Autumn Schreck
City of the Living Dead (1980)
Fader Thomas hänger sig på kyrkogården och öppnar på så sätt portarna till helvetet. Långt därifrån, närmare bestämt i New York, får en ung kvinna nys om detta genom en seans. Strax efteråt dör hon, eller åtminstone verkar det så. Hon blir begravd men en reporter upptäcker att hon fortfarande lever och lyckas rädda henne. Mary och reportern beger sig till staden för att försöka stänga portarna igen, innan det är för sent.
Handlingen till denna filmen är ju perfekt. Uppbyggnaden är bra och jag var investerad i vad som försiggick i filmen de första 20 minuterna och såg fram emot vart filmen var på väg. Men detta är en sådan film där ju länge in man kommer desto mer neråt går det bara.
Detta var inte ens en zombiefilm i mina ögon då det var demoner av något slag då de kunde teleportera sig dog genom att enkelt bli skjutna i magen. Om det nu skulle varit zombies varför gjorde då Lucio Fulci i regel i sin första Zombi 2 att de enbart kunde dö genom att bli skjutna i huvudet, medan här så gör de inte? Med andra ord, det är inte zombies.
Jag hade även önskat fler mordoffer, det var inte lika groteskt eller brutalt som Zombi 2 var, heller inte gore effekterna. Visst var borren genom huvudet snygg, men resten tyckte jag inte var så värst imponerande faktiskt. Jag hade också trott att slutet skulle vara lite mer av ett blodbad, men istället sätts demonerna i eld och dör.
Christopher George spelar huvudpersonen, och har dykt upp nu med jämna mellanrum senaste tiden bland skräckfilmerna. Dock får han inte mycket att göra och blir mer som John Huston rollen i Tentacles, där han dyker upp med jämna mellanrum men får inget viktigt att göra. Han är liksom bara där, men det är skönt att ha honom där.
Jag förstod dock inte sidohandlingen involverad en karaktär som heter Bob. Han klipper filmen till då och då i början, men han verkar inte ha något viktigt att framföra. Vilket sådant är resultatet då ah senare dör av en flickas pappa som tror Bob har haft sex med henne, där han då kör en borr igenom honom. Allt detta för en effekt, och ja det var en snygg effekt, men verkligen totalt onödig med speltid. Och då är filmen inte lång ens en gång...
Sedan har vi slutet som är verkligen en uppbyggnad som inte levererar. Jag förväntade mig något bättre, men istället blev det väldigt tamt och tråkigt.
Dessutom så gör inte demonerna så värst mycket att förstöra jorden eller ta över den. De snackar konstant om "Alla Helgons Dagen" då allting kommer gå åt helvete, men när dagen väl inträffar händer verkligen inte mycket alls. För övrigt gillar jag inte makeupen på demonerna, ser ut som brännskadade människor.
I sin helhet är detta ett steg neråt från Zombi 2. Visst var Zombi 2 seg i början, men när den väl tog fart tog den fart på ett bra sätt och var verkligen värt väntan. Här så är det snarare tvärtom. Där början har en bra uppbyggnad, men slutresultatet inte blev något vidare.
Jag tyckte filmen lovade för mycket som den inte levde upp till. Jag fick inte det blodbad jag ville ha i slutet och istället för zombies fick jag demoner av något slag. Samtidigt som handlingen faktiskt låter lovande, men filmen levererar inte upp till dess potential.
Vad som gör filmen sevärd är dess effekter, uppbyggnaden samt Christopher George, annars var detta inte så värst bra i mitt tycke.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0081318/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=zfDiQ99f1-4