2018-04-02, 16:28
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Varsågod! Ta också en titt på AM1200 om du har möjlighet att få tag på den. Den är en kortfilm på 39 min men sevärd. John Carpenter's Cigarette Burns och The Ninth Gate med Depp kan kanske också klassas som "Lovecraftian".

Hur menar du att The Ninth Gate är Lovecraftian?

Det vore jättekul att få se Lovecrafts Dream Cycle som filmer men jag kan inte tänka mig att det finns tillräckligt med kompetens i filmbranschen för att lyckas med ett sådant ambitiöst projekt. Någon filmstudio skulle väl dessutom sabba allt genom att sätta Tim Burton på att regissera The Dream-Quest of Unknown Kadath. Fy fan. Dom har ju redan sabbat chanserna till en bra filmatisering av At the Mountains of Madness, med Tom Cruise och PG-rating och allt annat jävla kukhelvete som underutvecklade amerikanska tölpar behöver för att uppskatta film.
Citera
2018-04-02, 16:51
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Någon som har tips på lite "Lovecraftiga" filmer? Behöver inte vara baserat på någon av hans verk, men få lite samma känsla.
Finns någon rolig halvskräckis som handlar om några nördar varav en Lovecrafts fiktive sonson (tror jag) som har en förbannelse över sig; tror den heter The Last Lovecraft.
Citera
2018-04-02, 17:44
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Hur menar du att The Ninth Gate är Lovecraftian?

Corso jagar ju runt efter en ockult, förbjuden bok (Umbrarum Regni Novem Portis). Satanisterna skulle lätt kunna bytas ut mot någon kult från Lovecrafts böcker och boken själv skulle kunna bytas ut mot något verk i stil med Necronomicon, Unaussprechlichen Kulten eller De Vermis Mysteriis.
Citera
2018-04-02, 18:31
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Corso jagar ju runt efter en ockult, förbjuden bok (Umbrarum Regni Novem Portis). Satanisterna skulle lätt kunna bytas ut mot någon kult från Lovecrafts böcker och boken själv skulle kunna bytas ut mot något verk i stil med Necronomicon, Unaussprechlichen Kulten eller De Vermis Mysteriis.

Det har du ju alldeles rätt i. Jag tyckte väl inte den kändes så Lovecraftsk (jag gillar det ordet, det kör vi på) eftersom det bara är gamla tråkmånsen Djävulen som spökar. Nu när jag tänker lite så är ju även Corso lite typiskt Lovecraftsk, feg och ängslig men besatt av att få veta.
Citera
2018-04-02, 21:04
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Nu när jag tänker lite så är ju även Corso lite typiskt Lovecraftsk, feg och ängslig men besatt av att få veta.

Ja, exakt. Det där var bra uppsnappat.

Om man spelar skräckrollspelet Trail of Cthulhu så är ju splatboken Bookhounds of London kraftigt inspirerat av The Ninth Gate.
Citera
2018-04-03, 11:24
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Vad menar du mer precist med "när det ska bli läskigt."? Det läskiga tycker jag är uppbyggnaden innan en jumpscare, slowburn-krypande scener och dessa älskar jag. Det jag ogillar är avslutet med en jumpscare på max ljud, som oftast är förutsägbar. Om den inte sker då så sker den ändå som en rekyl 5-10 sek efteråt när filmmakarna inbillar sig att tittarna inte förväntat sig det.

Fast jag inte problem med enstaka jump-scares, exempelvis huvudkapningen i Exorcisten III. Riktigt bra gjort. Men salta grytan för mycket och det smakar skit.

Ursäkta det sena svaret.

Det jag menade var att man oftast vet vad som kommer hända i en scen typ "när hon kollar upp från den där lådan kommer något vara bakom henne". Finns ju klassiker som "grejen i spegeln badrumsskåpet stängs", "vända sig om för ljud men inget där? vänder tillbaka där är den rakt i fejan", "den står bakom dörren och syns när den stängs" och "när personen böjer sig ner står den bakom" osv osv

Jag måste ju typ alltid gömma mig bakom kudden och min poäng är att jag har blivit så pass bra på att veta exakt när något ska hända att jag kan minimera min kuddtid väldigt effektivt.

Jag har heller inget emot jumpscares så länge det inte är för mycket samt är välgjort. Jag tycker som sagt det funkar i Insidious då det dels inte är det enda medlet som används för att skrämmas samt oftast kommer med den där kusliga känslan vilket iofs blir jobbigt för mig då jag ju helst vill se på filmen och alltså inte gömma mig för mycket.

Sen lite billigare filmer kör ju på såna billiga jumpscares som typ "katten vid dörren" eller "skrämd av kompis" där inget läskigt händer, det är inte i en situation där man kan förvänta sig något utan är bara ett högt plötsligt ljud för att skrämma tittaren antar jag? Det känns liksom lite butterix över det. Billigt och oinspirerat och sänker filmens helhetsintryck.

Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Den alldeles nya Cold Skin kanske kan vara något? https://www.imdb.com/title/tt1034385/?ref_=nv_sr_1

Jag tyckte den var helt okej och lade en recension för en tid sedan men hade verkligen inte kallat den "lovecraftian" så där tror jag det finns risk för besvikelse om man går in i den med den inställningen
Citera
2018-04-06, 14:56
Medlem
Såg nyss random trailers på youtube för kommande skräckfilmer. Alltså herregud vilket skit som släpps.
Majoriteten av filmer involverar spöken och demoner, och såklart zombies.
Pinsamt uselt att dom inte kan komma på något nytt. Alltid samma jävla skräp.
Den sista trailern jag såg (kan ej minnas vad filmen hette) va australiensisk och handlade typ om något zombie-virus. Inte nog med att zombie filmer börjar bli jävligt tjatiga, men här gör man en trailer som visar 90% av hela filmen. Det man inte fick se kan man lätt räkna ut själv vad som ska hända.
Dagens skräckfilmer
Varför lägger man inte bara ner och slutar producera en massa skit som ingen kommer att se mer än en gång ändå. Att folk betalar för att se skiten är för mig ett mysterium.
Citera
2018-04-06, 20:20
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Jag sket i att svara på detta för jag kan inte komma på en enda film som skrämt mig nyligen. Okej, jag kan ha ryckt till åt en och annan jumpscare men jag tycker inte det gills riktigt, det varar i 1 sekund och sen är det över. Men sådär så att man går och har en otäck känsla efteråt har jag inte haft senaste 10 åren vad jag kan minnas. Jag älskar fortfarande stämningen och atmosfären i skräckfilmer, men nåt rädd som sitter i ens några minuter blir det aldrig längre.

Med det sagt så säger jag två saker jag tydligt kan komma ihåg skrämde mig upp i vuxen ålder, det vill säga till efter att jag flyttat hemifrån och sånt åtminstone, men kommer inte ihåg om jag var typ 25 eller 30.

Det första är någon scen i Twin Peaks tv-serien när
. Fyfan. Hade suttit på mitt rum ensam helt nedsläckt och kollat det avsnittet sent på natten innan jag skulle sova. Fick peppa mig själv att våga gå ut på balkongen och röka en cigarett, att här kommer ju inte att vara
liksom. Samtidigt var jag helt nervös och i starkt behov av att röka för att lugna mig lite innan jag kunde sova.

Det andra är en scen i någon Argento-film kommer inte ihåg vilken. Men det är säkert nån annan här som minns. Det är en
. Lite av en jumpscare alltså men hela uppbyggnaden och stämningen i sin helhet gjorde det värre. Hade svårt för att
i några dagar efter det. Såg om filmen för några år sen, men då var jag kanske för väl förberedd för jag tänkte liksom åh nej herregud nu kommer det här fyfan, och sen blev det lite av ett antiklimax för det var ju knappast värre än mitt minne av hur helvetiskt det var sist.

Underbart att du är med och bidrar Skrek! Svinkul att läsa vad du tänker och känner. Jag lovar att komma med mitt snart!
Citera
2018-04-06, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Såg nyss random trailers på youtube för kommande skräckfilmer. Alltså herregud vilket skit som släpps.
Majoriteten av filmer involverar spöken och demoner, och såklart zombies.
Pinsamt uselt att dom inte kan komma på något nytt. Alltid samma jävla skräp.
Den sista trailern jag såg (kan ej minnas vad filmen hette) va australiensisk och handlade typ om något zombie-virus. Inte nog med att zombie filmer börjar bli jävligt tjatiga, men här gör man en trailer som visar 90% av hela filmen. Det man inte fick se kan man lätt räkna ut själv vad som ska hända.
Dagens skräckfilmer
Varför lägger man inte bara ner och slutar producera en massa skit som ingen kommer att se mer än en gång ändå. Att folk betalar för att se skiten är för mig ett mysterium.

Man behöver ju såklart inte att kolla på all skit, heller. Dåliga filmer har alltid pumpats ut på löpande band, det är ingen nyhet direkt. Genuint bra skräck är dime a dozen - så har det alltid varit.

Hereditary och A Quiet Place är två kommande skräckfilmer som verkar otroligt lovande. Sen har vi ju också Robert Eggers som ska göra ett par nya skräckfilmer inom kort, bland annat en nyversion av Nosferatu.
Citera
2018-04-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz
Man behöver ju såklart inte att kolla på all skit, heller. Dåliga filmer har alltid pumpats ut på löpande band, det är ingen nyhet direkt. Genuint bra skräck är dime a dozen - så har det alltid varit.

Hereditary och A Quiet Place är två kommande skräckfilmer som verkar otroligt lovande. Sen har vi ju också Robert Eggers som ska göra ett par nya skräckfilmer inom kort, bland annat en nyversion av Nosferatu.

Hereditary har jag ännu inte sett, men åter igen handlar det om en demon som gör elaka saker vilket vi sett tusen gånger redan.
A Quiet Place såg jag alldeles nyligen. Ingen super bra kvalitet, men det funkade att se på.
I min mening va den rätt så meh. Inte bra, men inte heller dålig.
En film som man typ ser en gång och glömmer bort den lika fort.
Den va inte heller läskig på något vis.
Citera
2018-04-06, 22:37
Medlem
Rakiis avatar
A Quiet Place skall jag försöka se på bio så snart som möjligt innan den går ned från repertoaren vilket oftast är snabbare än vad man önskar då skräck sällan går längre tid. Såg ju It Follows på bio som var en härlig upplevelse, den filmen ska ju som bekant ses med bra ljud för maximal effekt!
Citera
2018-04-06, 22:54
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
A Quiet Place skall jag försöka se på bio så snart som möjligt innan den går ned från repertoaren vilket oftast är snabbare än vad man önskar då skräck sällan går längre tid. Såg ju It Follows på bio som var en härlig upplevelse, den filmen ska ju som bekant ses med bra ljud för maximal effekt!

Då är vi två! Jag blev lite kär i Krasinski när jag såg 13 Hours så det ska bli roligt att se vad han kan åstadkomma bakom kameran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in