Citat:
Ursprungligen postat av
Zaxxon
Vad menar du mer precist med "när det ska bli läskigt."? Det läskiga tycker jag är uppbyggnaden innan en jumpscare, slowburn-krypande scener och dessa älskar jag. Det jag ogillar är avslutet med en jumpscare på max ljud, som oftast är förutsägbar. Om den inte sker då så sker den ändå som en rekyl 5-10 sek efteråt när filmmakarna inbillar sig att tittarna inte förväntat sig det.
Fast jag inte problem med enstaka jump-scares, exempelvis huvudkapningen i Exorcisten III. Riktigt bra gjort. Men salta grytan för mycket och det smakar skit.
Ursäkta det sena svaret.
Det jag menade var att man oftast vet vad som kommer hända i en scen typ "när hon kollar upp från den där lådan kommer något vara bakom henne". Finns ju klassiker som "grejen i spegeln badrumsskåpet stängs", "vända sig om för ljud men inget där? vänder tillbaka där är den rakt i fejan", "den står bakom dörren och syns när den stängs" och "när personen böjer sig ner står den bakom" osv osv
Jag måste ju typ alltid gömma mig bakom kudden och min poäng är att jag har blivit så pass bra på att veta exakt när något ska hända att jag kan minimera min kuddtid väldigt effektivt.
Jag har heller inget emot jumpscares så länge det inte är för mycket samt är välgjort. Jag tycker som sagt det funkar i Insidious då det dels inte är det enda medlet som används för att skrämmas samt oftast kommer med den där kusliga känslan vilket iofs blir jobbigt för mig då jag ju helst vill se på filmen och alltså inte gömma mig för mycket.
Sen lite billigare filmer kör ju på såna billiga jumpscares som typ "katten vid dörren" eller "skrämd av kompis" där inget läskigt händer, det är inte i en situation där man kan förvänta sig något utan är bara ett högt plötsligt ljud för att skrämma tittaren antar jag? Det känns liksom lite butterix över det. Billigt och oinspirerat och sänker filmens helhetsintryck.
Citat:
Ursprungligen postat av
trewq
Den alldeles nya
Cold Skin kanske kan vara något?
https://www.imdb.com/title/tt1034385/?ref_=nv_sr_1
Jag tyckte den var helt okej och lade en recension för en tid sedan men hade verkligen inte kallat den "lovecraftian" så där tror jag det finns risk för besvikelse om man går in i den med den inställningen