läkare, en mycket spännande och nervkittlande psykologisk thrillerfilm 👍

@alwayslook, jag har gjort en uppställning nedan sett på ett antal skräckfilmer vilka är från åren 2019 samt 2020 och min fråga till dig lyder följande, har du sett någon, några eller alla dessa uppställda skräckfilmerna ?

1 ) Det är en Brittisk skräck-komedi som har titeln: "Are We Dead Yet" och är från året 2019.

2 ) Det är en Amerikansk och övernaturlig skräckfilm som har titeln: "Behind You" och är från året 2020.

3 ) Det är en Amerikansk skräckfilm med besatthet som har titeln: "Dreamkatcher" och är från året 2020.

4 ) Det är en Brittisk skräck- och thriller-film som har titeln: "Thé Unfamilar" och är från året 2020.

5 ) Det är en Amerikansk polis-processuell skräckfilm som har titeln: "Body Cam" och är från året 2020.

6 ) Det är en Amerikansk thrillerfilm med Alfred Hitchcock-stil som har titeln: "Last Moment of Clarity" och är från året 2020.

Obs❗Den Amerikanska skräck- och drama-thriller-filmen "The Voices" från året 2020 som du tidigare framfört i ditt skrivna inlägg, den filmen har jag också sett, och den påminner faktiskt lite om den Amerikanska thrillerfilmen med titeln: "The Sixth Sense" från året 1999 med den suveräne Bruce Willis i huvudrollen tillsammans med Cole Sear.

"The Sixth Sense" (1999) är en totalt suverän thrillerfilm och väldigt skrämmande samt skräckinjagande 👍

"The Voices" (2020) är också den, en bra skräckfilms-thriller och ett bra drama

Mvh/@JokerMannen

Tack JokerMannen för ett utomordentlig inlägg gällande din syn på skräckchangern, mycket utförligt och bra 😊🙏

Min favoritchanger är förövrigt Thriller.
Så en bra blandning av thriller och psykologi slår faktiskt ren skräck med hästlängder enligt mitt tycke 😊

Jag har absolut inget emot jumpscares, men då ska de vara något i stil med att de verkligen är helt oväntat, de kan skrämma slag på mig verkligen 🤪
(Ta katten i den äldre Pet Cemetery som ett exempel)
Djur kan vara jäkligt bra på jumpscares 😂

Nå, angående listan på filmerna du skrev om..

1. Inte så längesedan jag såg den, den var väl helt ok tyckte jag.

2. Den har jag sett halvslumrande, inte min cup of tea tyvärr.

3. Tyvärr var denna också för tråkig för mig.

4. Den är på min att-se-lista faktiskt, den verkar ok.

5. Denna är också på min att-se-lista, kanske inatt eller senare 🙂

Angående The Fifth Floor så tycker jag mig känna igen den.
Vissa filmer kommer man ju helt enkelt inte ihåg att man har sett då det gått så lång tid, det kan faktiskt vara en blessing ibland när man har glömt bort att man sett en film, kanske inte jämt då, eftersom den kan ha varit så dålig så man glömde den helt enkelt, men i vissa fall så 😁

Igår blev det den gamla klassikern Higwayman från 2004, var längesen jag såg den så jag slängde på den 😊

Ikväll lutar det åt Killer Therapy från 2019
Citera
2021-01-14, 23:09
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Ja man behöver lite spänning i livet, särskilt i såna här coronatider 😁👹

Jag håller med fullständigt 😁✌️
Citera
2021-01-14, 23:42
Medlem
Den Amerikanska skräckfilms-thrillern med titeln: "Within" från året 2016 som egentligen har titeln: "Crawlspace" är en bra skräckfilm mellan varven.

I denna skräck- och thriller-filmen "Within" (2016), så finns ju den härliga JoBeth Williams med och henne glömmer man aldrig bort i
de paranormala skräckfilmerna "Poltergeist" från året 1982 samt "Poltergeist" II från året 1986 "Thé Other Side" 👍

Det är alltid lite speciellt när det finns en eller några katter med i en skräckfilm eller thrillerfilm 👍

🐱 🔊 Mjau❗ I love it 👍

I morgon kväll skall jag se en skräckfilm med övernaturliga inslag och den är från året 1978, samma år som den Amerikanska och psykologiska thrillerfilmen "The Fifth Floor" och den skräckfilmen, har också en speciell katt.

Jag återkommer till skräckfilms-tråden och berättar lite grann om filmen efter det att jag sett klart den.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2021-01-15, 08:30
Medlem
Citat:
Tack JokerMannen för ett utomordentlig inlägg gällande din syn på skräckchangern, mycket utförligt och bra 😊🙏

Så en bra blandning av thriller och psykologi slår faktiskt ren skräck med hästlängder enligt mitt tycke 😊

Jag har absolut inget emot jumpscares, men då ska de vara något i stil med att de verkligen är helt oväntat, de kan skrämma slag på mig verkligen 🤪
(Ta katten i den äldre Pet Cemetery som ett exempel)
Djur kan vara jäkligt bra på jumpscares 😂

Nå, angående listan på filmerna du skrev om..

1. Inte så längesedan jag såg den, den var väl helt ok tyckte jag.

2. Den har jag sett halvslumrande, inte min cup of tea tyvärr.

3. Tyvärr var denna också för tråkig för mig.

4. Den är på min att-se-lista faktiskt, den verkar ok.

5. Denna är också på min att-se-lista, kanske inatt eller senare 🙂

Angående The Fifth Floor så tycker jag mig känna igen den.
Vissa filmer kommer man ju helt enkelt inte ihåg att man har sett då det gått så lång tid, det kan faktiskt vara en blessing ibland när man har glömt bort att man sett en film, kanske inte jämt då, eftersom den kan ha varit så dålig så man glömde den helt enkelt, men i vissa fall så 😁

Igår blev det den gamla klassikern Higwayman från 2004, var längesen jag såg den så jag slängde på den 😊

Ikväll lutar det åt Killer Therapy från 2019

Hej @alwayslook

Gällande de sex ( 6 ) olika filmerna som jag tidigare gjorde en uppställning av, så glömde du bort att svara på om du tidigare hade sett film nummer sex ( 6 )

Min tidigare uppställning var, en skräckfilms-komedi och tre ( 3 ) skräckfilmer och en thriller samt en skräckfilms-thriller.

Du svarade då, att du hade sett.

1 ) "Are We Dead Yet" från 2019.

2 ) "Behind You" från 2020.

3 ) "Dreamkatcher" från 2020.

4 ) "Thé Unfamilar" från 2020.
På din att-se-lista. 📺👀

5 ) "Body Cam" från 2020.
På din att-se-lista. 📺👀

Men❗du glömde bort att svara på om du hade sett thrillerfilmen i Alfred Hitchcock-stil med titeln: "Last Moment of Clarity" från 2020 ?

@alwayslook, jag håller med dig fullständigt i detta fallet gällande vad du framförde i ditt tidigare skrivna inlägg, det vill säga att, en ren thriller eller framför allt, en psykologisk thrillerfilm är oftast mycket bättre än en ren skräckfilm 👍

Jag tycker som du @alwayslook, thrillers och psykologiska thrillerfilmer är oftast mera skrämmande och har stor spänning när filmerna är som bäst 👍

En riktigt bra thrillerfilm eller en psykologisk thrillerfilm är oftast riktigt nervpirrande och biter sig fast i ens känslor och upplevelser, speciellt sådana filmer som efter filmens slut lämnar en där hän med obesvarade tankefrågor vilket resulterar i att man själv inom sina tankar kan bygga vidare på saker och ting där filmen plötsligt slutade mitt i allt ihop.

Mvh/@JokerMannen
Citera
2021-01-15, 09:07
Medlem
Citat:

Hej @alwayslook

När vi nu diskuterar lite grann om thrillers och framför allt, psykologiska thrillerfilmer så som psykologiska skräckfilms-thrillers så vill jag i detta inlägget framföra tre ( 3 ) stycken riktigt tunga thrillerfilmer som har ett mycket stort sevärde och tillhör mästerverken inom filmens värld.

1 ) Mästaren: Alfred Hitchcock's psykologiska skräckfilms-thriller som har titeln: "Psycho" från året 1960 med "Norman Bates" och hans mycket speciella moder, "Norma Bates.

2 ) Alfred Hitchcock's psykologiska thrillerfilm som har titeln: "Rebecca" från året 1940.

3 ) "Gaslight" från året 1944. En riktigt tung psykologisk thrillerfilm.

Regissören: George Cukor.

Skådespelare: Ingrid Bergman och Charles Boyer, otroligt suveräna skådespelare i denna psykologiska thrillerfilmen 👍 ... vidare ...

Angela Lansbury ("Murder She Wrote")
och Joseph Cotton.

Tre ( 3 ) stycken riktigt tunga psykologiska thrillerfilmer vilka alla är riktigt kusliga och skrämmande

Jag utgår ifrån att du tidigare har sett dessa filmerna ? och, om så är fallet, vill jag mer än gärna att du berättar lite grann om vad du tyckte om dessa mästerverk ?

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-15 kl. 09:10.
Citera
2021-01-15, 11:32
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Hej @alwayslook

Gällande de sex ( 6 ) olika filmerna som jag tidigare gjorde en uppställning av, så glömde du bort att svara på om du tidigare hade sett film nummer sex ( 6 )

Min tidigare uppställning var, en skräckfilms-komedi och tre ( 3 ) skräckfilmer och en thriller samt en skräckfilms-thriller.

Du svarade då, att du hade sett.

1 ) "Are We Dead Yet" från 2019.

2 ) "Behind You" från 2020.

3 ) "Dreamkatcher" från 2020.

4 ) "Thé Unfamilar" från 2020.
På din att-se-lista. 📺👀

5 ) "Body Cam" från 2020.
På din att-se-lista. 📺👀

Men❗du glömde bort att svara på om du hade sett thrillerfilmen i Alfred Hitchcock-stil med titeln: "Last Moment of Clarity" från 2020 ?

@alwayslook, jag håller med dig fullständigt i detta fallet gällande vad du framförde i ditt tidigare skrivna inlägg, det vill säga att, en ren thriller eller framför allt, en psykologisk thrillerfilm är oftast mycket bättre än en ren skräckfilm 👍

Jag tycker som du @alwayslook, thrillers och psykologiska thrillerfilmer är oftast mera skrämmande och har stor spänning när filmerna är som bäst 👍

En riktigt bra thrillerfilm eller en psykologisk thrillerfilm är oftast riktigt nervpirrande och biter sig fast i ens känslor och upplevelser, speciellt sådana filmer som efter filmens slut lämnar en där hän med obesvarade tankefrågor vilket resulterar i att man själv inom sina tankar kan bygga vidare på saker och ting där filmen plötsligt slutade mitt i allt ihop.

Mvh/@JokerMannen

Hej igen JokerMannen 🙂

De verkar som att vi är lite lika i vårat tänk angående denna changer, så vi kan med stor sannolikhet ha sett många bra och kan också rekommendera en hel del till varandra och alla andra 😊👍

Angående Last moment of clarity så är den också på min att-se lista så snart som möjligt, den verkar overal bra den också 👍

Citat:
Hej @alwayslook

När vi nu diskuterar lite grann om thrillers och framför allt, psykologiska thrillerfilmer så som psykologiska skräckfilms-thrillers så vill jag i detta inlägget framföra tre ( 3 ) stycken riktigt tunga thrillerfilmer som har ett mycket stort sevärde och tillhör mästerverken inom filmens värld.

1 ) Mästaren: Alfred Hitchcock's psykologiska skräckfilms-thriller som har titeln: "Psycho" från året 1960 med "Norman Bates" och hans mycket speciella moder, "Norma Bates.

2 ) Alfred Hitchcock's psykologiska thrillerfilm som har titeln: "Rebecca" från året 1940.

3 ) "Gaslight" från året 1944. En riktigt tung psykologisk thrillerfilm.

Regissören: George Cukor.

Skådespelare: Ingrid Bergman och Charles Boyer, otroligt suveräna skådespelare i denna psykologiska thrillerfilmen 👍 ... vidare ...

Angela Lansbury ("Murder She Wrote")
och Joseph Cotton.

Tre ( 3 ) stycken riktigt tunga psykologiska thrillerfilmer vilka alla är riktigt kusliga och skrämmande

Jag utgår ifrån att du tidigare har sett dessa filmerna ? och, om så är fallet, vill jag mer än gärna att du berättar lite grann om vad du tyckte om dessa mästerverk ?

Mvh/@JokerMannen

Du utgår helt korrekt, jag har sett alla dessa, om än vissa av dom för länge länge sedan.

Alfred Hitchcock, detta geni, en mästare av spänning.
Han har bidragit med otroligt mycket till just psykologiska thrillers, en regissör som för evigt kommer ligga oss varmt om hjärtat när det gäller filmer inom changern.

Jag vill nog minnas att jag har sett det mesta av honom, kan inte komma på att att jag har missat så många av hans filmer, kanske ett fåtal tidiga isånnafall.

Den första filmen jag såg med honom var
Fönstret mot gården, tätt följt av Fåglarna, Mannen som visste för mycket, Slå nollan till polisen, Studie i brott, Fel man, Mannen som visste för mycket, Psycho, Frenzie, Marnie osv.

Jag har bara svaga minnen av Rebecca..

Gaslight kommer jag ihåg skapligt, en riktig riktig klassisk film med stora filmstjärnor.

Jag vill nog påstå att jag tittade mer på 30-40-50-60-70-tals filmer när jag var yngre, men jag har absolut inget emot att se en gammal fin pärla ibland, skådespelarna var så mycket annorlunda och mer genuina på den tiden, med all respekt för några av dagens skådespelare 😊

De är ändå trevligt att dessa gamla pärlor tas upp i tråden, de finns en hel samling pärlor från förra århundradet som är otroligt fina och välspelade, guldkorn.
Senast redigerad av alwayslook 2021-01-15 kl. 11:36.
Citera
2021-01-15, 15:39
Medlem
alwayslooks avatar
Hittade den här precis.. Bloody Hell https://www.imdb.com/title/tt9772374/

Den såg lite smårolig ut
Citera
2021-01-16, 00:52
Medlem
Citat:

🐱 🔊 Mjau❗ I love it 👍

I morgon kväll skall jag se en skräckfilm med övernaturliga inslag och den är från året 1978, samma år som den Amerikanska och psykologiska thrillerfilmen "The Fifth Floor" och den skräckfilmen, har en speciell katt.

Jag återkommer till skräckfilms-tråden och berättar lite grann om filmen efter det att jag sett klart den.

Mvh/@JokerMannen

Hej @alwayslook 👋

Jag skrev ett inlägg till skräckfilms-tråden i Torsdags kväll om att jag skulle titta på en övernaturlig skräckfilm under efterkommande kväll,
(Fredagen 15/1), och som hade samma årtal som den psykologiska thrillerfilmen med titeln: "The Fifth Floor" från 1978.

För några timmar sedan såg jag den Amerikanska och övernaturliga skäckfilmen med titeln: "The Legacy" från året 1978.

Skräckfilmen har två riktigt fina skådespelare vilka är, Sam Elliott och Katharine Ross, båda mycket bra i filmen 👍

🐱 Kissekatten var mysigt äcklig i filmen.
Det är alltid lite speciellt när en katt finns med i en skräckfilm eller i en thrillerfilm 👍

🌊🏊 Vattenpolen intill det stora huset, något mycket otäckt och oväntat händer där i polen.

Svart magi och häxkrafter som fanns bakåt i tiden, gör sig plötsligt uppenbarade i nuet.

Fråga till @alwayslook: Har du sett denna skräckfilmen "The Legacy" från 1978 ?

1 ) Om du tidigare har sett denna skräckfilmen så får du mer än gärna berätta lite grann om vad du ansåg och tyckte om filmen ?

2 ) Om du däremot sagt inte❗har sett filmen tidigare, så vill jag i sådant fall rekommendera dig att se den.

Mvh/ Ett styck JokerSpöke 👋👻
Citera
2021-01-16, 18:21
Medlem
alwayslooks avatar
Citat:
Hej @alwayslook 👋

Jag skrev ett inlägg till skräckfilms-tråden i Torsdags kväll om att jag skulle titta på en övernaturlig skräckfilm under efterkommande kväll,
(Fredagen 15/1), och som hade samma årtal som den psykologiska thrillerfilmen med titeln: "The Fifth Floor" från 1978.

För några timmar sedan såg jag den Amerikanska och övernaturliga skäckfilmen med titeln: "The Legacy" från året 1978.

Skräckfilmen har två riktigt fina skådespelare vilka är, Sam Elliott och Katharine Ross, båda mycket bra i filmen 👍

🐱 Kissekatten var mysigt äcklig i filmen.
Det är alltid lite speciellt när en katt finns med i en skräckfilm eller i en thrillerfilm 👍

🌊🏊 Vattenpolen intill det stora huset, något mycket otäckt och oväntat händer där i polen.

Svart magi och häxkrafter som fanns bakåt i tiden, gör sig plötsligt uppenbarade i nuet.

Fråga till @alwayslook: Har du sett denna skräckfilmen "The Legacy" från 1978 ?

1 ) Om du tidigare har sett denna skräckfilmen så får du mer än gärna berätta lite grann om vad du ansåg och tyckte om filmen ?

2 ) Om du däremot sagt inte❗har sett filmen tidigare, så vill jag i sådant fall rekommendera dig att se den.

Mvh/ Ett styck JokerSpöke 👋👻

Gokväll JokerSpöket 😁

Jag funderar och funderar 🤔
Om jag har sett den var de nog en herrans massa år sedan.. osäker på den 😬

Haha ja katter kan ställa till det och skrämma skiten ur oss dödliga 😂😂

Kom att tänka på Stephen King’s Cat's Eye från 1985 med bl a en ung Drew Berrymore också 😁👍

Kommer du på några fler skräckfilmer med katter inblandat? Katter alltså, inte katter som i Lejon, tigrar o pumor osv 😁😂
Citera
2021-01-16, 21:30
Medlem
Citat:
Gokväll JokerSpöket 😁

Jag funderar och funderar 🤔
Om jag har sett den var de nog en herrans massa år sedan.. osäker på den 😬

Haha ja katter kan ställa till det och skrämma skiten ur oss dödliga 😂😂

Kom att tänka på Stephen King’s Cat's Eye från 1985 med bl a en ung Drew Berrymore också 😁👍

Kommer du på några fler skräckfilmer med katter inblandat? Katter alltså, inte katter som i Lejon, tigrar o pumor osv 😁😂

👋 Tjénix på sig @alwayslook

Ja du min gode/a skräckfilms-inbitne/a @alwayslook, det kanske var så pass länge sedan som du såg den skräckfilmen,
"The Legacy" från året 1978 att du i dagsläget helt enkelt inte minns så mycket av filmen, det kanske är läge för dig att se om skräckfilmen "The Legacy" på nytt.

Den Amerikanska skräckfilmen med titeln: "Cat's Eye" från året 1985 av Stephen King som du framförde i ditt senaste skrivna inlägg är faktiskt en mysig skräckfilm med den då unga Drew Barrymore.

I skräckfilmen "Cat's Eye" från 1985 förutom Drew Barrymore, finns även skådespelaren James Woods som är en väldigt bra skådespelare.

På tal om skådespelerskan Drew Barrymore som bland annat är en suverän skådespelerska i Wes Craven's skräckfilm "Scream" från året 1996 kan också ses i den Amerikanska och psykologiska skräckfilms-thrillern med titeln:

The Evil Within: "Doppelganger" från året 1993,

med Drew Barrymore i huvudrollen och även Jaid Barrymore.

Jaid Barrymore är modern till Drew Barrymore.

"Doppelganger" från 1993, är en otroligt spännande och väldigt kuslig film, speciellt dubbelgångaren i filmen 👍

Fråga: Har @alwayslook sett denna psykologiska skräckfilms-thrillern "Doppelganger"
från 1993 undrar JokerSpöket 👻 ?

Om det är så att du har sett filmen så får du mer än gärna berätta lite grann om vad du ansåg och tyckte om "Doppelganger" ?

Obs❗Det är inte så vanligt att både mor och dotter spelar tillsammans [i samma film], men det förekommer, som till exempel,

I den Amerikanska skräck- och slasher-filmen med titeln: "Halloween H20" "Twenty Years Later" från året 1998 finns bland övriga skådespelare, Jamie Lee Curtis och Janet Leigh, ( 🎃🔪 )

Skådespelerskan Janet Leigh ("Psycho" 1960) är modern till Jamie Lee Curtis.

När du i ditt tidigare skrivna inlägg ställde en fråga till mig beträffande katter i olika skräckfilmer ( 🐱 🐱 🐱 ) då tänkte jag direkt på en liten speciell skräckfilm.

Det är en Amerikansk antologi- skräck- och monster-film som har titeln:

"Tales from the DarkSide" "The Movie" och är från året 1990.

Antologi-skräckfilmen består av fyra ( 4 ) olika segment varav tre ( 3 ) stycken episoder och ett så kallat intro.

"Tales from the DarkSide" "The Movie"

1 ) "Intro.

2 ) "Lot 249" ...... episod.

3 ) "The Cat from Hell" ...... episod.

4 ) "Lover's Vow" ...... episod.

@alwayslook, om du tidigare inte har sett "Tales from the DarkSide" "The Movie" ... så rekommenderar jag dig att se episoden: "The Cat from Hell" ( 🐱 ) skriven av Stephen King, den lilla episoden är ruskigt kuslig, speciellt katten.

Jag rekommenderar i sådant fall även att du ser episoden "Lover's Vow" ... härligt skrämmande i gothisk stil och med en riktigt ruggig demon 👍

Vid ett senare tillfälle skall jag framföra några ytterligare skräckfilmer så som thrillers som har kusligt härliga kissekatter i filmerna.

🐱 🔊 Mjáu❗👍 I love the sound.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2021-01-16 kl. 21:33.
Citera
2021-01-16, 21:35
Medlem
SadEyess avatar
Citat:

Det finns flera bra skräckfilmer där katter har en mer eller mindre central roll i handlingen. Jag diggar själv katter i filmer, i synnerhet i skräckfilmer. Några tips på mindre kända katt-skräckisar.

Eye of the Cat (1969) Hitchcock-aktig rysare/skräck i läckra San Francisco miljöer. Har ett ton med katter.
https://www.youtube.com/watch?v=SSiMMp_HmC4

The Black Cat (1981) Lucio Fulcis variant av Poes klassiska berättelse. Med en Patrick Magee i högform. Öppningsscenen med den svarta katten är fantastisk.
https://www.youtube.com/watch?v=yyiYaBc506I&t=70s

Morgiana (1972) Tjeckoslovakiskt period-skräckis med en katt i en finurlig och avgörande roll. Surrealistiskt ögongodis med snyggt foto och fin scenografi.
https://www.youtube.com/watch?v=nNcOHpXaUb4

Kuroneko (1968) Shindôs svartvita mästerverk. Två unga kvinnor tar formen av en svart katt för att hämnas på samurajerna som våldtog och mördade dem. En av de bästa skräckfilmer som gjorts.
https://www.youtube.com/watch?v=3jRRK-cOdkI&t=45s

House (1977) En japansk ultra-surrealistisk skräckfilm med lite katter inblandat. En film ingen bör missa katter eller ej.
https://www.youtube.com/watch?v=wih4SX4MZJ4
Senast redigerad av SadEyes 2021-01-16 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in