2017-07-16, 08:42
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
"Hajen" är absolut en skräckfilm i min bok även om jag också hört en hel del hävda motsatsen. Vissa ignoranta människor har fördomar kring skräckfilmer och de anser att en sann skräckfilm måste ha vissa kännetecken såsom korkade karaktärer, många och spektakulära dödsscener, låg budget m.m. för annars så är det ej en riktig skräckfilm
Alla efterföljande creature-features som "Hajen" inspirerade (Grizzly, Tentacles, Piranha m.m., m.m.) anses utan undantag vara typiska skräckfilmer och det enda som skiljer "Hajen" från dessa är kvalitén.

Ett annat exempel är en äldre herre som hävdade bestämt att "The Shining" (1980) inte var en skräckfilm för "den är ju bra" som enda argument.

Håller med dig till fullo men en sak undrar jag, jag ser att anledningen att The Shining inte skulle vara skräck är för att den var bra men hur fan kan man inte klassa en skräckfilm som The Shining som Skräck? Hajen är skräck oavsett vad folket tycker och tänker så är det skräck och folk av dennes tid blev riktigt skrämda av den.

Angående att det inte kan vara skräck för att filmen var ju bra. Det finns ju tusentals skräckfilmer som är riktigt bra och inte bara skräpfilmer är skräck. Vad klassar man en skräckfilm som är bra för då? Om det nu inte kan vara skräck om den är bra? Enligt personen du citerade.
Citera
2017-07-16, 08:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Håller med dig till fullo men en sak undrar jag, jag ser att anledningen att The Shining inte skulle vara skräck är för att den var bra men hur fan kan man inte klassa en skräckfilm som The Shining som Skräck? Hajen är skräck oavsett vad folket tycker och tänker så är det skräck och folk av dennes tid blev riktigt skrämda av den.

Angående att det inte kan vara skräck för att filmen var ju bra. Det finns ju tusentals skräckfilmer som är riktigt bra och inte bara skräpfilmer är skräck. Vad klassar man en skräckfilm som är bra för då? Om det nu inte kan vara skräck om den är bra? Enligt personen du citerade.

Märkligt. Det finns en annan märklig uppdelning: många filmer, som inte är ett dugg skrämmande, och antagligen inte avser att vara det heller, kategoriseras som "skräck" för att de innehåller övernaturliga inslag. Det tycker jag är fel. Man kan sätta in kategorin "fantasy" i så fall, eller i vissa fall "science fiction".
Citera
2017-07-16, 11:22
Medlem
Kalender-mannens avatar
Jag är så förbannat spyless på detta korksniffandet. Varför lägga energi och tid på att bry sig om vem som klassar vad som vad? En mans skräck är en annan mans porr. Det är bara personlig osäkerhet som lyser igenom, dessutom kring totalt ickerelevanta saker. Låt folk tycka vad de tycker och lämna det där.
Senast redigerad av Kalender-mannen 2017-07-16 kl. 11:26.
Citera
2017-07-16, 11:52
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalender-mannen
Jag är så förbannat spyless på detta korksniffandet. Varför lägga energi och tid på att bry sig om vem som klassar vad som vad? En mans skräck är en annan mans porr. Det är bara personlig osäkerhet som lyser igenom, dessutom kring totalt ickerelevanta saker. Låt folk tycka vad de tycker och lämna det där.

"Den stora kusliga tråden om skräckfilmer"
"Grabbar, låt oss inte diskutera vad som gör en skräckfilm eller vad det innebär"
Det är en intressant diskussion, varför ska den inte äga rum? Var i ligger kopplingen mellan osäkerhet och det här ämnet?
Hittills är det en rätt avslappnad stämning.
Mitt främsta syfte med att lyfta det hela är inte att ta fram ett regelverk, utan att faktiskt belysa olika perspektiv över vad som definiera genrer rent personligt.
Senast redigerad av Black.Lips 2017-07-16 kl. 11:58.
Citera
2017-07-16, 11:53
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Märkligt. Det finns en annan märklig uppdelning: många filmer, som inte är ett dugg skrämmande, och antagligen inte avser att vara det heller, kategoriseras som "skräck" för att de innehåller övernaturliga inslag. Det tycker jag är fel. Man kan sätta in kategorin "fantasy" i så fall, eller i vissa fall "science fiction".
Intressant, har du några exempel? För det är klart att det ibland måste gå åt andra hållet. Genrer är ibland lite väl snäva beroende på vem som ger sin tolkning.
Citera
2017-07-16, 12:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag bryr mig inte om hur andra privatpersoner klassar sina filmer PRIVAT, men när det är ute på nätet på sajter där man tipsar varandra om bra filmer är det viktigt att det blir rätt. Det är inte roligt om man har laddat upp för en mysig skräckfilmskväll, kanske betalat en slant för filmen - och så ÄR filmen inte en skräckfilm, utan någon filosofisk film där möjligheten till liv efter döden avhandlas... Men inget händer som får en att hoppa till eller känna kuslighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
Intressant, har du några exempel? För det är klart att det ibland måste gå åt andra hållet. Genrer är ibland lite väl snäva beroende på vem som ger sin tolkning.

Nej bara för det så kan jag inte komma på någon nu på rak arm.
Citera
2017-07-16, 12:58
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Nej bara för det så kan jag inte komma på någon nu på rak arm.
Kommer du på någon, får du gärna återkomma. Det fick mig att börja tänka också. Cronenberg, på grund av body horror, slängs ofta in i facket av skräck, ja, första halvan av karriären. Men, jag finner ändå att han gjort väldigt otypiska skräckfilmer, där det även i vissa fall går att diskutera om det ens handlar om skräckfilm överhuvudtaget. Redan vid Scanners finner jag att det blev mer tyngd på Sci-Fi än skräck, men det är ju ändå en väsentlig body horror-film.
Det är även vid såna genrebenämningar som det blir tydligt hur vagt och flyktig det kan vara i definitionerna.
Citera
2017-07-16, 14:16
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

Enligt denna herre så var skräckfilmer utan undantag "skräp" och hans tankar kring skräckfilm gick direkt till nakna, korkade brudar som sprang omkring i skogen och blev hackade i småbitar av nån maskerad mördare. När jag nämnde skräckfilmer som bröt mot dessa mönster såsom t.ex. "The Shining" och "Alien" så svarade han att "The Shining" ej var en skräckfilm för den var en bra film. Var en film bra så kunde det ej vara en skräckfilm då alla skräckfilmer per definition var dåliga. Jag utgår ifrån att han klassade "The Shining" som en thriller då.
Jag anser själv att detta är idiotiskt sätt att resonera men det var hans åsikt.

På internätet har jag fått andra exempel såsom "Hajen", "Psycho", "När Lammen Tystnar" m.m. som exempel på filmer som ej är skräck och då verkar resonemanget mest vara baserat på filmernas höga kvalitet.
Citera
2017-07-16, 14:55
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Jag bryr mig inte om hur andra privatpersoner klassar sina filmer PRIVAT, men när det är ute på nätet på sajter där man tipsar varandra om bra filmer är det viktigt att det blir rätt. Det är inte roligt om man har laddat upp för en mysig skräckfilmskväll, kanske betalat en slant för filmen - och så ÄR filmen inte en skräckfilm, utan någon filosofisk film där möjligheten till liv efter döden avhandlas... Men inget händer som får en att hoppa till eller känna kuslighet.

Jag förstår absolut vad du menar och hur du tänker men samtidigt så känner jag att man bör läsa lite av handlingen innan man kastar sig in i en film. Skulle det bli så som du beskriver, vilket jag har svårt att tro, så är jag rädd för att ditt sätt att bemöta och undersöka en filmen har grova brister. Det är ju inte svårt att t.ex. läsa de få rader som skrivs om varje film på IMDB (texten på toppen av sidan och inte recensionen).

Det är ju samma logik som t.ex. skulle förespråka förbjud på alla moraknivar i Sverige för att de kan användas som vapen.
Lite sunt förnuft har väl de allra flesta när de beskriver en film eller när man är i valet och kvalet om man verkligen skall se filmen, speciellt om man skall betala för den.

Menade du verkligen så som jag tolkat dig?
Senast redigerad av Kalender-mannen 2017-07-16 kl. 15:14.
Citera
2017-07-16, 15:12
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Lips
"Den stora kusliga tråden om skräckfilmer"
"Grabbar, låt oss inte diskutera vad som gör en skräckfilm eller vad det innebär"
Det är en intressant diskussion, varför ska den inte äga rum? Var i ligger kopplingen mellan osäkerhet och det här ämnet?
Hittills är det en rätt avslappnad stämning.
Mitt främsta syfte med att lyfta det hela är inte att ta fram ett regelverk, utan att faktiskt belysa olika perspektiv över vad som definiera genrer rent personligt.

Jag ber om ursäkt för min aggressiva ton. Jag läste aldrig ditt startinlägg av ämnet utan de andras däromkring. Jag trodde att ett regelverk skulle vara något form av slutmål som skulle kunna användas för att sortera ut filmer som ej hör hemma i tråden. Vilket är omöjligt då vissa tycker att spöken är skrattretande (då de inte finns i verkligheten) och att hotet från människor är den sanna skräcken o.s.v.

Men din önskan var enbart att jämför din vypunkt mot andras. För att se om fler delar din upplevelse av filmer eller om de istället har motargument och en annan uppfattning?
Citera
2017-07-16, 15:20
Medlem
Black.Lipss avatar
Citat:
Jag ber om ursäkt för min aggressiva ton. Jag läste aldrig ditt startinlägg av ämnet utan de andras däromkring. Jag trodde att ett regelverk skulle vara något form av slutmål som skulle kunna användas för att sortera ut filmer som ej hör hemma i tråden. Vilket är omöjligt då vissa tycker att spöken är skrattretande (då de inte finns i verkligheten) och att hotet från människor är den sanna skräcken o.s.v.

Men din önskan var enbart att jämför din vypunkt mot andras. För att se om fler delar din upplevelse av filmer eller om de istället har motargument och en annan uppfattning?

Ja, tanken var först gällande filmen Hajen, men sedan tog det lite eget liv och började innefatta även andra filmer, vilket jag tycker är helt okej. För jag finner det vara intressant att se vilka synpunkter, åsikter och argument folk har för att något inte anses vara skräck enligt dem. Det existerar redan en oändlighetsdiskussion i en tråd gällande filmen När Lammen Tystnar, vilket vi inte behöver beröra här.
Men, det är en av de mer levande eftersom det sträcker sig förbi den enklaste motiveringen av typ: Jag tycker inte att det är läskigt.
Finns det någon tråd där jag tror diskussionen kan vara lite djupare än enbart vad man finner skrämmande eller inte, så är det nog denna.
Din aggressiva ton är helt okej, jag är inte oskyldig till sånt heller.
Citera
2017-07-16, 16:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag tror att jag redan har hittat en vinnare i sökandet efter misslyckade skräckfilmer.

The creeping terror (1964)
Sämre än så här har svårt att föreställa mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in