2014-10-21, 16:21
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Det är hans bästa och sen kommer Zombi 2 i min mening!

Ja, antingen den eller New York Ripper. Väldigt bra filmer i alla fall!
Citera
2014-10-21, 16:33
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Nu måst jag lyfta ett Spaghetti No. 5 finger och ifrågasätta hur man ens lyckas skriva en recension om Zombi 2 utan att ens nämna: Vatten-zombie-scenen, öga-scenen eller slutet?? .

Men tror jag själv gav den en 3:a första gången jag såg den varav en fullförtjänt 5:a numera .
Rolig fakta (går att ses i Aliens, Cannibals and Zombies: A Trilogy of Italian Terror ) är att Ian McCulloch begav sig till Italien efter en puttrande tv-seriens karriär. Han visste inte riktigt vad hgan väntade men under inspelningen var han nästan ensam om att prata engelska. Han sa bl.a. att Fulci sa åt sina italienska skådisar att te.x. räkna från 1-10 på italienska på ett visst vis för han ändå skulle dubba skiten i efterhand . Han kunde alltså prata engelska till sina medspelare och få typ sifferräkning som svar tillbaka på ett annat språk.
Filmen dubbades om på italienska och engelska och enligt McCulloch så föredrar han sin egen röst på italienska (dubb). Han skämdes överhört atm för sin roll men trodde inte den skulle ha någon betydande roll för hans karriär eftersom "ingen ändå skulle se eller få tag på denna rullen"...

.. So much fun .

Han gjorde för övrigt även Contamination och Zombi Holocaust medan han ändå var där .

Hahaha, skitkul att höra såna här historier om italienska filminspelningar! Den där dokumentären om Gabriel Yorke, där han snackar om Cannibal Holocaust-inspelningen är fantastisk!
Citera
2014-10-21, 17:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Ja, antingen den eller New York Ripper. Väldigt bra filmer i alla fall!

Den kommer på tredje plats hos mig.
Citera
2014-10-21, 17:39
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Nu måst jag lyfta ett Spaghetti No. 5 finger och ifrågasätta hur man ens lyckas skriva en recension om Zombi 2 utan att ens nämna: Vatten-zombie-scenen, öga-scenen eller slutet?? .

Men tror jag själv gav den en 3:a första gången jag såg den varav en fullförtjänt 5:a numera .
Rolig fakta (går att ses i Aliens, Cannibals and Zombies: A Trilogy of Italian Terror ) är att Ian McCulloch begav sig till Italien efter en puttrande tv-seriens karriär. Han visste inte riktigt vad hgan väntade men under inspelningen var han nästan ensam om att prata engelska. Han sa bl.a. att Fulci sa åt sina italienska skådisar att te.x. räkna från 1-10 på italienska på ett visst vis för han ändå skulle dubba skiten i efterhand . Han kunde alltså prata engelska till sina medspelare och få typ sifferräkning som svar tillbaka på ett annat språk.
Filmen dubbades om på italienska och engelska och enligt McCulloch så föredrar han sin egen röst på italienska (dubb). Han skämdes överhört atm för sin roll men trodde inte den skulle ha någon betydande roll för hans karriär eftersom "ingen ändå skulle se eller få tag på denna rullen"...

.. So much fun .

Han gjorde för övrigt även Contamination och Zombi Holocaust medan han ändå var där .

Jag nämnde Vatten-zombie-scenen i recensionen i allra slutet. Ögon scenen i min mening var inte särskilt märkvärdig, och då brukar jag finna scener som involverar ögat väldigt svåra att se på, men här är en av de första gångerna jag faktiskt inte fick någon obehaglig känsla. Tycker till och med ögon scenen i Motorsågsmassakern är värre...
Slutet kunde jag nämnt dock, det som var roligt här är ju att zombierna invaderar och det ska vara jordens undergång, medan vanliga bilar fortfarande kör normalt nere vid bron, ovetandes om att där pågår en filminspelning. Det var skoj, och något jag skulle nämnt helt klart!

OnT:

Autumn Schreck

Invasion of the Body Snatchers (1978)

Utomjordingar kommer och tar över, men inte i den formen vi är vana vid. Istället smygande och krypande, när vi sover. Återinspelning av kultklassikern från 1956.

Originalet från 1958 är en av mina favorit sci-fi filmer, speciellt när det kommer till 50-tals sci-fi så är den ljusår före många andra som gjordes under den tiden. Den lyckas även vara bra utan några effekter. Där är knappt några överhuvudtaget, men det är historien och karaktärerna som för en involverad. Tillsammans med idén att det är blommor, inte utomjordingar som tar över. Vilket är en bra idé för en gång skull. Nu är filmen visserligen också baserad på en bok från 1955, så idén kom ju såklart ifrån boken.
Remakes brukar inte i förstahand gå hand i hand när man verkligen gillar originalet, och sällan lyckas en remake vara bra överhuvudtaget. Men detta är ett exempel på en remake gjord med värdighet, som är väldigt bra och som hyllar originalet samtidigt som den gör någonting nytt med formatet. Den lyckas inte vara lika bra som originalet, men det är fortfarande en mycket bra film som när det kommer till remakes, troligtvis är en av de bättre där ute.

Filmen förklarar lite mer detaljerat hur hela transformationen går till med hur utomjordingarna tar över kropparna än vad originalet gör. Så på den punkten är denna filmen starkare, medan i originalet så somnar de bara och blir klonen direkt, utan att förklara vart den originella kroppen tar vägen.
Det bjuds även på mer effekter här. Bland annat hur kropparna kommer till, som är väldigt groteskt, men du kan inte titta bort. Men åter igen så är det en av anledningarna jag uppskattar den första så mycket, den lyckas utan några som helst effekter. Men det är skönt att ha två versioner man kan välja mellan. Gore fanatikerna lär gå för denna, medan intresse fanatikerna troligtvis lär gå för originalet.

Det märks dock tydligt att filmen är gjord på 70-talet. då den ibland kan bli lite för konstig. Som en scen som involverar en hund med ett människoansikte och kameravinklarna är ganska så intressanta, då det ibland känns som man drömmer eller tagit droger. Vilket kanske ska vara meningen att man ska känna av hur karaktärerna i i filmen känner sig, men det kändes mer konstigt än realistiskt. Den går mer för det artistiska ibland och vid speltiden 1timme och 55minuter blir det lite för långt.

Skådespelarna gör ett bra jobb, och kändis högen är där. Allt från Donald Sutherland till Jeff Goldblum och Leonard Nimoy. En intressant fakta är att Kevin McCarthy som är huvudpersonen i originalet har en cameo här som är identisk med hans karaktär i originalet, och enligt IMDb är det samma person. Och trots de bra skådespelarna så kände jag mig aldrig fast vid karaktärerna som i första filmen, som tack vare dess berättarröst och att hela filmen är en flashback hjälper. Här så känns det mer tomt.
Trots att jag fokuserat på en del negativt här nu, så är det ju mer jämförelser med originalet och vad som jag gillade mer där. Men detta är fortfarande en bra film med några nackdelar på sig.

I sin helhet är detta en remake gjord rätt och bra. Den når inte upp i samma nivå som originalet, och vissa saker som att den är något sakta och har för lång speltid är ett problem. Men den den gör något nytt med konceptet samtidigt som den hedrar originalet. Det bjuds på härliga effekter och bra skådespelare.
Detta är en remake gjord rätt, och en av de bättre remakes som existerar där ute.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0077745/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=52vK2-Dv1TA
Citera
2014-10-21, 18:13
Medlem
Rakiis avatar
Härliga tider nu då både Among the Living och La Cueva har släppts nu, vet i alla fall vad jag ska hitta på ikväll!
Citera
2014-10-21, 19:00
Medlem
Citat:
Härliga tider nu då både Among the Living och La Cueva har släppts nu, vet i alla fall vad jag ska hitta på ikväll!

Både verkar bra! Kanske blir Among the Living redan ikväll då den verkar passa mig perfekt!
Citera
2014-10-21, 19:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Både verkar bra! Kanske blir Among the Living redan ikväll då den verkar passa mig perfekt!

Vet egentligen inte mycket om någon av de men har väntat på dom ett tag nu då ryktet florerat om att dom ska vara bra!
Citera
2014-10-21, 19:18
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Hahaha, skitkul att höra såna här historier om italienska filminspelningar! Den där dokumentären om Gabriel Yorke, där han snackar om Cannibal Holocaust-inspelningen är fantastisk!
Haha visst! Dör för sån "trivia". Kan starkt rekommendera att du ser nämnda dokumentär/intervju. Den finns som extramaterial till Arrow's BD (DVD med??) släpp av rullen. Om du har den, annars finns den på tuben tror de är en 20-30 minuters intervju som man bara värms av att kolla på. Från att han trodde sig kunna gömma sig till att den visas i 85 länder eller något liknande haha. Full av härlig sarkasm.
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Jag nämnde Vatten-zombie-scenen i recensionen i allra slutet. Ögon scenen i min mening var inte särskilt märkvärdig, och då brukar jag finna scener som involverar ögat väldigt svåra att se på, men här är en av de första gångerna jag faktiskt inte fick någon obehaglig känsla. Tycker till och med ögon scenen i Motorsågsmassakern är värre...
Slutet kunde jag nämnt dock, det som var roligt här är ju att zombierna invaderar och det ska vara jordens undergång, medan vanliga bilar fortfarande kör normalt nere vid bron, ovetandes om att där pågår en filminspelning. Det var skoj, och något jag skulle nämnt helt klart!
Jag såg att du nämnde hajen nu, sorry. Hoppas att du inte blev allt för avskräckt bara, vill verkligen följa din eventuella Fulci-resa. Jag brukar alltid säga att det tar ett par spaghetti-rullar innan man kommer in i de och när man det väl "klickar till" är man nergeek'ad alltså .
The Beyond är (oväntat) hans andra mästerverk hos mig men svårt att jämföra kaka med kaka. Zombie-rullarna är en del medan giallo är en annan sida hos karln.
Murder to the Tune of the Seven Black Notes är en av mina favoriter men Don't Torture a Duckling och A Lizard in a Woman's Skin är även dem 4:er hos mig.

Mister SadEyes la det helt enkelt:
Citat:
Fulci är grym. Tycker han är underskattad. Du kommer ha mycket bra film längs vägen om du ser fler verk av denna eminenta regissör.

Hans giallo-filmer är riktigt bra.

Perversion Story (1969)
Lizard in a Woman's Skin (1971)
Don't Torture a Duckling (1972)

Sedan har vi hans skräck-period.

Murder to the Tune of the Seven Black Notes (1977)
City of the Living Dead (1980)
The Beyond (1981)

Fulcis slasher New York Ripper (1982) kan också varmt rekommenderas.

Efter den senare filmen så blir kvalitén sämre med en hel del mindre bra filmer även om det finns några guldkorn som A Cat in the Brain (1990).
-SadEyes

Edit: Är det bara jag som älskar House by the Cemetery? Stackars pojken måste vart hatat för resten av sitt liv pga den jävla dubben bara.
Senast redigerad av JoeL431 2014-10-21 kl. 19:20.
Citera
2014-10-21, 19:21
Medlem
Citat:
Vet egentligen inte mycket om någon av de men har väntat på dom ett tag nu då ryktet florerat om att dom ska vara bra!

Både Spanien och Frankrike har lyckats producera många bra skräckfilmer under 00-talet så det hoppas jag på!
Citera
2014-10-21, 20:34
Medlem
EduXs avatar
Orkar inte köra igenom hela tråden då jag sitter på mobilen, iaf, någon som kan tipsa om någon bra skräckis som är hemsk på ett psykiskt sätt? Splatter och zombies är jag inte mycket för
Citera
2014-10-21, 20:38
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Edit: Är det bara jag som älskar House by the Cemetery? Stackars pojken måste vart hatat för resten av sitt liv pga den jävla dubben bara.
Antagligen.
Nä men House by the Cemetary är helt okay men ungen är för irriterande och tar samtidigt upp väldigt mycket plats i filmen.
Citera
2014-10-21, 21:04
Medlem
Citat:

La Cueva var ju riktigt jävla bra, gillade dem hårda tonerna mellan karaktärerna , överlevnadsfilmer av denna klass vill man se mer av. Hatar handfilmna filmer men det fungerade bra i denna. Fanns några äckliga scener i denna rulle iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in