2012-10-10, 05:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Halloween filmerna
Fredag the 13th filmerna
The shining
The thing
Pet semetary
The exorcist
A nightmare on elm street filmerna
Tackar för tipsen

The Shining och någon av Friday the 13th filmerna har jag sett men resten får bli imorgon tillsammans med lite gräs/hasch!
Citera
2012-10-10, 05:35
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowerrday
Tips om sevärda "klassiska" skräckfilmer uppskattas.

Motorsågsmassakern.
Citera
2012-10-10, 20:25
Medlem
JoeL431s avatar
Project Horror Month

The Bird with the Crystal Plumage . Eftersom skräckfilmstråden lider av Argento-brist och så många undrar vem herren är så tänkte jag presentera han långt, nyanserat och kärleksfullt nedan...
Ska hålla mig kort, skojar bara så ni kan andas ut!

Det var ett tag sedan jag sist såg filmen och tänkte att det passade bra, natten tills idag.
En av de bättre giallo helt klart. Mördaren är läskig, Vilken kostym! Riktigt snyggt foto, bra musik, klaustrofobisk känsla för amerikanen och ett suveränt slut. Så, börja inte spy galla nu haters .
Citera
2012-10-10, 20:45
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Project Horror Month

The Bird with the Crystal Plumage . Eftersom skräckfilmstråden lider av Argento-brist och så många undrar vem herren är så tänkte jag presentera han långt, nyanserat och kärleksfullt nedan...
Ska hålla mig kort, skojar bara så ni kan andas ut!

Det var ett tag sedan jag sist såg filmen och tänkte att det passade bra, natten tills idag.
En av de bättre giallo helt klart. Mördaren är läskig, Vilken kostym! Riktigt snyggt foto, bra musik, klaustrofobisk känsla för amerikanen och ett suveränt slut. Så, börja inte spy galla nu haters .

Instämmer med varenda ord. The Bird with the Crystal Plumage är tillsammans med Deep Red min absoluta Argento-favorit. Väääldigt nära efter ligger Tenebre och Suspiria.
Citera
2012-10-10, 23:28
Medlem
TheShapes avatar
Såg Chained igår, men trots att den är satt som "horror" så tyckte jag knappast att den föll i den kategorin. Thriller och drama köper jag, men inte "skräck/rysare". Eller så är jag lite för skadad själv.

Hade egentligen inga förväntningar alls, mer än att det är en Jennifer Lynch-produktion. Är egentligen inget enormt fan av David Lynch, men hade hoppats på att hon hade tagit efter lite av sin far - för filmen i sig var ganska ointressant, mest grå och deprimerande.

Har någon sett The Collapsed? 3.4 på IMDB bådar inte gott, men man har blivit lurad förr, om inget annat i underhållningsvärde.
Citera
2012-10-11, 00:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Rakii, du har sett Tetsuo, the iron man, va? Är den bra? Vad för film påminner den om? Tror du jag kan uppskatta den? Vad för typ av skräck sub-genre är det?

Såg nämligen att den släppts på bluray och kanske ska passa på att se den då jag inte gjort det?

Japp, jag gillar Tetsuo väldigt mycket och det är min favoritfilm av Tsukamoto överlag också, men tveksamt om du gillar den i och med vad det är för typ av film. Skrev i alla fall så här om den på ett annat forum efter att jag sett den:

Citat:
Shinya Tsukamotos Tetsuo är en stillbildande orgie i en surrealistisk Kafka-historia (flirtas ivrigt med Förvandlingen) samtidigt som en groteskt mörk cyber-punking historia med goreinslag. Kan tyckas väldigt gengreöverskridande i sitt upplägg och sätt att att visa upp mutationen på som en affärsman blir utsatt för men det funkar, verkligen! Mannen som i sin tur tycks sakna identitet är en klar Gregor Samsa-karikatyr som jag nämnde med Kafka-flirtarna då han sakta förvandlas till en levande mänsklig robot efter att ha skurit upp benet och tryckt in en metallfjäder i såret. Sakta men säkert börjar mutationen ta fart, hans penis förvandlas till en skruvborr, i ryggen sticker det ut järnrör och fötterna blir som ett par inlines med raketer som han schvishar fram med på gatorna i Tokyo.

På många sätt är denna nyskapande i sitt ganska mangaliknande upplägg och historian som känns egentligen ganska obefintlig infinner ändå både välbehag, humor och ångest för mig. Finns verkligen scener som känns speciellt då huvudpersonen i en PI-liknande sekvens blir jagad av en hallucination medans knasiga ljud blandas med MTV-klippningen skapar verkligen en fantastisk historia om mänsklighetens ständiga förvall liksom våran kärlek för mänsklig utveckling, genetik och kärlek för maskiner.
Citera
2012-10-11, 00:58
Medlem
NirvanAs avatar
Jag kommer iaf ge den en chans

Btw, ska man se tvåan om man gillar ettan eller är det en dålig uppföljare?
Senast redigerad av NirvanA 2012-10-11 kl. 01:09.
Citera
2012-10-11, 08:42
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerbat.
Ikväll, Chernobyl Diaries, jag hoppas innerligt att alt jag läst om den är lögn och ljug, Chernobyl med omnejd är ett kusligt område och helt perfekt för lite horror.

Återkom gärna med vad du tyckte om den.

Hur gärna man vill är den inte speciellt bra, den har på tok för många små brister även om den även har vissa delar som är riktigt bra som miljö och ja.. grundidén till filmen.

Överlag skulle jag säga att den ändå är klart sevärd, det kommer knappast vara något som får ditt hjärta att slå lite snabbare när du väl sett de första ~30 minuterna men det kommer också vara rätt långt ifrån det sämsta du sett, om du nu inte är väldigt bra på att välja filmer

edit:

Är det någon här som hört om den nya svenska filmen Vittra? Kom ihåg att jag läste om den för säkert ett år sen, det stod om det i nån slasktidning som Aftonbladet för Johannes Brost skulle vara med i den.

Jag hittade den iaf nu på imdb och internationella titeln är Wither: http://www.imdb.com/title/tt2140671/ (vem kom på den översättningen för övrigt? )

Det verkar ju vara folk som sett den men jag visste inte ens att den släppts. Kan för mitt liv inte hitta den på någon torrentsite (jag är inte medlem någonstans så använder bara open trackers).
Senast redigerad av Moffin 2012-10-11 kl. 08:46.
Citera
2012-10-11, 10:22
Medlem
Rokushikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Hur gärna man vill är den inte speciellt bra, den har på tok för många små brister även om den även har vissa delar som är riktigt bra som miljö och ja.. grundidén till filmen.

Överlag skulle jag säga att den ändå är klart sevärd, det kommer knappast vara något som får ditt hjärta att slå lite snabbare när du väl sett de första ~30 minuterna men det kommer också vara rätt långt ifrån det sämsta du sett, om du nu inte är väldigt bra på att välja filmer

edit:

Är det någon här som hört om den nya svenska filmen Vittra? Kom ihåg att jag läste om den för säkert ett år sen, det stod om det i nån slasktidning som Aftonbladet för Johannes Brost skulle vara med i den.

Jag hittade den iaf nu på imdb och internationella titeln är Wither: http://www.imdb.com/title/tt2140671/ (vem kom på den översättningen för övrigt? )

Det verkar ju vara folk som sett den men jag visste inte ens att den släppts. Kan för mitt liv inte hitta den på någon torrentsite (jag är inte medlem någonstans så använder bara open trackers).
Jag såg på Chernobyl Diaries igår. Jag tyckte den var helt okej! Precis som du säger så är det inget man blir rädd för, men helt okej underhållning som man slår ihjäl tid med. Det bästa med filmen var ju såklart miljön, Pripyat är ju kusligt av sig själv, så det gillade jag. Och filmen var ju såklart bättre än Paranormal Activity som han även gjort!

Ang Vittra så har jag också läst om den för rätt så länge sedan (säkert i klick! eller liknande) och den har tydligen kommit ut också? Jag tycker om svenska skräckisar, de är nästan alltid underhållande enlig mig (som strandvaskaren t ex, dålig skräckis men väldigt underhållande pga de kassa skådisarna, alla stölder från olika filmer och att se Kjell Bergqvist få huvudet avhugget)
Citera
2012-10-11, 10:41
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Ang Vittra så har jag också läst om den för rätt så länge sedan (säkert i klick! eller liknande) och den har tydligen kommit ut också? Jag tycker om svenska skräckisar, de är nästan alltid underhållande enlig mig (som strandvaskaren t ex, dålig skräckis men väldigt underhållande pga de kassa skådisarna, alla stölder från olika filmer och att se Kjell Bergqvist få huvudet avhugget)

Åh jag kommer ihåg Strandvaskaren! Har den på DVD nånstans Jag tycker svensk skräck är roligt just för att det är svenskt. Det blir ju oftast dåligt dock.. Såg Psalm 21 förra året, den tyckte jag var riktigt läskig faktiskt.
Citera
2012-10-11, 15:00
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rokushiki
Jag såg på Chernobyl Diaries igår. Jag tyckte den var helt okej! Precis som du säger så är det inget man blir rädd för, men helt okej underhållning som man slår ihjäl tid med. Det bästa med filmen var ju såklart miljön, Pripyat är ju kusligt av sig själv, så det gillade jag. Och filmen var ju såklart bättre än Paranormal Activity som han även gjort!
Han som har gjort Paranormal Activity har "bara" skrivit och producerat Chernobyl Diaries om jag inte minns helt fel. För övrigt håller jag själv den förstnämnda högre.
Citera
2012-10-11, 18:02
Medlem
Panzerbat.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Skrev lite om den tidigare, men kan ta lite till.

Den är helt klart sevärd enbart för att den utspelar sig i Prypiat (Stället borde helt klart vara hemvist för fler filmer, skräck or not).
Tråkiga karaktärer, ingen att fästa sig vid (Förutom Yuri, guiden, honom tyckt jag om) och det blev mest att man hejade på när de började trilla av pinn.
Ploten var väl inte hellet något att hurra över
Så inga pluspoäng där.

Över lag så är den sevärd, men inget jag kommer se om igen den närmsta tiden.
Den kunde ha blivit så bra, men blev en helt ok jump scare i en ny, fräsch setting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in