2013-09-04, 22:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Något annat jag antar att du ser fram emot är Director's Cut-versionen av Nightbreed, med 45 minuter som blev bortklippt eftersom filmbolaget ville ha simpla, endimensionella monster: http://www.movie-censorship.com/news_en.php?ID=5976

Ja, klart att man ser fram emot den!
Citera
2013-09-05, 02:38
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Tips på höstiga filmer! Inga halloween filmer dock
Citera
2013-09-05, 06:52
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Tips på höstiga filmer! Inga halloween filmer dock
Menar du "inga Halloween filmer" som "Inga filmer ur serien Halloween" eller "inga filmer om Halloween överhuvud taget"?
Citera
2013-09-05, 13:09
Medlem
Rakiis avatar
Ska nog se på Stendhal Syndrome i eftermiddag, den dök upp på en torrentsajt idag, unrated och allt!
Citera
2013-09-05, 13:57
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Menar du "inga Halloween filmer" som "Inga filmer ur serien Halloween" eller "inga filmer om Halloween överhuvud taget"?

bägge just nu, det väntar jag tills halloween är
Citera
2013-09-05, 13:58
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ska nog se på Stendhal Syndrome i eftermiddag, den dök upp på en torrentsajt idag, unrated och allt!

Sweet! Också sugen på att se den, har inte sett den sedan jag köpte Argento-boxen för 5-6 år sedan.
Citera
2013-09-05, 14:09
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Sweet! Också sugen på att se den, har inte sett den sedan jag köpte Argento-boxen för 5-6 år sedan.

Själv har jag inte sett den alls trots att jag ägt Argento-boxen i evigheter, dock hittar jag inte just den filmen bland mina DVD:er nu.
Citera
2013-09-05, 17:15
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Ja, de är värdelösa. Allt han gjort efter The Stendhal Syndrome är riktigt dåligt, möjligtvis med undantag för Sleepless, för den har jag inte sett.

Förresten, ni som brukar klaga på remakes (som jag normalt sett inte har något emot), har ni sett att det ska göras en remake av Suspiria?
Antog det efter allt jag läst både här och på andra ställen. Tur att jag inte skickade efter skiten då!

Haha, är det sant? Jaha, det ska bli kul och se hur den står sig mot originalet då. Jag gissar ju att dom kommer att våldta den, men hoppas såklart den är bra.
Citera
2013-09-06, 10:31
Medlem
despondencys avatar
Off topic:

Skrev nyligen in mig på Filmtipset. Dels för att försöka få någon sorts nytändning för mitt filmintresse, dels för att det ger en bra översikt och dels för att det motiverar mig att skriva mer om film, vilket i sig bidrar till att intresset ökar.

Några intressanta (för mig iaf.) observationer:

Jag är lite obekväm med att sätta betyg egentligen, det känns ofta som att betyget är viktigare än recensionen. Detta gör det svårt för mig att vara konsekvent och ibland fann jag mig sitta och fundera och jämföra filmer för mycket, särskilt filmer jag inte sett på länge. Sen blir det ganska givet att man börjar med att betygsätta filmer man gillar, varav 4:or och 5:or är mycket vanligare än 1:or och 2:or men det lär ju jämna ut sig med tiden. Vissa filmer är också så tidsbudna. När Avatar kom tyckte jag det var en 4:a på grund av det var ett stort hopp för teknologin i filmbranschen och den visade framsteg jag inte sett förut vilket bjöd till en angenäm upplevelse, såväl som en liten nytändning för filmindustrin. Idag är den ju inte lika nyskapande och därför lyser ju den fattiga Pocahontas-intrigen fram mycket kraftigare vilket gör att betyget sjunker... men rättvisast är ju såklart att recensera filmer utifrån när de kom eftersom vissa filmer är mer bundna av tiden än andra. Är det något ni känner påverkar er vid recensioner / uttalanden om filmer?

Det vore kul att veta vad vissa av de som frekvent skriver här har för alias på filmtipset. Jag har fått intrycket av att i varje fall Rakii och Moffin skriver/har skrivit där. Mitt alias är iaf despondency, samma som här.
Citera
2013-09-06, 10:59
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Off topic:

Skrev nyligen in mig på Filmtipset. Dels för att försöka få någon sorts nytändning för mitt filmintresse, dels för att det ger en bra översikt och dels för att det motiverar mig att skriva mer om film, vilket i sig bidrar till att intresset ökar.

Jag är lite obekväm med att sätta betyg egentligen, det känns ofta som att betyget är viktigare än recensionen. Detta gör det svårt för mig att vara konsekvent och ibland fann jag mig sitta och fundera och jämföra filmer för mycket, särskilt filmer jag inte sett på länge. Sen blir det ganska givet att man börjar med att betygsätta filmer man gillar, varav 4r och 5r är mycket vanligare än 1r och 2r men det lär ju jämna ut sig med tiden. Vissa filmer är också så tidsbudna. När Avatar kom tyckte jag det var en 4:a på grund av det var ett stort hopp för teknologin i filmbranschen och den visade framsteg jag inte sett förut vilket bjöd till en angenäm upplevelse, såväl som en liten nytändning för filmindustrin. Idag är den ju inte lika nyskapande och därför lyser ju den fattiga Pocahontas-intrigen fram mycket kraftigare vilket gör att betyget sjunker... men rättvisast är ju såklart att recensera filmer utifrån när de kom eftersom vissa filmer är mer bundna av tiden än andra. Är det något ni känner påverkar er vid recensioner / uttalanden om filmer?

Det vore kul att veta vad vissa av de som frekvent skriver här har för alias på filmtipset. Jag har fått intrycket av att i varje fall Rakii och Moffin skriver/har skrivit där. Mitt alias är iaf despondency, samma som här.

Nu är jag ju inte superaktiv i den här tråden för tillfället men här kände jag att jag hade något att säga.

När man registrerar sig så fick man ju det där "start kitet" så att säga där man fick en lång lista över filmer, där var det lite knivigt att betygsätta. Vissa filmer minns man inte riktigt, andra var man så ung när man såg att man inte riktigt vill lita på sig själv och vad man tyckte om den..

Men samtidigt är det ju så, borde man inte till viss del fråga målgruppen? Vill jag inte främst veta om 10-åringar tycker Hitta Nemo är en bra film? Är det lika viktigt att tonårsgrabbarna tyckte det var skräp? Är det intressant att veta vad folk som "hatar skräck" tycker om skräckfilmer?

Man får sålla lite bland betygen på filmtipset helt klart, men samtidigt så är det faktiskt lite som med imdb. Tycka vad man tycka vill men har en film i snitt 8(4) som betyg så är den generellt bra, har den 3(1) så är det nästan garanterat skräp.

Det var otroligt länge sedan jag skrev någon kommentar till filmer på filmtipset utan jag använder det mest som ett sorts system för att se vilka filmer jag sett och inte. Det är ju inte bara en gång där man hyrt/streamat/laddat ner en film och en tredjedel in inser att.. denna har jag sett förr.

Jag anstränger mig alltid med betygen och är ganska kräsen. Jag följer ändå mitt hjärta i slutändan. Alla aspekter väger ju in som foto, ljud, effekter, skript osv men i slutändan handlar det alltid om vad jag tyckte. Film är ändå ett medium till för att underhålla, så hade jag tråkigt när jag såg filmen är det egentligen mindre viktigt om den var rent tekniskt "korrekt".

Anoxia heter jag på filmtipset. Tveksam till om speciellt många här får något ut av att titta på mina högre betyg. Som tidigare påpekats verkar jag ju vara ganska ensam (i den här tråden) i min smak när det gäller film, då framförallt skräck.
Citera
2013-09-06, 16:20
Medlem
despondencys avatar
Moffin

Off Topic:

Smak är subjektivt och du är bättre än 99% är inne på att motivera varför du tycker som du tycker. Det är mycket ryggdunkande och väldigt lite diskussion här inne, åtminstone mycket mindre än vad det borde vara sett till hur många "cineaster" och duktiga skribenter det finns här. Du motiverar din smak och det är mer intressant än att ha "rätt" smak. Haters gonna hate. Det är intressant med olika smaker. Olika perspektiv skapar diskussion och diskussion bör vara målet i ett forum.

När jag betygsätter filmer blir det ofta i kontext till genren. De absolut bästa filmerna jag har sett har generellt sett varit drama-filmer. En riktigt bra drama-film slår en riktigt bra skräck-film alla dagar i veckan. Det är min subjektiva åsikt, man kan lika gärna tycka tvärtom. Däremot så kan vi ta en fantastisk skräckfilm, exempelvis Ringu, som jag ger 5 av 5. Den är inte lika bra som drama-filmen Shame som också får 5 av 5 men i sett till respektive genre är de lika starka. Det är i stort sett samma resonemang som Roger Ebert använde sig av och jag har alltid gillat hans sätt att betygsätta film. Inte betygen i sig, där finns det klara meningskiljaktigheter men betoningen på recensionen.

Det faktum att han exempelvis varken gillade eller "förstod" skräckgenren gjorde det såklart problematiskt för honom då det var hans jobb att recensera filmer. Därför var hans recensionsmodell ganska bra. Min hobby dikterar inte att jag måste recensera Die Hard 5 som tur är. Det hade förmodligen inte blivit rättvist eftersom jag generellt sett inte gillar action. Bättre då att hålla sig till att göra uttalanden om filmer i genrer man uppskattar och känner sig insatt i. Skräck, drama och science fiction för egen del.

Jag är generös med betygen skulle jag tro. Väldigt många filmer som fått 5 av 5 men det betyder inte att filmen är perfekt, snarare att jag kan se den väldigt många gånger och ha ut väldigt mycket av varje genomtittning. Det är något nästan alla mina "5 av 5"-filmer har gemensamt även om jag har favoriter bland favoriter, som alla andra. Sen är det lite tidigt att säga. Man betygsätter ju filmerna som står en närmast först, samt de man nyligen sett. Klart att det blir ett högt snitt då.

Sen måste jag erkänna att jag är mer intresserad av diskussionen kring betyg, betygsättning och recensioner än betyget i sig. Det stämmer att stora sidor med mycket input som exempelvis IMDb kan ge en generell idé om hur pass bra en film är men i den digitala tidsåldern så vet vi ofta om vilka filmer som kommer komma och åtminstone jag vet ofta vilka filmer det är jag vill se innan de släpps. Hur de sedan mottas är en annan sak. Men ja, jag kan erkänna att jag suttit och letat runt efter filmer på IMDb (på uppdrag av min partner, oftast) där jag försöker hitta någon speciell nisch som hen bestämt sig förr och inget annat duger och där jag faktiskt ignorerat filmen på grund av ett lågt betyg.

PS. Om folk stör sig på diskussionen så säg till så skapar jag en annan tråd för den. Jag tänkte att den kunde vara relevant för det vore kul att höra lite längre uttalanden om filmer än "Jag såg X, den var bra!" och då finns det ju grund för diskussion... även om det är en diskussion om diskussionen. DS.
Citera
2013-09-06, 17:37
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av despondency
Off topic:

Jag är lite obekväm med att sätta betyg egentligen, det känns ofta som att betyget är viktigare än recensionen. Detta gör det svårt för mig att vara konsekvent och ibland fann jag mig sitta och fundera och jämföra filmer för mycket, särskilt filmer jag inte sett på länge. Sen blir det ganska givet att man börjar med att betygsätta filmer man gillar, varav 4r och 5r är mycket vanligare än 1r och 2r men det lär ju jämna ut sig med tiden. Vissa filmer är också så tidsbudna. När Avatar kom tyckte jag det var en 4:a på grund av det var ett stort hopp för teknologin i filmbranschen och den visade framsteg jag inte sett förut vilket bjöd till en angenäm upplevelse, såväl som en liten nytändning för filmindustrin. Idag är den ju inte lika nyskapande och därför lyser ju den fattiga Pocahontas-intrigen fram mycket kraftigare vilket gör att betyget sjunker... men rättvisast är ju såklart att recensera filmer utifrån när de kom eftersom vissa filmer är mer bundna av tiden än andra. Är det något ni känner påverkar er vid recensioner / uttalanden om filmer?

Heter samma som här på filmtipset: BrutusBeefcake, är det ok om jag lägger till dig? kan va intressant att se vad du sett för filmer och vad du tycker om dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in