2016-09-01, 21:40
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Det var kul att se henne i You're Next och den där halv-Lucio Fulci-liknande filmen med Larry Fessenden (som kom ut för nått år sen).
We are still here? Den har jag inte orkat se.
Citera
2016-09-01, 22:34
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas

Du skulle avsky den.
Citera
2016-09-01, 23:08
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:

Ah, just det. Inte ett dugg bra, tyvärr.
Citera
2016-09-02, 00:04
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Skräcknatt! Film #3

Omen (1976), denna klassiker har jag tidigare inte sett och man hade ju givetvis höga förväntningar. Tyvärr infriades de inte helt trots några fantastiska scener. Helheten var inte helt det jag tänkte på något vis, så det är nog där det skaver mest. Men det är en ytterst kompetent film och födelsedags-scenen är helt otrolig, den kommer sitta kvar länge! Annars är Gregory Peck fantastisk och bär hela filmen, lillungen är jag däremot inte helt nöjd med, såg aldrig övertygande ut alls.

3/5
Om du inte är helt inrutad på ditt schema så tycker jag du bör överväga se uppföljaren Damien: Omen II. Efter det törstar du efter 3an, så det är bara plöjja genom den oxå.
Citera
2016-09-02, 00:19
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Om du inte är helt inrutad på ditt schema så tycker jag du bör överväga se uppföljaren Damien: Omen II. Efter det törstar du efter 3an, så det är bara plöjja genom den oxå.

3:an är med gode gamle Sam Neill va? Redan där är den ett måste, skall lägga en beställning på massa film i helgen, om de finns till ett bra pris så slänger jag med dem
Citera
2016-09-02, 00:21
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Barbara Carmpton(s bröst) är minst lika ikonisk(a). Hennes insats i From Beyond är det inte många som kommer i närheten av.

Eller den här scenen. Jag är förälskad.
Combs bästa replik följer tätt där efter i samma scen: http://www.youtube.com/watch?v=sac7leno5wc&t=3m45s

Fasen vad David Gale (avhuggna skalle) liknar Christian Bale...
Citera
2016-09-02, 00:23
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
3:an är med gode gamle Sam Neill va? Redan där är den ett måste, skall lägga en beställning på massa film i helgen, om de finns till ett bra pris så slänger jag med dem
Japp, den är väl svagast i trilogin tycker jag men helt OK. Favoriten min är 2an, gillar all mystik och arkeologi.
Senast redigerad av Zaxxon 2016-09-02 kl. 00:25.
Citera
2016-09-02, 00:31
Medlem
chessjamts avatar
Re-Animator (1985).

Dan Cain ( Bruce Abbott) är en student vid den medicinska fakulteten där det forskas om hjärnan. En speciell utbytesstudent (?), Herbert West (Jeffrey Combs), direktkommen från Schweiz rör om i grytan. Ganska snart har han övertalat Cain om möjligheten att väcka liv i de döda. Men det kommer med vissa konsekvenser.

En härlig skön skräckis. Friskt med blod och gore, bra effekter. Tänkte skriva att den var väldigt lik Evil Dead 2 med skräckkomedi kombon, men ser nu att Raimiuppföljaren gjordes hela två år efter denna så kanske snarare omvänt, att ED 2 är mer lik denna?
Kanske bättre att jämföra med An American Werewolf in London som också kör en liknande grej av att kombinera humor med skräck. Jag är väl inte riktig övertygad om att den är en sån bra kombination, eller så är jag personligen bara ovan vid det. Vill helst ha antingen eller. Här funkar det dock ganska bra och det blir en ganska lättsam ton som gör att den passar perfekt en kväll då man är lite trött och behöver underhållning. Skådisarna gör ett bra jobb. Jag kan inte klaga utan blir faktiskt imponerad av både Combs och Abbott. Den förstnämnda stjäl scenerna han med i och nästan gör filmen till vad den är.

Jag är nöjd. Gillar även signaturmelodin/theme-song musiken. Såg unrated 85 minuter versionen och den var helt okej. Ger den en stark trea för den trevliga filmstunden.

Betyg: 3.5/5

---------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Fan, såg om In the Mouth of Madness igår. Vill verkligen gilla den. Vill! Den har ett par scener som är sjukligt creepy och mardrömslika, och hantverket i sig är fan svinbra. Suveräna kladd-effekter, dessutom. Men nej, det är något som gör att jag inte kan gilla den. Och jag vet fan inte vad det är! Liksom, även fast den är tajt och välregisserad så känns det ändå som att Carpenter går på auto-pilot, och att det inte finns någon riktig själ i produktionen. Och sen har vi ju också skådespeleriet, som är direkt fruktansvärt av alla inblandade. Sam Neill är värdelös och den där tag along-kvinnan är Razzie-värdig. Helt tom blick och ett levererande av repliker som inte ens skulle vara acceptabelt om de så kom från en smålänning.

Om exakt samma film hade haft ett annat namn efter "directed by" så skulle jag antagligen gilla den betydligt mer. John Carpenter var dock The Master, och man förväntar sig helt enkelt bara något utöver det vanliga av honom. Men ja, sure, i jämförelse med hans övriga 90-talsfilmer så är denna riktigt bra...

Hmm, tja, kan möjligen hålla med om att det är någonting som saknas, fast jag tycker att filmen ändå känns hyfsat tillfredställande trots allt. Sam Neill tycker jag du är lite orättvis mot. Han gör väl en helt okej insats som en kaxig, skeptisk sleazy privatdetektiv. Långt ifrån att bli nominerad till något pris men gillar hans insats överlag. Kan också vara personliga anledningar då han var litegrann min barndomscrush efter Jurassic Park.
Påhängsbruden kan jag inte försvara dock. Fick ignorera hennes insats, typ se henne som ett nödvändigt ont. Där håller jag med dig i din kritik.

Är rädd för att jag ger mig ut på djupt vatten om jag börjar diskutera Lovecraft men gör ett försök. Ett problem med att adaptera skräckförfattarens alster är ju att han främst skriver om det onämnbara. Att som filmskapare försöka skildra det som inte riktigt går att skildra är ju ett oöverstigligt hinder i sig själv. Jag tycker dock att Carpenter gör ett bra försök med tydliga flirtar med det mystiska hemska som Sutter Cane skapar. Vi får se glimtar av det men inte helt fullt ut. Det passar Lovecrafts stil imo och hade Carpenter gått fullt ut och visat oss sin tolkning av det hela hade det nog inte blivit lika kraftfullt.

Det som seal the deal för mig är nog slutet som jag riktig diggar.

Funderar starkt på att se om den nu de närmsta veckorna så får se om jag överskattar den eller fortfarande håller den lika högt. Vilka skulle du annars nämna som Carpenters bästa, typ topp fem, filmer?

---------------------------------------------------------

Citat:
Givetvis är det för tidigt att börja med "höst/halloween-skräcken" alla redan. Men det är inte för tidigt att börja planera! 1 oktober är väl ändå brukligt? Kan ju inte börja som ICA-nasarna och sälja julmust redan i november. Fyfan... Lite respekt för traditioner får man väl ändå ha?

I alla fall, hur ser era planer ut? Jag har inte tagit några definitiva beslut ännu förutom att jag kommer avsluta "månaden" med Ginger Snaps-trilogin, men i omvänd ordning då första filmen är bäst.

Oh, oh oh! Sen också, jag kör en liten edit då jag precis påminde mig själv om en film som jag är "sååååå" sugen på. Robbans Halloween 2. Ja jag vet, oortodoxt så det förslår. Men även om filmen verkligen är ett "måndagsjobb" tycker jag den har sin charm. Eller så har jag bara inte sett den på väldigt länge och inbillat mig dess förtjänster.

Håller med Hwal att september är en höstmånad och vad passar då bättre att se än en massa rysliga filmer.

Kan inte ge något definitivt besked om urvalet. Kommer se pö om pö med skräck under den här månaden då jag även vill se en massa andra filmer som jag sparat under en längre tid. I oktober däremot ska jag försöka att enbart titta på skräckfilmer och plöja igenom en massa kända genrefilmer. Då drar jag också igång mitt lilla projekt på 10 stycken utvalda skräckfilmer. Vill inte riktigt avslöja i förväg vad för projekt det kommer att bli men en viss kanadickare kommer jag att beta av.
Senast redigerad av chessjamt 2016-09-02 kl. 00:45.
Citera
2016-09-02, 00:33
Medlem
SnilleFixs avatar
1408 är ju helt ok
Citera
2016-09-02, 00:45
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Hmm, tja, kan möjligen hålla med om att det är någonting som saknas, fast jag tycker att filmen ändå känns hyfsat tillfredställande trots allt. Sam Neill tycker jag du är lite orättvis mot. Han gör väl en helt okej insats som en kaxig, skeptisk sleazy privatdetektiv. Långt ifrån att bli nominerad till något pris men gillar hans insats överlag. Kan också vara personliga anledingar då han var litegrann min barndomscrush efter Jurassic Park.
Påhängsbruden kan jag inte försvara dock. Fick ignorera hennes insats, typ se henne som ett nödvändigt ont. Där håller jag med dig i din kritik.

Är rädd för att jag ger mig ut på djupt vatten om jag börjar diskutera Lovecraft men gör ett försök. Ett problem med att adaptera skräckförfattarens alster är ju att han främst skriver om det onämnbara. Att som filmskapare försöka skildra det som inte riktigt går att skildra är ju ett oöverstigligt hinder i sig själv. Jag tycker dock att Carpenter gör ett bra försök med tydliga flirtar med det mystiska hemska som Sutter Cane skapar. Vi får se glimtar av det men inte helt fullt ut. Det passar Lovecrafts stil imo och hade Carpenter gått fullt ut och visat oss sin tolkning av det hela hade det nog inte blivit lika kraftfullt.

Funderar starkt på att se om den nu de närmsta veckorna så får se om jag överskattar den eller fortfarande håller den lika högt. Vilka skulle du annars nämna som Carpenters bästa, typ topp fem, filmer?

Håller med dig, Sam Neill är grym ju! Man får inte snacka skit om honom. I övrigt tycker jag också att det är en bra film, gav den 4/5. Kul att du gillade Re-Animator förresten, även fast du inte blev helt såld som mig och Ankan

Citat:
Håller med Hwal att september är en höstmånad och vad passar då bättre att se än en massa rysliga filmer.

Kan inte ge något definitivt besked om urvalet. Kommer se pö om pö med skräck under den här månaden då jag även vill se en massa andra filmer som jag sparat under en längre tid. I oktober däremot ska jag försöka att enbart titta på skräckfilmer och plöja igenom en massa kända genrefilmer. Då drar jag också igång mitt lilla projekt på 10 stycken utvalda skräckfilmer. Vill inte riktigt avslöja i förväg vad för projekt det kommer att bli men en viss kanadickare kommer jag att beta av.

Ser fram emot det! Min lista dyker upp om 20 minuters tid ca. Sedan kommer jag nog hålla det till projekttråden, hur är din tanke?
Citera
2016-09-02, 00:53
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Håller med dig, Sam Neill är grym ju! Man får inte snacka skit om honom. I övrigt tycker jag också att det är en bra film, gav den 4/5. Kul att du gillade Re-Animator förresten, även fast du inte blev helt såld som mig och Ankan

Ser fram emot det! Min lista dyker upp om 20 minuters tid ca. Sedan kommer jag nog hålla det till projekttråden, hur är din tanke?

Sam Neill är så sjukt underskattad! Vad fan hände med hans karriär efter -95? Pianot, Jurassic Park och Carpenterrullen som är grym gjorde han tidigt/mitten av 90-talet men sen nada, typ.

Mm, den där komediskräck-kombon behöver jag arbeta på. De är bra de jag har sett men jag vet inte riktigt vad jag ska känna. Skratta eller få rysningar. Får kanske ta och ge jänkarvarulen i London en till chans.

Väntar till första oktober innan jag tillkännager det. Vill ha det kort, enkelt och hanterbart, samtidigt som jag är fri att se lite vad jag vill på sidan om. Hade först tänkt skriva recensionerna här men kanske de passar bättre i projekttråden. Skickar dig ett PM.
Citera
2016-09-02, 01:06
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Påhängsbruden kan jag inte försvara dock. Fick ignorera hennes insats, typ se henne som ett nödvändigt ont.
Ja, hon var verkligen en sten i skon. Fast skulle vilja lägga lite skuld på Carpenter som inte gjorde omtagningar tills replikerna satt. Vilket han kanske gjorde men tröttnade, alternativt han var inne i en krökarperiod . Hon var inte alls lika sunkig i Fright Night II som ex.

Citat:
Ja det är ett stukat skönt slut. Jag gillar iofs mest de första 40ish min. Favvoscen när motell-ägarinnan sparkar på "nått" bakom bardisken och man hör "ööuuuhhh".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in