2014-10-21, 21:11
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av promannen
La Cueva var ju riktigt jävla bra, gillade dem hårda tonerna mellan karaktärerna , överlevnadsfilmer av denna klass vill man se mer av. Hatar handfilmna filmer men det fungerade bra i denna. Fanns några äckliga scener i denna rulle iaf.
Blev besviken när jag först märkte att det skulle bli ytterligare en FF-film (då jag är så jävla trött på det) men i det här fallet så bidrog det till filmen genom att göra filmen ännu mer intim och klaustrofobisk. Kan dock tänka mig att en riktigt kompetent regissör kan återskapa samma känsla utan att behöva använda den gimmicken. Bra film över lag i vilket fall som helst.
Citera
2014-10-21, 21:38
Medlem
Såg Among the Living nyss och som helhet är det en bra skräckfilm. Musiken drog ner den en hel del då jag tyckte den var rätt opassande, klippningen som skedde vid morden kändes också inte så jättebra. Filmens styrka var relationen mellan fadern och sonen där båda gjorde ett bra jobb.
Citera
2014-10-21, 21:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Både Spanien och Frankrike har lyckats producera många bra skräckfilmer under 00-talet så det hoppas jag på!

På tal om Spanien så ska jag se på Bloody Moon nu av Franco som det var snack om tidigare idag.
Citera
2014-10-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
På tal om Spanien så ska jag se på Bloody Moon nu av Franco som det var snack om tidigare idag.

Tänkt ha en Jess Franco-tema länge nu, då jag bara sett hans mest kända filmer. Måste ta tag i saken!
Citera
2014-10-21, 23:03
Medlem
foshiznits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Haha visst! Dör för sån "trivia". Kan starkt rekommendera att du ser nämnda dokumentär/intervju. Den finns som extramaterial till Arrow's BD (DVD med??) släpp av rullen. Om du har den, annars finns den på tuben tror de är en 20-30 minuters intervju som man bara värms av att kolla på. Från att han trodde sig kunna gömma sig till att den visas i 85 länder eller något liknande haha. Full av härlig sarkasm.

Jag såg att du nämnde hajen nu, sorry. Hoppas att du inte blev allt för avskräckt bara, vill verkligen följa din eventuella Fulci-resa. Jag brukar alltid säga att det tar ett par spaghetti-rullar innan man kommer in i de och när man det väl "klickar till" är man nergeek'ad alltså .
The Beyond är (oväntat) hans andra mästerverk hos mig men svårt att jämföra kaka med kaka. Zombie-rullarna är en del medan giallo är en annan sida hos karln.
Murder to the Tune of the Seven Black Notes är en av mina favoriter men Don't Torture a Duckling och A Lizard in a Woman's Skin är även dem 4:er hos mig.

Mister SadEyes la det helt enkelt:

-SadEyes

Edit: Är det bara jag som älskar House by the Cemetery? Stackars pojken måste vart hatat för resten av sitt liv pga den jävla dubben bara.

Jag gillar House by the Cemetery väldigt mycket! Även om den är full utav plotholes som när barnvakten torkar upp blod från golvet utan att Katherine MacColl reagerar..

Snabba ryck under inspelningen och med en låg budget så är man tillåten att göra sådana misstag!

(Blev lite orolig när jag satte igång Lamberto Bavas A Blade In The Dark och han är den första som dyker upp i rutan! )
Undrar om hans föräldrar hade någon aning om vad för filmer han var med i egentligen?

Han är bra i Manhattan Baby där han också har en stor roll, kommer inte ihåg om dubbningen är lika fenomenal där med..
Citera
2014-10-21, 23:27
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Är det bara jag som älskar House by the Cemetery? Stackars pojken måste vart hatat för resten av sitt liv pga den jävla dubben bara.

Har väldigt svårt för den. Stora hål i storyn, och den där jävla ungen alltså... fy fan! Barnaga är ingenting jag stöder, men jävlar vilken smäll ungjäveln förtjänar! Riktigt härlig stämning dock.
Senast redigerad av Punkliv 2014-10-21 kl. 23:30.
Citera
2014-10-21, 23:47
Medlem
Lotsos avatar
Autumn Schreck

City of the Living Dead (1980)

Fader Thomas hänger sig på kyrkogården och öppnar på så sätt portarna till helvetet. Långt därifrån, närmare bestämt i New York, får en ung kvinna nys om detta genom en seans. Strax efteråt dör hon, eller åtminstone verkar det så. Hon blir begravd men en reporter upptäcker att hon fortfarande lever och lyckas rädda henne. Mary och reportern beger sig till staden för att försöka stänga portarna igen, innan det är för sent.

Handlingen till denna filmen är ju perfekt. Uppbyggnaden är bra och jag var investerad i vad som försiggick i filmen de första 20 minuterna och såg fram emot vart filmen var på väg. Men detta är en sådan film där ju länge in man kommer desto mer neråt går det bara.
Detta var inte ens en zombiefilm i mina ögon då det var demoner av något slag då de kunde teleportera sig dog genom att enkelt bli skjutna i magen. Om det nu skulle varit zombies varför gjorde då Lucio Fulci i regel i sin första Zombi 2 att de enbart kunde dö genom att bli skjutna i huvudet, medan här så gör de inte? Med andra ord, det är inte zombies.

Jag hade även önskat fler mordoffer, det var inte lika groteskt eller brutalt som Zombi 2 var, heller inte gore effekterna. Visst var borren genom huvudet snygg, men resten tyckte jag inte var så värst imponerande faktiskt. Jag hade också trott att slutet skulle vara lite mer av ett blodbad, men istället sätts demonerna i eld och dör.
Christopher George spelar huvudpersonen, och har dykt upp nu med jämna mellanrum senaste tiden bland skräckfilmerna. Dock får han inte mycket att göra och blir mer som John Huston rollen i Tentacles, där han dyker upp med jämna mellanrum men får inget viktigt att göra. Han är liksom bara där, men det är skönt att ha honom där.

Jag förstod dock inte sidohandlingen involverad en karaktär som heter Bob. Han klipper filmen till då och då i början, men han verkar inte ha något viktigt att framföra. Vilket sådant är resultatet då ah senare dör av en flickas pappa som tror Bob har haft sex med henne, där han då kör en borr igenom honom. Allt detta för en effekt, och ja det var en snygg effekt, men verkligen totalt onödig med speltid. Och då är filmen inte lång ens en gång...
Sedan har vi slutet som är verkligen en uppbyggnad som inte levererar. Jag förväntade mig något bättre, men istället blev det väldigt tamt och tråkigt.
Dessutom så gör inte demonerna så värst mycket att förstöra jorden eller ta över den. De snackar konstant om "Alla Helgons Dagen" då allting kommer gå åt helvete, men när dagen väl inträffar händer verkligen inte mycket alls. För övrigt gillar jag inte makeupen på demonerna, ser ut som brännskadade människor.

I sin helhet är detta ett steg neråt från Zombi 2. Visst var Zombi 2 seg i början, men när den väl tog fart tog den fart på ett bra sätt och var verkligen värt väntan. Här så är det snarare tvärtom. Där början har en bra uppbyggnad, men slutresultatet inte blev något vidare.
Jag tyckte filmen lovade för mycket som den inte levde upp till. Jag fick inte det blodbad jag ville ha i slutet och istället för zombies fick jag demoner av något slag. Samtidigt som handlingen faktiskt låter lovande, men filmen levererar inte upp till dess potential.
Vad som gör filmen sevärd är dess effekter, uppbyggnaden samt Christopher George, annars var detta inte så värst bra i mitt tycke.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0081318/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zfDiQ99f1-4
Citera
2014-10-21, 23:53
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Har väldigt svårt för den. Stora hål i storyn, och den där jävla ungen alltså... fy fan! Barnaga är ingenting jag stöder, men jävlar vilken smäll ungjäveln förtjänar! Riktigt härlig stämning dock.
Haha, blev nästan sugen på att se den bara för att se hur illa det är egentligen.

Såg La Cueva nyss och det var bland det mest efterblivna jag någonsin sett. Totalt värdelös film.
Citera
2014-10-21, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Uppföljaren Absurd är mycket bättre!

Nice!

Ska absolut se, den ligger på min slasher-lista golden age 78-84 (ligger under mina listor på filmtipset). Sett 38 av de 130 jag har på listan. Dock tagit en paus...men ska återuppta den när jag kommit ikapp mig med de asiatiska filmer jag har att se från 2010 och framåt
Citera
2014-10-22, 00:00
Medlem
Kalender-mannens avatar
Citat:
Edit: Är det bara jag som älskar House by the Cemetery? Stackars pojken måste vart hatat för resten av sitt liv pga den jävla dubben bara.

Du är inte ensam. Den har en fin atmosfär, även om den emellanåt blir lite kall och stressad, dock kommer den långt på sin charm och ofrivilliga humor. Fulic är knappast stolt över filmen men för mig och många andra har den en speciell plats inombords.
Citera
2014-10-22, 00:09
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
City of the Living Dead (1980)

2.5 av 5!

Tråkigt att du inte gillade den så mycket! Sett The Beyond av Fulci?

Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Haha, blev nästan sugen på att se den bara för att se hur illa det är egentligen.

Var beredd på dålig dubbning bara, riktigt jävla dålig dubbning.
Citera
2014-10-22, 00:52
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Tråkigt att du inte gillade den så mycket! Sett The Beyond av Fulci?

The Beyond har ju för övrigt en väldigt härlig scen med spindlarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in