Citat:
Ursprungligen postat av
despondency
Det finns alltid en risk att "sälja in" en skräckfilm som majoriten verkar betrakta som en swing-an'a-miss men det kan knappast vara första gången jag gör det och det kommer inte vara den sista så vänj er, gott folk. Det var någon i tråden som kollade i den och fann den okej men jag minns inte vem men fuck it. En erfarenhet rikare. Om inte annat så vet ni ju vem som står överst på ignore-listan framöver. Gott så.
Det är ju, tyvärr lite utav problemet med att tipsa och ge förslag på olika filmer till folk som man tror sig ha en snarlik eller likadan filmsmak med, men som med allt annat handlar det om individuell smak, så den chansen får man ju ta om personerna i fråga inte gillar filmen, och det får man ju leva med sen. Själv är jag alltid öppen för tips och vidga vyerna med film, speciellt ifrån lite mindre, "obskyra" länder men försöker ändå att inte förvänta mig för mycket som man kanske automatiskt gör då man läst handlingen och diverse omdömen på Filmtipset. Trailers ser jag inte alls längre av principskäl då de avslöjar alldeles för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
despondency
Håller helt med ang. Shimuzu och Nakata. Jag älskade Ringu och håller Ju-On-serien högre än vad många gör men här har man tappat bollen, särskilt när det kommer till regi överhavs. Det finns anledningar till varför 7500 av Shimuzu varit klar i en evighet och inte fått en release och jag misstänker att det har att göra med undermålig kvalité och det är inget jag säger med glädje...
Angående 7500 var det mera än vad jag visste, trodde att den var färdig och klar för distribution men så var tydligen inte fallet, vilket man förstår lite som du säger, sett till Shimizu's föregående filmer som han regisserat och verkligen inte lyckats så vidare bra med. Trots det hoppas jag lite att han ska hitta tillbaka till sin form då jag i likhet med dig också gillade Ju-On (både tv och långfilmsversionen), såg bioversionen på bio i Stockholm för över tio år sedan (tror jag att det var), blev skapligt rädd men inte lika rädd som då jag såg The Eye, Dark Water och Kairo på bio.
Det är med lite melankoli och sorg som det känns att diskutera detta, att den japanska och asiatiska skräckgenren har dött, eller i alla fall tagit en lång paus. Stora delar av min uppväxt gick åt till att hyra japanska och koreanska filmer, samt se en drös med filmer på bio ifrån de länderna. Idag ska man vara glad om det överhuvudtaget visas japansk film på bio i Sverige, men såg ju trots allt Koreeda's senaste på bio, och det var riktigt fint!