2013-09-06, 17:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Det vore kul att veta vad vissa av de som frekvent skriver här har för alias på filmtipset. Jag har fått intrycket av att i varje fall Rakii och Moffin skriver/har skrivit där. Mitt alias är iaf despondency, samma som här.

Jag har lagt till dig också!
Citera
2013-09-06, 19:30
Medlem
despondencys avatar
Ja, alla är välkomna att lägga till mig såklart. Kommer säkerligen redigera en del i listorna i efterhand dock. Att betygsätta 100+ filmer om dagen blir lite förvirrande så här i början. Har inte betygsatt filmer sen jag jobbade som filmkritiker på ett webzine som skrev om lokala kulturevenemang för 10 år sedan. *Tillägg -> Jag har alltså precis skapat ett konto där.

Jag har redan hunnit bli tveksam, "second-guessing myself". 4 av 5 till Noroi och Okaruto? Kan jag stå för det verkligen? Många sådana stunder känner jag. Bäst vore att recensera och betygsätta varje film i den ordning man ser dem men det går ju förstås inte.

Vissa filmer tyckte jag var riktigt bra underhållning första gången jag såg dem men jag vill inte se om dem för jag tror verkligen inte jag kommer tycka att de är bättre andra gången. Vissa filmer 'förlorar' något andra gången man ser dem. Ibland är det filmen i sig, ibland är det yttre faktorer... Noroi och Okaruto är definitivt filmer jag verkligen gillade, trots sina brister. Det kan inte påpekas hur kriminellt usla en del av Okarutos effekter är. Slutet var bland det sämsta jag sett i filmhistorien, effektmässigt. Hursom är det utmärkta exempel på filmer jag drar mig för att se om, för jag tror inte att jag kommer tycka lika bra om dem. Har någon sett om Noroi eller Okaruto och i så fall, hur kändes det andra gången?

Jag var oerhört berörd första gången jag såg Melancholia. När jag, i rena extasen, tvingade min partner att se den några dagar efteråt var jag inte alls lika berörd. Det var fortfarande riktigt bra men något hade gått förlorat. Jag har ingen aning om vad. Vissa filmer har jag sett flera gånger och de har lyckats bli bättre varje gång. Eastern Promises har jag sett 4 gånger och den har varit markant bättre varje gång.

Skulle vara intressant att ta reda på vad det är som skapar dessa reaktioner, denna "magi". Yttre faktorer är givetvis en sak. Rakii (tror jag? Ursäkta om jag tar fel på person) nämde Repulsion som en av de värsta filmer hen sett, till följd av att ha sett den under en psykos. En tydlig yttre faktor som påverkar filmupplevelsen. Jag såg Profondo Rosso kraftigt påverkad av opioider första gången. Det färgade självklart filmupplevelsen till det positiva, trots att det inte filmen förtjänst, helt och hållet. Om någon belevad människa sitter och ruvar på någon studie, universitetsuppsats eller något annat relevant för det jag pratar om, dela gärna med er. Skulle var mycket intressant att läsa.
Senast redigerad av despondency 2013-09-06 kl. 20:16. Anledning: *Tillägg +stavfel
Citera
2013-09-07, 10:30
Medlem
någon som sett i spit on your grave 2 än?
Citera
2013-09-07, 10:40
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
någon som sett i spit on your grave 2 än?
Japp: https://www.flashback.org/sp45127035
Citera
2013-09-07, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.

ok, förväntade mig något snarlikt. Kommer se den om någon vecka eller så
Citera
2013-09-07, 13:05
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Ahhh! Det där blev genast intressant! Den ska jag försöka att se på en gång!
Citera
2013-09-07, 13:59
Medlem
Cincinnatis avatar
Jag såg Insidious igår och tyckte den var rätt kass. Hursomhelst gjorde den något gott: den pånyttfödde mitt intresse för skräckisar/rysare. Nu letar jag efter bra rullar och ni får gärna ge mig lite tips på sådana. Förr har jag gillat rysare som är lagda mer åt det psykologiska hållet och som tuggar på i ett makligt tempo snarare än blandar in en massa hetsiga actionscener där offren blir jagade i evigheter och så vidare. Jag vill bli skrämd av läskiga typer med förvridna leenden som sitter stilla i mörka vrår och stirrar på sina sovande offer och av ett slags helhetsstämning som liksom bryter ner ens sinnen och lämnar en vettskrämd efter filmens slut.
Citera
2013-09-07, 14:51
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Jag såg Insidious igår och tyckte den var rätt kass. Hursomhelst gjorde den något gott: den pånyttfödde mitt intresse för skräckisar/rysare. Nu letar jag efter bra rullar och ni får gärna ge mig lite tips på sådana. Förr har jag gillat rysare som är lagda mer åt det psykologiska hållet och som tuggar på i ett makligt tempo snarare än blandar in en massa hetsiga actionscener där offren blir jagade i evigheter och så vidare. Jag vill bli skrämd av läskiga typer med förvridna leenden som sitter stilla i mörka vrår och stirrar på sina sovande offer och av ett slags helhetsstämning som liksom bryter ner ens sinnen och lämnar en vettskrämd efter filmens slut.
Tyckte både The Conjuring och Sinister var bättre än Insidious, även om jag inte gillade dem speciellt heller. Sinister är väl den jag tyckte var mest okej av de tre. Den kunde ha blivit riktigt bra, men spårade ur som vanligt...

Vad heter den där filmen med portvakten som söver ner en kvinna under natten? Tror det var en fransk eller spansk film.
Citera
2013-09-07, 22:42
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Tyckte både The Conjuring och Sinister var bättre än Insidious, även om jag inte gillade dem speciellt heller. Sinister är väl den jag tyckte var mest okej av de tre. Den kunde ha blivit riktigt bra, men spårade ur som vanligt...

Vad heter den där filmen med portvakten som söver ner en kvinna under natten? Tror det var en fransk eller spansk film.

Kollade på Sinister och som du säger, den spårade ur. Rejält. Fan vad synd. Den började så jävla lovande men sen av någon anledning går de bort från den realism som dittills hade burit filmen. Varför?!
Citera
2013-09-08, 12:31
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cincinnati
Kollade på Sinister och som du säger, den spårade ur. Rejält. Fan vad synd. Den började så jävla lovande men sen av någon anledning går de bort från den realism som dittills hade burit filmen. Varför?!
Ja, jag blev faktiskt ganska sne. Jag hade ju hoppats att den där realismen som du säger skulle hållit filmen igenom. Jag gav den faktiskt 3/5 ändå, det var väl lite pga att den hade en del referenser till black metal också som jag satte 3 ist för 2... Aghast var ju bland annat med i soundtracket (ej bm) och det är ju ett gammalt favoritprojekt som är ganska obskyrt faktiskt. Släppte vad jag vet bara en platta på det svenska kultbolaget Cold Meat Industry. Vill även minnas att Ulver fanns med i soundtracket, ett i grunden gammalt norskt black metal band som spelade atmosfärisk "skogs black metal" från början, men har sedan dess ändrat riktning i alla möjliga olika håll.

Har du sett Chained av Jennifer Lynch? Många ogillade den tror jag, men personligen tyckte jag att den var bra. Värd att se bara för vincent d'onofrio...
Citera
2013-09-08, 14:09
Medlem
Någon som sett Pupi Avati's House with the Laughing Windows här?
Tidigare har jag endast sett Zeder av Avati som jag fann vara en de bästa skräckfilmerna jag sett många år och av de bästa från tiden då den kom.
Citera
2013-09-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockton.T
Någon som sett Pupi Avati's House with the Laughing Windows här?
Tidigare har jag endast sett Zeder av Avati som jag fann vara en de bästa skräckfilmerna jag sett många år och av de bästa från tiden då den kom.
Skrev lite om den i Giallo-tråden.

https://www.flashback.org/sp41360955

Helt klart värd att se!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in