2013-08-04, 23:49
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adagio
Jag får nästan uppfattningen att folk går in och betygsätter skräckfilmer på IMDB slentrianmässigt utan att ens ha sett dem. Annars skrev en annan skribent att det beror på att människor är idioter för det mesta, och det är en rimlig förklaring det med!
Till skillnad då från Flashbacks 700 000 medlemmar som alla är cineaster och genier.

Fy fan vad jag hatar elitism.
Citera
2013-08-04, 23:53
Medlem
alprazolam_s avatar
Har då precis sett The Conjuring och blev inte alls speciellt imponerad. Hur kan den här filmen vara så jäkla hypad?

Visst, okej den var lite småkuslig ibland och gick väl an att se. Men det var ju inte nå "Wow! Mind blowing stuff!" Den började bra och sådär, var lite kuslig och så vidare. Men sen skulle det kryddas på lite extra på slutet och någon lustigkurre tyckte det var jättekul att skruva av locket på saltkaret. Som vanligt...
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-08-04 kl. 23:59.
Citera
2013-08-05, 00:27
Medlem
prille1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Har då precis sett The Conjuring och blev inte alls speciellt imponerad. Hur kan den här filmen vara så jäkla hypad?

Visst, okej den var lite småkuslig ibland och gick väl an att se. Men det var ju inte nå "Wow! Mind blowing stuff!" Den började bra och sådär, var lite kuslig och så vidare. Men sen skulle det kryddas på lite extra på slutet och någon lustigkurre tyckte det var jättekul att skruva av locket på saltkaret. Som vanligt...

Håller med, riktigt dålig rulle. Hela filmen förlitar sig på jumpscares som är väldigt förutsägbara.
Mycket kryphål och dålig medkänsla ifrån karaktärerna. Jag menar, ta scenen där hunden dör i början utan anledning när den är utelåst över natten.

Föräldrarna är helt likgiltiga och varken diskuterar eller undersöker orsaken till dödsfallet, det ända de har gjort är att grävt ner liket i jorden och satt en skylt över graven.. Vem agerar så i en sådan situation? Jag hade inte släppt ut mina barn i trädgården igen om någon hade dödat min hund i trädgården.

Dagen efter händelsen verkar det vara fritt fram för lek och skratt, ingen i familjen verkar ens bry sig att deras familjemedlem har blivit dödad. Kommer ihåg när vi avlivade våran hund när jag var i den åldern, då var både jag och familjen förkrossade i flera månader efteråt..
Citera
2013-08-05, 00:40
Medlem
Har märkt att många ogillar jump scares och tycker det är väldigt simpelt men ni måste väl hålla med om att det är effektivt? Visst, ibland är dessa uppenbara men det ändrar inte faktumet att man rycker till.
Citera
2013-08-05, 00:46
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
Har märkt att många ogillar jump scares och tycker det är väldigt simpelt men ni måste väl hålla med om att det är effektivt? Visst, ibland är dessa uppenbara men det ändrar inte faktumet att man rycker till.
Jag känner att problemet är inte jump-scares i sig utan dels överanvändandet av dem i modern skräck (speciellt från hollywood) men också när de används istället för att skapa en genuint läskig stämning och ge oss kreativa scares. Det känns som ren lathet i många fall. Det är inget problem att ha några jump-scares i sig, det gör ju att man blir lite mer spänd, men det får inte ersätta riktig substans för själva jump-scaresen handlar om rena överraskningsmoment bara.

Citat:

Jag håller med om att The Conjuring inte var något utöver det vanliga, tyvärr, fast den kändes ändå sevärd om man gillar den typen av film. Jag var underhållen i alla fall.
Senast redigerad av BlackMetal 2013-08-05 kl. 00:49.
Citera
2013-08-05, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jag känner att problemet är inte jump-scares i sig utan dels överanvändandet av dem i modern skräck (speciellt från hollywood) men också när de används istället för att skapa en genuint läskig stämning och ge oss kreativa scares. Det känns som ren lathet i många fall. Det är inget problem att ha några jump-scares i sig, det gör ju att man blir lite mer spänd, men det får inte ersätta riktig substans för själva jump-scaresen handlar om rena överraskningsmoment bara.

Ok, kan hålla med om tt det är väldigt förekommande. Jag kollar nästan uteslutande på nya filmer så för mig blir det en hel del sådana filmer. Dock känner jag inte mycket obehag annars när jag kollar på skräckfilmer, vilket är kanske anledningen till att jag gillar jump scares (man vill helst skrämd när man kollar skäck). Finns ett fåtal filmer (snarare scener) som jag har känt obehag över men tycker inte det är lika effektivt som den ögonblickliga rädslan man upplever vid jump scares.
Citera
2013-08-05, 01:24
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prille1
Håller med, riktigt dålig rulle. Hela filmen förlitar sig på jumpscares som är väldigt förutsägbara.
Mycket kryphål och dålig medkänsla ifrån karaktärerna. Jag menar, ta scenen där hunden dör i början utan anledning när den är utelåst över natten.

Föräldrarna är helt likgiltiga och varken diskuterar eller undersöker orsaken till dödsfallet, det ända de har gjort är att grävt ner liket i jorden och satt en skylt över graven.. Vem agerar så i en sådan situation? Jag hade inte släppt ut mina barn i trädgården igen om någon hade dödat min hund i trädgården.

Dagen efter händelsen verkar det vara fritt fram för lek och skratt, ingen i familjen verkar ens bry sig att deras familjemedlem har blivit dödad. Kommer ihåg när vi avlivade våran hund när jag var i den åldern, då var både jag och familjen förkrossade i flera månader efteråt..
Precis, det var inte någon som höjde på ögonbrynen för det direkt. Jag hann heller aldrig lära känna några av karaktärerna och precis som du säger så kände man inte att man sympatiserade med någon... Nej huu, ju mer jag tänker på det desto mer inser jag vilken dålig film det faktiskt var.

Den funkade att slå ihjäl lite tid med, och var väl således okej, men inte mer än så.
Citera
2013-08-05, 08:51
Medlem
Moffins avatar
Sedan sist har jag skrev här har jag sett två skräckfilmer, det var aldrig tanken men det blev ett sorts tema över det. Filmerna var Would you rather och Panic button, båda med ungefär samma handling.

Would you rather
Vi får följa en tjej vars bror är dödligt sjuk i cancer. Hon blir av en rik vän till hennes läkare inbjuden på en middag där någon sorts lek ska utspela sig, vinnaren får någon form av underhållningsstöd. Det framgår inte exakt men de får iaf massa pengar och hjälp att ordna upp sitt liv. Väl där så visar sig leken vara lite mer extrem än vad de trott.

Filmen börjar bra och skådisarna är okej med undantag från Sasha Grey som borde hållit sig till att göra de där filmerna hon vanligtvis gör. Hon är inte övertygande för fem öre och ser extremt skabbig ut, dessutom vet jag inte om hennes roll var dåligt skriven för karaktären beter sig rätt märkligt. Det går inte att komma med några exempel utan att spoila men man tycker att man får en tydlig bild i början och det visar sig sedan vara något annat - kanske.

Inte speciellt mycket blod eller gore och faktiskt inget som känns så obehagligt heller. "Värden" pratar alldeles för mycket och gästerna agerar märkligt i situationen. Efter ungefär halva filmen började vi bli lite uttråkade, delvis på grund av att filmens upplägg kändes lite som postkodmiljonären. Få frågor och för mycket dösnack helt enkelt. Slutet är lite roligt även om det är relativt förutsägbart.

Panic Button
Fyra medlemmar på någon facebook-liknande hemsida har vunnit en resa till New York av företaget. På planet dit bjuds på underhållning i form av en lek/frågesport där det är lite olika skitpriser om den fullföljs. På samma sätt som i förra filmen anar deltagarna snabbt oråd då frågorna är lite väl personliga.

Det är alltid kul med brittisk film tycker jag då man inte ser alltför mycket sådan, tyvärr var det här inte en av de bättre. Den är väldigt lik would you rather på många sätt men känns lite mer långsökt. Den känns heller inte lika välgjord och det syns att budgeten är lägre. Det finns en hel del plotholes och eftersom den här filmen inte har någon egentlig huvudperson är det lite svårt att bry sig om karaktärerna då man inte har något att så att säga heja på. Även denna blir lite långtråkig efter ett tag och slutet är verkligen inte bra.

Så vilken film var bäst? Om ni bara ska se en så tycker jag ni ska se Would you rather. Den känns överlag bättre och mer logisk. Det känns som att det är svårt att göra den här typen av film. De är alltid intressanta i början men det känns alltid som att tidslinjen är ungefär den samma. När typ halva filmen gått så "spårar den ur" och vad som följer blir ofta lite förutsägbart och tråkigt. Antingen börjar karaktärer dö snabbt och trist (oj filmen är snart slut och vi har för många kvar) eller så bestämmer sig offrena för att sluta leka och ägnar istället resten av filmen åt något slags flyktförsök. Oavsett hur det blir tappar åtminstone jag intresset ganska snabbt.

Det känns också som att det kan vara svårt att göra ett bra slut till en sådan här typ av film. Hade jag varit filmskaparen hade jag försökt göra ett slut där "vinnaren" på något sätt får stå till svars för vad de faktiskt gjort och utnyttja hela dramagrejen lite mer. Visst du kanske "vann" men du vaknade imorse och åt frukost som vanligt och nu har du mördat fem personer eller så. Det känns som att en överlevare i en sådan här situation borde bli en väldigt trasig själ men jag ser det aldrig utnyttjas på något vis vilket känns lite tråkigt.

Would you rather - 2.5/5
Panic button - 2/5
Citera
2013-08-05, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Would you rather

Var fick du tag på Would you rather? Köpte du den?
Försöker nämligen själv få tag på den men hittar den bara för region A
Citera
2013-08-05, 10:33
Medlem
alprazolam_s avatar
Såg precis The Purge. Den var väl inte heller hejdundrandes bra på nåt sätt... Gick an att se i alla fall, i brist på annat. Själva idén var det inget fel på, jag gillade intrigen, men den hade kunnat bli mycket bättre än den nu blev... 2/5
Citera
2013-08-05, 12:51
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
Var fick du tag på Would you rather? Köpte du den?
Försöker nämligen själv få tag på den men hittar den bara för region A
Citera
2013-08-05, 15:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Tyckte inte ens att den var småkuslig, hade skittråkigt under filmen och var ju enbart full av jumpscares och förutsägbara effekter och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in