Citat:
Ursprungligen postat av
Black.Lips
Det är mitt ärliga tycke, jag kan gå med på att slopa mitt uttalande om Rosemary's Baby. Det andra är dock legitim kritik. Jag har inga problem gällande lång film, jag föredrar dock att skräck ligger runt 90-100 minuter. Exorcisten är en bättre film utan spindelgången eller det utdragna slutet med en präst och en snut som upprepar dialog som redan tidigare kastats mellan Karras och snuten. Det drar ned kvalitén på en av mina favoritfilmer. Spindelgången är verkligen något som borde uteblivit.
Lång film har blivit en trend, till det sämre. Allt för ofta bara utfyllnad.
Jag håller med dig i stora drag och det kanske finns en mental gräns för hur länge man kan sitta på spänn innan hjärnan till slut inte längre orkar bry sig emotionellt, hur mycket personen än vill. Vid allvarliga kroppsskador så vet man ju t.ex. att adrenalin och andra kemikalier i hjärnan bara kan blockera smärta en begränsad tid, ca 45-60 minuter give or take. Kan lika väl vara samma problematik, fast bakvänt, när det kommer till obehag och rädsla.
Det är sant som du säger och jag hoppas det blir en skärpning på den fronten.. Serier som The AO kommer till tankarna. Det har blivit lite av en trend att göra långa filmer/serier helt befogat just nu, vilket är lite märkligt då resten av mainstream nyheter, internet och musik ökar smått i tempo för.. säg varje decennium.
Rosemary's Baby klär sig verkligen i längden. Att man får komma in i vardagen och ha lite långrandiga stunder ökar känslan av trovärdigheten för storyn även om den kanske är (positivt) jävligt skruvad i slutet. Sen ser jag dock den filmen som tätt besläktad med Drama och kanske inte som en renodlad skräckfilm, men det ämnet hör till en annan diskussion. Dock har jag faktiskt aldrig reflekterat över om hur varken Exorcisten eller Alien är filmer som är
för långa. Nästa gång kommer jag garanterat se dem delvis ur dina ögon, så att säga. Däremot kan jag hålla med dig om att spindelgången inte har åldrats speciellt bra, eller iallafall i vårat tycke. Sett ur ett bredare perspektiv så är det en svårare bedömning. Filmer behöver ju balans mellan "stora händelser" och "detaljer" för att hålla folks intresse så bra som möjligt. Och för en del så är troligen spindelgången en highlight i "
Exan". Bara en lösaktig tanke från min sida.