Citat:
Ursprungligen postat av
despondency
Off topic:
Skrev nyligen in mig på Filmtipset. Dels för att försöka få någon sorts nytändning för mitt filmintresse, dels för att det ger en bra översikt och dels för att det motiverar mig att skriva mer om film, vilket i sig bidrar till att intresset ökar.
Några intressanta (för mig iaf.) observationer:
Jag är lite obekväm med att sätta betyg egentligen, det känns ofta som att betyget är viktigare än recensionen. Detta gör det svårt för mig att vara konsekvent och ibland fann jag mig sitta och fundera och jämföra filmer för mycket, särskilt filmer jag inte sett på länge. Sen blir det ganska givet att man börjar med att betygsätta filmer man gillar, varav 4

r och 5

r är mycket vanligare än 1

r och 2

r men det lär ju jämna ut sig med tiden. Vissa filmer är också så tidsbudna. När
Avatar kom tyckte jag det var en 4:a på grund av det var ett stort hopp för teknologin i filmbranschen och den visade framsteg jag inte sett förut vilket bjöd till en angenäm upplevelse, såväl som en liten nytändning för filmindustrin. Idag är den ju inte lika nyskapande och därför lyser ju den fattiga Pocahontas-intrigen fram mycket kraftigare vilket gör att betyget sjunker... men rättvisast är ju såklart att recensera filmer utifrån när de kom eftersom vissa filmer är mer bundna av tiden än andra. Är det något ni känner påverkar er vid recensioner / uttalanden om filmer?
Det vore kul att veta vad vissa av de som frekvent skriver här har för alias på filmtipset. Jag har fått intrycket av att i varje fall Rakii och Moffin skriver/har skrivit där. Mitt alias är iaf despondency, samma som här.
Nu är jag ju inte superaktiv i den här tråden för tillfället men här kände jag att jag hade något att säga.
När man registrerar sig så fick man ju det där "start kitet" så att säga där man fick en lång lista över filmer, där var det lite knivigt att betygsätta. Vissa filmer minns man inte riktigt, andra var man så ung när man såg att man inte riktigt vill lita på sig själv och vad man tyckte om den..
Men samtidigt är det ju så, borde man inte till viss del fråga målgruppen? Vill jag inte främst veta om 10-åringar tycker Hitta Nemo är en bra film? Är det lika viktigt att tonårsgrabbarna tyckte det var skräp? Är det intressant att veta vad folk som "hatar skräck" tycker om skräckfilmer?
Man får sålla lite bland betygen på filmtipset helt klart, men samtidigt så är det faktiskt lite som med imdb. Tycka vad man tycka vill men har en film i snitt 8(4) som betyg så är den generellt bra, har den 3(1) så är det nästan garanterat skräp.
Det var otroligt länge sedan jag skrev någon kommentar till filmer på filmtipset utan jag använder det mest som ett sorts system för att se vilka filmer jag sett och inte. Det är ju inte bara en gång där man hyrt/streamat/laddat ner en film och en tredjedel in inser att.. denna har jag sett förr.
Jag anstränger mig alltid med betygen och är ganska kräsen. Jag följer ändå mitt hjärta i slutändan. Alla aspekter väger ju in som foto, ljud, effekter, skript osv men i slutändan handlar det alltid om vad jag tyckte. Film är ändå ett medium till för att underhålla, så hade jag tråkigt när jag såg filmen är det egentligen mindre viktigt om den var rent tekniskt "korrekt".
Anoxia heter jag på filmtipset. Tveksam till om speciellt många här får något ut av att titta på mina högre betyg. Som tidigare påpekats verkar jag ju vara ganska ensam (i den här tråden) i min smak när det gäller film, då framförallt skräck.