2019-10-11, 21:05
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Hej @Hayworthian

Jag har en filmfråga till dig.

Den Italienska filmen med titeln "Spasmo" från år 1974 står skriven som Italian Horror movie, på själva filmfodralet står det också Italian Horror movie.

Enligt Svenskan är det en så kallad Mysterium/film noir.

Då vill jag fråga dig, är det en Mysterium/film noir och inte en Italiensk horror movie ?

Mvh/ @JokerⓂ@nnen

Ingetdera, jag vill kalla det en thriller, tycker inte den var läskig alls.
Citera
2019-10-11, 21:10
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Jag vill rekommendera en Amerikansk skräckfilm gjord år 2000 och som har titeln: "Dolt under ytan" med Harrison Ford & Michelle Pfeiffer. Skräckfilmen har en tid av approximativt 2 timmar och 10 minuter.

Skräckfilmen är enligt mig väldigt spännande och innehåller många riktigt bra scener.

Mvh/ JokerⓂ@nnen

Citat:
Ursprungligen postat av Hayworthian
Det är en drama, ingen skräckfilm though. Just saying

Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Kanske testa att kolla på rullen? Det är ingen skräckfilm.
What Lies Beneath gillar jag som 17!
Att JokerMannen skriver som en robot är en sak som säkert stör andra än mig!
Citera
2019-10-11, 21:15
Medlem
Hayworthians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kati

Du är inte ensam
Citera
2019-10-11, 21:26
Medlem
mrbooms avatar
Nån chans att få någon annans omdöme om skräckfilmen Luz (2018) ?

Det är en debut film av regissören och blev en snackis på film festivaler.
Citera
2019-10-11, 22:13
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Hej @Dr.Kati

Roligt att höra att du gillar filmen som File "<stdin>", line 1, in <module>
TypeError: cannot concatenate 'str' and 'int' objects

Förutom att filmen är på engelska så är en av stuntmännen "John Carpenter".

Mvh/ @Z@xxon
Citera
2019-10-15, 11:56
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Var vänlig googla titeln "Dolt under ytan"
Står skriven som en Amerikansk skräckfilm och annat: Dramafilm/Mysterium.

Jag kan även läsa på filmfodralets baksida av en GB-version som Amerikansk skräckfilm, antagligen har man skrivit fel ?

Mvh /@JokerⓂ@nnen

Filmen kan väl klassas som en rysare iallafall. Folk kanske inte tycker att den är läskig, men det är en annan sak. Jag gillar filmen, men jag har alltid varit svag för filmer med Michelle Pfeiffer.
Citera
2019-10-15, 11:59
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:

Jag tycker det är underbart. Han likt Arnold har "detailed files".
Citera
2019-10-15, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
Jag tycker det är underbart. Han likt Arnold har "detailed files".
Håller med, Jokermannen skriver sakligt, korrekt och utan onödiga krusseduller .
Just "What lies beneath" är mer av en thriller, discshop beskriver den som "Skräck från 2000 av Robert Zemeckis med Michelle Pfeiffer och Harrison Ford" förvisso, men samtidigt skriver ord som ""spökthriller" i sin recension utav filmen. Skulle själv med kalla den thriller snarare än skräck. Hur som helst, har filmen på dvd och den står sig riktigt bra än idag.
Mitt betyg: 3.5 skallar av 5.
Citera
2019-10-15, 20:36
Medlem
Citat:
Filmen kan väl klassas som en rysare iallafall. Folk kanske inte tycker att den är läskig, men det är en annan sak. Jag gillar filmen, men jag har alltid varit svag för filmer med Michelle Pfeiffer.

Hej @Veckans klubba och tack för att du beter dig hövligt.

Ja, jag får nog lov att hålla med dig i detta fallet att filmen "Dolt under ytan" skall klassas mer som en rysare än som en skräckfilm.

Jag har noggrant kollat upp detta och fått reda på att filmen "Dolt under ytan" är en typ av maskerad skräck-rysare, den har ett antal små scener inom filmen som är skräck-injagande och är riktigt kusliga i stämningen, bland annat när Michelle Pfeiffer är ståendes på bryggan och tillfälligt tittar ner i vattnet.

Jag har alldeles nyligen fått hem skräck- och slasher-filmen "The Burning" från 1981 på Blu-Ray. Det är nu väldigt många år sedan som jag såg filmen sist, och det kommer att bli mysigt äckligt att få se om filmen på nytt igen, filmen som sådan har ett par riktigt grymma scener.

Då undrar jag om du själv har sett skräck- och slasher-filmen "The Burning" och vad du i sådant fall själv tycker om filmen som sådan?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-10-15, 22:46
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Hej @Veckans klubba och tack för att du beter dig hövligt.

Ja, jag får nog lov att hålla med dig i detta fallet att filmen "Dolt under ytan" skall klassas mer som en rysare än som en skräckfilm.

Jag har noggrant kollat upp detta och fått reda på att filmen "Dolt under ytan" är en typ av maskerad skräck-rysare, den har ett antal små scener inom filmen som är skräck-injagande och är riktigt kusliga i stämningen, bland annat när Michelle Pfeiffer är ståendes på bryggan och tillfälligt tittar ner i vattnet.

Jag har alldeles nyligen fått hem skräck- och slasher-filmen "The Burning" från 1981 på Blu-Ray. Det är nu väldigt många år sedan som jag såg filmen sist, och det kommer att bli mysigt äckligt att få se om filmen på nytt igen, filmen som sådan har ett par riktigt grymma scener.

Då undrar jag om du själv har sett skräck- och slasher-filmen "The Burning" och vad du i sådant fall själv tycker om filmen som sådan?

Mvh/ @JokerMannen

Ja, jag har The Burning. Det är en slasherklassiker som man kan se om många gånger. Ett litet stickspår: det är lite underligt att Friday the 13th part 2 blev så trimmad på grund av MPAA, när t ex The Burning är så skoningslös. Paramount har visserligen alltid varit lite fega, men det är stor skillnad mellan Friday the 13th part 2, part 3 och The Final Chapter när det gäller gore. Jag har alltid undrat varför.

En annan film som är i samma råa stil som The Burning är The Prowler. Har du sett den? Det är Tom Savini som gjorde effekterna till den också.
Citera
2019-10-15, 23:44
Medlem
Citat:
Ja, jag har The Burning. Det är en slasherklassiker som man kan se om många gånger. Ett litet stickspår: det är lite underligt att Friday the 13th part 2 blev så trimmad på grund av MPAA, när t ex The Burning är så skoningslös. Paramount har visserligen alltid varit lite fega, men det är stor skillnad mellan Friday the 13th part 2, part 3 och The Final Chapter när det gäller gore. Jag har alltid undrat varför.

En annan film som är i samma råa stil som The Burning är The Prowler. Har du sett den? Det är Tom Savini som gjorde effekterna till den också.

Hej igen @Veckans klubba, och tack för ett intressant återsvar.

Ett högst egendomligt sammanträffande måste jag få lov att säga att du tog upp mysterium och slasher-filmen "Friday The 13th" med den mysigt galne "Jason Voorhees"

I dag när jag bland annat fick in "The Burning" hade jag även beställt "Friday The 13th" från året 1980 och även "Friday The 13th" part 2 från året 1981 och det är faktiskt väldigt många år sedan jag såg dessa "Jason Voorhees"-filmerna, vilka i sin tur skall bli mycket spännande att få återse igen på nytt.

Jag tog även in en klassisk skräckfilm med titeln: "Captive Vild Woman" från året 1943, tillhör en lite mer ovanligare film av Universal's klassiska skräckfilmer vilken jag i min tur aldrig tidigare sett.

Mysterium och slasher-filmen "The Prowler" från året 1981 är också den likt "The Burning" en riktig tuffing, visste du om det, att "The Prowler" går under namnet "RoseMary's Killer"

Jag vill avsluta med att rekommendera en mysterie och skräckfilm med titeln: "Night Watch" från året 1973 med Elizabeth Taylor och Laurence Harvey.

Mvh/ @JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2019-10-15 kl. 23:50.
Citera
2019-10-16, 00:33
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Jag vill avsluta med att rekommendera en mysterie och skräckfilm med titeln: "Night Watch" från året 1973 med Elizabeth Taylor och Laurence Harvey.

Mvh/ @JokerMannen

Den har jag inte sett, så tack för rekommendationen! Jag ska se till att se filmen. När jag läser lite om filmen så påminner intrigen en aning om Witness to Murder från 1954.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in