2018-03-31, 12:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Devils rides out klassas som en av de bästa.

Åh ja, den är ju förjävla bra och med tät atmosfär med!
Citera
2018-04-01, 16:24
Medlem
shorty81s avatar
Jag kolla på Severance från 2006 det är för sig en skräck komedi men den rekommenderas.
Citera
2018-04-02, 00:06
Medlem
Hwals avatar
Någon som har tips på lite "Lovecraftiga" filmer? Behöver inte vara baserat på någon av hans verk, men få lite samma känsla. Har spelat Eldrich Horror hela påsken så blev ju lite sugen såklart. Tänkte själv spendera natten med The Whisperer in the Darkness (2011) som verkar ganska bra.

https://www.imdb.com/title/tt1498878/?ref_=nv_sr_1

Sådana som jag sett som ger mig Lovecraftvibbar och som jag gillat:

In the Mouth of Madness
The Void
Event Horizon
Re-animator-filmerna
The Last Wave
From Beyond
The Thing

Alla dessa har jag gett betyg 3 eller bättre.
Senast redigerad av Hwal 2018-04-02 kl. 00:22.
Citera
2018-04-02, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Någon som har tips på lite "Lovecraftiga" filmer? Behöver inte vara baserat på någon av hans verk, men få lite samma känsla. Har spelat Eldrich Horror hela påsken så blev ju lite sugen såklart. Tänkte själv spendera natten med The Whisperer in the Darkness (2011) som verkar ganska bra.

Sådana som jag sett som ger mig Lovecraft vibbar och jag har tyckt om de:

In the Mouth of Madness
The Void
Event Horizon
Re-animator-filmerna
The Last Wave
From Beyond
The Thing

Possession av Zulawski skulle jag beskriva som Lovecraftian till viss del. Det är inte en renodlad skräckfilm, men det är en fantastisk film oavsett.
Citera
2018-04-02, 00:17
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antilife
Possession av Zulawski skulle jag beskriva som Lovecraftian till viss del. Det är inte en renodlad skräckfilm, men det är en fantastisk film oavsett.

Den har man ju hört om, är väl med Sam Neill? Visste inte att den hade Lovecraft-vibbar, i tillägg till de goda ord jag redan hört om den så blir den given i min prioriteringslista. Tack!
Citera
2018-04-02, 00:27
Medlem
Citat:
Den har man ju hört om, är väl med Sam Neill? Visste inte att den hade Lovecraft-vibbar, i tillägg till de goda ord jag redan hört om den så blir den given i min prioriteringslista. Tack!

Mycket riktigt, Sam Neill. Lovecraft-vibbarna är inte lika tydliga som t.ex ''From Beyond'', men den har en liten dos utav det, skulle jag säga i alla fall.
Citera
2018-04-02, 01:16
Medlem
skreks avatar
Citat:

Sådana som jag sett som ger mig Lovecraftvibbar och som jag gillat:

In the Mouth of Madness
The Void
Event Horizon
Re-animator-filmerna
The Last Wave
From Beyond
The Thing

Cast a Deadly Spell var nån tv-film från tidigt 90-tal som jag gillade. Har för mig att Lovecraft var privatdetektiv, han var i alla fall en karaktär i filmen. Det var lite film noir och komedi, men med magi och monster inspirerade av Lovecraft. Rätt skum grej.

Sen var det en Vildavästern-skräck jag såg för ett tag sen som var ganska Lovecraftig tyckte jag: The Burrowers. Den var helt okej. Om man kan stå ut med lite CGI, fast du har ju med Event Horizon som hade horribel CGI så du har nog högre smärttröskel än jag.
Citera
2018-04-02, 11:18
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Någon som har tips på lite "Lovecraftiga" filmer? Behöver inte vara baserat på någon av hans verk, men få lite samma känsla.

Den alldeles nya Cold Skin kanske kan vara något? https://www.imdb.com/title/tt1034385/?ref_=nv_sr_1
Citera
2018-04-02, 12:26
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Någon som har tips på lite "Lovecraftiga" filmer?

The Resurrected från 1991. Dagon från 2001 är helt ok också, bortsett från Francisco Rabal och hans rotvälska. Den skådisen får zombien Bub från Day of the Dead att framstå som artikulerad.
Senast redigerad av Veckans klubba 2018-04-02 kl. 12:30.
Citera
2018-04-02, 14:02
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Den alldeles nya Cold Skin kanske kan vara något? https://www.imdb.com/title/tt1034385/?ref_=nv_sr_1

Hittade den igår, verkar bra
Citera
2018-04-02, 14:04
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veckans klubba
The Resurrected från 1991. Dagon från 2001 är helt ok också, bortsett från Francisco Rabal och hans rotvälska. Den skådisen får zombien Bub från Day of the Dead att framstå som artikulerad.

Bägge ser onekligen intressanta ut. Speciellt Resurrected! Tack
Citera
2018-04-02, 14:26
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Bägge ser onekligen intressanta ut. Speciellt Resurrected! Tack

Varsågod! Ta också en titt på AM1200 om du har möjlighet att få tag på den. Den är en kortfilm på 39 min men sevärd. John Carpenter's Cigarette Burns och The Ninth Gate med Depp kan kanske också klassas som "Lovecraftian".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in