Poltergeist (2015)
En familj blir besökta av spöken i deras hem. Först verkar andarna vänliga, och flyttar mest runt objekt i huset för skojs skull, men det hela tar en otäck vändning när spökena börjar terrorisera familjen och kidnappar den yngsta dottern.
Ska jag verkligen sitta här och skriva att jag är förbannad att där är en Poltergeist remake, när jag sedan också går och betalar för att se den? Det kändes ganska väntat att detta skulle inträffa förr eller senare. Själv är jag förvånad det faktiskt tog så här lång tid ändå.
Kanske är det för att jag såg Demonic innan idag, men jag kan inte säga detta är en skitfilm. Så långt kan jag inte gå, men det är fortfarande en film som inte är bra någonstans.
I ärlighetens namn är där inte mycket att säga här. Det är nästan scen för scen kopia utav originalet bara de har gjort en snabb version ungefär. Lite som en "best of" från originalet och gjort om.
Problemet är att filmen inte är läskig och känns bara mer konstig och absurd vid ett par scener än läskig. Något originalet faktiskt var vid sina tillfällen.
Här får vi en scen med en datagjord ekorre, ett trädskåp med en massa clowndockor och nästan varje scen innehåller något CGI.
Vad som gjorde originalet så fantastisk var delvis d fanatiska praktiska effekterna. De var unika och bra för dess tid och riktigt imponerande som trädet och skelettscenen var rent ut sagt läskig, med tanke på att det är riktiga människoskelett.
Då hjälper det inte att du fyller ut dina scener med dålig CGI och bara gör en spökfilm i mängden bland dagens skräckfilmer. När Poltergeist kom ut 1982 var det något nytt och unikt för skräckgenren. Man hade inte riktigt sett det förr och tack vare Spielberg och hans touch på det hela blev det något extra. Men sedan dess har dessa filmerna kommit ut i daglig ström i skräck genren. Denna kommer inte utmärka sig från andra skräckfilmer.
En positiv sak med filmen är Sam Rockwell. Men det är bara för att Sam Rockwell alltid är bra oavsett kvalitén på filmen. Han är ljuset i filmen och varje gång han är med underlättar tittningen något enormt. Desvärre så dansar han inte.
Där av även den anledningen kan jag inte hata filmen då Sam Rockwell åtminstone spelar huvudrollen i den. Och han spelar rollen ungefär som om han spelar sina andra roller, sig själv typ med andra ord.
I sin helhet har jag ärligt talat inte mycket mer att säga om filmen. Jag har redan skrivit en recension på 1982-versionen så där får ni hälften med. Då det är en scen för scen nedklippt "best of" version utav originalet.
Filmen är fylld med CGI som inte ens ser trovärdig ut, vilket gör att filmen tappar gnistan helt, blir en i mängden utav alla andra skräckfilmer och är inte läskig för fem öre.
Jag hatade inte filmen, men i slutändan ser jag absolut ingen poäng med filmens existens överhuvudtaget. Mer än att casha in på genren.
Men den var mer tålmodig än Poltergeist III... Ja det är lite som att jämföra Superman Returns med Superman IV.
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1029360/?ref_=hm_otw_t1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=fhr8d1yxSP8